Lotów do Egiptu nie wstrzymało np. biuro Alfa Star. Itaka postanowiła nie wysyłać tam turystów do końca lutego.
MSZ odradza podróżowanie do tego kraju do czasu uspokojenia sytuacji. – W chwili obecnej bezpieczeństwo obywateli polskich przebywających w kurortach turystycznych w Egipcie nie jest zagrożone, jednak apelujemy do nich, by pozostawali w hotelach – informuje resort.
Ministerstwo zaleca jednak zachowanie szczególnej ostrożności, a przede wszystkim ograniczenie do niezbędnego minimum obecności w miejscach publicznych oraz unikanie ewentualnych demonstracji i tłumnych zgromadzeń.
Niektóre biura podróży wstrzymały już wyloty do tego kraju. – W związku z sytuacją, jaka ma miejsce w Egipcie wyloty do egipskich kurortów turystycznych: Sharm El Sheikh, Hurghady, Marsa El Alam i Taby zostają wstrzymane do końca lutego – czytamy na stronie biura Itaka.
Przewoźnik nie zamierza jednak przerywać urlopu turystom, którzy już się tam znaleźli. – Klienci, którzy przebywają obecnie w Egipcie będą powracać do kraju zgodnie z terminami zawartymi w umowach – tłumaczy Itaka.
Lotów do Egiptu nie odwołuje natomiast Alfa Star. – Z relacji naszego egipskiego kontrahenta oraz rezydentów, z którymi pozostajemy w nieustannym kontakcie, wynika, iż protesty mają charakter polityczny, punktowy, nie są skierowane przeciwko obcokrajowcom i nie wpływają w żadnym stopniu na wypoczynek Naszych Turystów - oświadczyło biuro podróży.
- W tym momencie z naszym biurem przebywa w Egipcie 1850 osób korzystających z urlopów. Loty i wypoczynek odbywają się zgodnie z planem – czytamy w komunikacie Alfa Star.
Obowiązek informowania turystów o sytuacji w krajach, do których organizowane są wycieczki, wynika z art. 13 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych (Dz. U. 2004, nr 223, poz. 2268).
Art. 13. 1. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny jest obowiązany podać klientowi, przed zawarciem umowy:
1) ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej;
2) informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału
w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
2. Organizator turystyki jest obowiązany poinformować klienta o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanego. Dotyczy to także zagrożeń powstałych po zawarciu umowy.
3. Organizator turystyki jest obowiązany we właściwym czasie, przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać klientom:
1) nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora turystyki (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu;
2) w odniesieniu do imprez turystycznych dla dzieci - informację o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka;
3) planowany czas przejazdu, miejsca i czas trwania postojów;
4) szczegółowe informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych oraz miejsca, jakie klient będzie zajmował
w środku transportu, w szczególności kabiny na statku lub przedziału sypialnego w pociągu.
3a. Informacje, o których mowa w ust. 1-3, powinny być podane klientowi na piśmie.
4. Udzielenie informacji, o których mowa w ust. 1-3, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku opieki nad turystami.
TEKST JEDNOLITY USTAWY O USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl