Jak zwrócić towar kupiony w e-sklepie?

Kupiłeś na Allegro przedmiot, który nie spełnia twoich oczekiwań? Możesz go odesłać bez podawania przyczyny tylko wtedy, gdy nabyłeś go w trybie „kup teraz”.

Musisz jednak dopełnić kilku formalności. - Wystarczy przygotować krótkie oświadczenie, w którym napiszemy, że odstępujemy od umowy kupna np. pralki czy aparatu. Dokument podpisujemy i wysyłamy do sklepu w ciągu 10 dni od nabycia towaru. Sam przedmiot możemy odesłać w ciągu 14 dni – tłumaczy w rozmowie z e-prawnik.pl Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

Oświadczenie można wysłać również razem ze zwracanym przedmiotem, dołączając je do paczki. – Wtedy całość musi zostać nadana najpóźniej 10 dnia od chwili otrzymania towaru – dodaje Majchrzak.

Pamiętajmy, żeby nie wysyłać takiego oświadczenia mailem. – Forma elektroniczna będzie ważna jedynie wtedy, gdy sprzedawca i kupujący dysponują podpisem elektronicznym – wyjaśnia dla e-prawnik.pl Łukasz Dębowski, radca prawny z Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Zwraca on uwagę również na to, że najlepiej wysłać oświadczenie listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. – Mamy wtedy pewność, że odbiorca listu nasze oświadczenie otrzymał – mówi Dębowski. Od tego czasu sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy, jakie wpłaciliśmy za oddawany towar.

Wszystkie koszty odesłania przedmiotów musimy opłacić z własnej kieszeni. – Chyba, że nie jest to zwrot rzeczy, a jej reklamacja. Jeżeli zostaje ona uznana, przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu kosztów przesyłki towaru – radzi Federacja Konsumentów.

Dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy nie obowiązuje przy zakupie artykułów spożywczych i przedmiotów zrobionych na zamówienie. Zwrócić nie możemy także rozpakowanych płyt kompaktowych z muzyką czy grami oraz rzeczy, które wylicytowaliśmy na aukcji.

Każdy e-sklep musi umieścić na swojej stronie internetowej informację o tym, że mamy prawo do zwrotu towaru. – Brak takiego zapisu nie oznacza, że konsument ze swoich praw nie może skorzystać – mówi radca prawny z Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Jeśli e-sklep nie umieści takiej informacji, to konsument ma trzy miesiące, a nie 10 dni, na odstąpienie od umowy – czytamy w komunikacie UOKiK.

Przepisy o zwrocie towaru zakupionego w sieci zawiera ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. z 2000 r. Nr 22, poz. 271)

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl