Euro 7 - środki dla zmniejszenia emisji z transportu drogowego
Parlament Europejski przyjął rozporządzenie Euro 7
Europosłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep.
297 głosami do 190, przy 37 wstrzymujących się, Parlament przyjął porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie rozporządzenia Euro 7 (homologacja typu i nadzór rynku pojazdów silnikowych). Pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, dzięki czemu pozostaną czystsze przez cały okres użytkowania.
Pojazdy drogowe pozostaną czystsze przez dłuższy czas, poprawiając jakość powietrza. Niższe limity emisji spalin przewidziano dla autobusów i ciężarówek. Nowe środki mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych z opon i hamulców oraz zwiększenie trwałości akumulatorów. Paszport ekologiczny pojazdu ma zawierać informacje o efektywności środowiskowej.
Zmniejszenie emisji, zwiększenie trwałości akumulatorów
W przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe Euro 6 i limity emisji spalin. W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.
Po raz pierwszy normy UE obejmą limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.
Lepsze informacje dla konsumentów
Ekologiczny paszport pojazdu będzie dostępny dla każdego pojazdu i będzie zawierał informacje na temat jego efektywności środowiskowej w momencie rejestracji (takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora). Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory.
Sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, CZ) powiedział: "Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów".
Kolejne kroki z rozporządzeniem
Rada UE musi formalnie zatwierdzić porozumienie, zanim wejdzie ono w życie.
Kontekst rozporządzenia
10 listopada 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała bardziej rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikami spalinowymi, niezależnie od stosowanego paliwa. Obecne limity emisji mają zastosowanie do samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz do autobusów, ciężarówek i innych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI).
Przyjmując to sprawozdanie, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli, aby promować zakup pojazdów elektrycznych spełniających dobre normy żywotności baterii, przyspieszyć wdrażanie infrastruktury cyfrowej i elektrycznej oraz zmniejszyć zależność energetyczną UE od podmiotów zagranicznych, jak wyrażono w propozycjach 4(3), 4(6), 18(2) i 31(3) konkluzji Konferencji w sprawie przyszłości Europy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?