UOKiK ukarał duży bank za reklamy. Chodzi o przelewy i karty

Wprowadzenie w błąd co do kosztów przelewów czy korzystania z karty - to praktyki stosowane w reklamach Konta Direct ING Banku Śląskiego, które zakwestionowała Prezes UOKiK. Kara nałożona na przedsiębiorcę wyniosła ponad 1,29 mln zł

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową, której stosowanie jest zabronione. Pod wpływem nieprawdziwych informacji konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły informacje w kampanii reklamowej internetowego Konta Direct, która była prowadzona w sieci: od stycznia 2010 do września 2011 i w oddziałach banku: od listopada 2009 do października 2011.

Przeprowadzone postępowanie UOKiK wykazało, że bank w przygotowanej kampanii pomijał informacje o niektórych opłatach. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamach przelewy przez Internet i telefon miały być bezpłatne. Jak wynika z analizy warunków umowy w rzeczywistości bank przewidział opłaty za przelewy elektroniczne dokonywane w obcej walucie.

Porady prawne

Ponadto, w reklamie zabrakło także informacji o opłacie za kartę płatniczą. Bank pobierał opłatę za używanie karty debetowej, jeżeli konsument za jej pomocą dokonał transakcji na mniej niż 100 zł miesięcznie. W opinii Prezes UOKiK, niedozwolone jest sugerowanie w przekazach reklamowych, że usługi będą bezpłatne przy jednoczesnym przyznaniu sobie prawa do pobierania opłat.

Za wprowadzenie konsumentów w błąd Prezes UOKiK nałożyła na ING Bank Śląski karę w wysokości 1 297 548 zł. Przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ bank odwołał się do sądu.

(MM)


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • thor1978 2015-02-22 14:50:14

    UOKiK postąpił prawidłowo. Jeśli w przekazie marketingowym Bank mówi - masz przelewy za darmo - to muszą być za darmo - wszystkie tzn w zł, walutowe, wewnętrzne, zewnętrzne, z odroczonym terminem realizacji itd. Jeśli któreś z nich mają być płatne to w przekazie marketingowym musi być to zawarte. Np. masz przelewy w zł za darmo. PROSTE

  • Zbyszek 2015-02-19 16:16:52

    Zgadzam się z komentarzem powyżej. Jestem posiadaczem konta Direct i wszystko, o czym mowa, było jasno wyjaśnione przy podpisywaniu umowy. Uważam, że postawienie warunku, że trzeba wydać przez miesiąc 100zł kartą i wtedy jest darmowe jest uczciwe. Można się na to nie godzić. Szkoda, że UOKiK nie zajmie się praktykami w PKO BP, który wysyła nową kartę pod niewłaściwy, kilka miesięcy wcześniej zmieniony adres i pobiera za to opłatę.

  • karol 2015-02-19 07:06:43

    ja mam konto direkt w ing i za przelewy nie plce ani zlotowkiod paru latktos w tym uoku szuka dziury w calym bo w polsce przelewow w dewizach jest znikoma ilosc


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika