Wicepremier Pawlak o rozwiązaniach dla przemysłu motoryzacyjnego
- Pracujemy nad systemem zachęt w postaci bonusu przy zakupie nowego ekologicznego pojazdu dla konsumentów, którzy oddadzą stary samochód do recyklingu - powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak, podczas konferencji poświeconej perspektywom rynku motoryzacyjnego w Polsce. Dyskusja odbyła się w Ministerstwie Gospodarki 17 lutego br.
Wicepremier Pawlak podkreślił, że w Polsce potrzebny jest mechanizm promujący zakup nowych samochodów. - Do tej pory ludzie byli przekonani, że trzeba mieć samochód na własność. Jest to dobry moment, aby zaoferować klientom indywidualnym leasing konsumencki z dużą wartością końcową - dodał.
MG analizuje również propozycje skierowane do pracodawców. - Szukamy najlepszych sposobów na przezwyciężenie kryzysu w tym sektorze, dlatego proponujemy wprowadzenie rozwiązań umożliwiających czasową redukcję kosztów pracy podczas przestojów produkcji przy wsparciu środków publicznych - wymienił.
Szef resortu gospodarki przedstawił również możliwość wykorzystania środków europejskich na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników. - Można by je organizować w okresie wstrzymania produkcji, co pozwoliłoby utrzymać miejsca pracy - zaznaczył.
Jak poinformował, MG jest również zainteresowane dyskusją o rozwiązaniach stosowanych w innych krajach europejskich. - Utrzymanie jednolitego rynku europejskiego oraz współpraca pomiędzy krajami UE mogą być najlepszym sposobem na szybkie przezwyciężenie kryzysu - dodał wicepremier Pawlak.
W konferencji „Przemysł motoryzacyjny w Polsce 2009 r. - kondycja firm motoryzacyjnych i perspektywy na przyszłość" zorganizowanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) uczestniczyli również: podsekretarz stanu w MG Grażyna Henclewska, prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski, dyrektor zarządzający General Motors Manufacturing Poland Antonio Francavilla, prezes Solaris Bus&Coach Solange Olszewska, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś oraz prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej Roman Kantorski.
Udział branży motoryzacyjnej w wartości sprzedanej przemysłu wynosi 9,5 proc., natomiast zatrudnionych jest w niej 188 tys. osób. W 2008 r. wyprodukowano w Polsce ponad 864 tys. samochodów osobowych i prawie 127 tys. samochodów dostawczych, co oznacza o 14 proc. więcej aut niż w 2007 r. W ubiegłym roku sprzedano ponad 378 tys. nowych samochodów, tj. o 9,3 proc. więcej niż w 2007 r. Przeważająca część produkcji trafia na eksport (97,5 proc. produkcji samochodów osobowych i 96 proc. dostawczych).
Źródło: www.mg.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?