Zmiany w kodeksie drogowym? 30 km/h w mieście

Samochody będą miały blokady antyalkoholowe, a każdy kierowca kupi kamizelkę odblaskową. Zobacz 103 pomysły na bezpieczne drogi.

Listę przygotowali europosłowie. Propozycje zostały poparte przez Parlament Europejski. Autorzy dokumentu chcą, by wszystkie państwa członkowskie wprowadziły szereg zmian, które wpłyną na zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków.

Aby uświadomić nam wagę sprawy podkreślają, że rocznie na europejskich drogach ginie około 35 tys. osób. Odpowiada to katastrofie około 250 średniej wielkości samolotów z kompletem pasażerów na pokładzie.

Europosłowie chcą, by liczba ta zmniejszyła się o połowę do roku 2020. Co proponują? Pomysłów jest wiele. Na liście znajdujemy zalecenia oraz zmiany, które miałyby zostać przyjęte obowiązkowo. Oto najciekawsza dziesiątka.

Jak europosłowie chcą zmienić życie kierowców?


1.

30 km/h – tyle ma wynosić maksymalna prędkość w obszarze mieszkaniowym oraz na wszystkich drogach jednopasmowych na obszarach miejskich, które nie posiadają wydzielonego pasa dla rowerzystów.

2.

W każdym nowym samochodzie pasażerskim i dostawczym będzie obowiązkowa blokada antyalkoholowa. Zostanie zamontowana też w aucie osoby, która chociaż raz była skazana za jazdę pod wpływem alkoholu.


3.

Prawo jazdy nie będzie wydawane od razu po zdanym egzaminie. Świeży kierowca musiałby przejść dodatkowe szkolenie praktyczne.

4.

W całej UE będzie jedno, dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi.


5.

Kamizelka odblaskowa będzie obowiązkiem w każdym aucie. Nie jedna – obowiązek posiadania kamizelki ma dotyczyć wszystkich pasażerów.

6.

Na niektórych odcinkach autostrad, uznanych za szczególnie niebezpieczne, ciężarówki będą miały zakaz wyprzedzania.


7.

Każdy kierowca będzie musiał przechodzić co 10 lat obowiązkowy kurs, który będzie utrwalał wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

8.

Na terenie UE będzie całkowity zakaz wysyłania SMS-ów, e-maili czy przeglądania internetu przez kierowcę, który prowadzi auto.



9.

GPS nie ostrzeże już kierowcy przed możliwą kontrolą drogową. Na terenie UE zakazane będzie produkowanie, import i dystrybucja systemów ostrzegających kierowców przed kontrolami drogowymi (np. urządzeń ostrzegających przed radarami, laserowych urządzeń zakłócających lub systemów nawigacji z automatyczną zapowiedzią kontroli drogowej).

10.

Na drogach pojawi się więcej fotoradarów, które mają identyfikować i karać motocyklistów za przekroczenie prędkości.

.

Do niektórych propozycji Parlamentu Europejskiego odnieśli się krajowi politycy. Podczas przedwyborczej debaty na temat bezpieczeństwa drogowego przedstawiciele pięciu partii parlamentarnych (PiS, PJN, SLD, PSL, PO) byli przeciwko ograniczeniom prędkości w miastach do 30km/h.

Większość polityków poparła natomiast zalecenia PE dotyczące wprowadzenia obowiązku instalowania obowiązkowych blokad antyalkoholowych w nowych autach. Przypominamy, że takie urządzenia automatycznie wykrywają podwyższoną zawartość alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu i np. blokują zapłon.

KAŻDY KIEROWCA NA OKRESOWE BADANIA, NOWE PYTANIA DLA KANDYATÓW NA PRAWO JAZDY
CZYTAJ NA DRUGIEJ STRONIE

Psycholog i okulista dla każdego?

Na długiej liście europosłów pojawiła się również propozycja wysłania kierowców na obowiązkowe badania. Parlament Europejski domaga się wprowadzenia badania wzroku dla wszystkich kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A i B co 10 lat, zaś dla kierowców w wieku powyżej 65 lat co 5 lat.

Dodatkowo każde państwo ma wprowadzić obowiązkowe badania, które potwierdzą zdolności fizyczne, umysłowe i psychologiczne do dalszego prowadzenia auta. Kto byłby wysyłany do psychologa czy okulisty? Na razie nie wiadomo. Europosłowie piszą, że kierowcy w pewnym wieku. W tabeli poniżej prezentujemy kolejną dziesiątkę najciekawszych pomysłów.

 

Pomysły europosłów na bezpieczne drogi


1.

Test na prawo jazdy zostanie uzupełniony o nową kategorię pytań. Będą one dotyczyć wiedzy na temat opon, a także podstawowych zasad konserwacji samochodu.

2.

W każdym kraju UE będzie aktualizowana na bieżąco mapa „czarnych punktów”. Kierowca zostanie poinformowany o zbliżaniu się do takiego miejsca przez system GPS.


3.

Wszystkie nowe samochody będą miały na standardowym wyposażeniu system przypominania o zapięciu pasów na przednich i tylnych siedzeniach (przy pomocy sygnałów dźwiękowych i wizualnych).

4.

Podczas kontroli drogowych funkcjonariusze mają zwracać uwagę na stan opon. Powstaną ogólne, europejskie standardy dotyczące głębokości bieżnika.

5.

Każdy nowy motocykl ma być wyposażony w system ABS.

6.

Nowe ciężarówki mają posiadać specjalne lusterka wsteczne, kamery i monitory lub inne urządzenia techniczne eliminujące martwe pole, tak aby zapobiec w szczególności wypadkom z udziałem rowerzystów i pieszych znajdujących się w martwym polu widzenia kierowcy.


7.

Przy każdym przejeździe kolejowym ma być szlaban na całą szerokość drogi. Ponadto europosłowie zalecają, by nowo budowane przejazdy były wielopoziomowe.

8.

Dzieci już w szkole mają poznawać zasady ruchu drogowego oraz uczyć się znaków drogowych.


9.

Będzie więcej punktów karnych za najbardziej niebezpieczne wykroczenia." Chodzi np. o przekroczenie prędkości.

10.

Linie krawędziowe nowych dróg i tych remontowanych powinny być „wibracyjne”. Stosuje się takie np. na autostradach. Kierowca najeżdżając na nią słyszy dźwięk i czuje wibrację auta.

.

W swojej rezolucji europosłowie zalecają też harmonizację przepisów i znaków drogowych i zasad przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów. Pojawiło się w niej też sporo zaleceń, które mają ułatwić życie pieszym i rowerzystom. Chcesz zapoznać się z wszystkimi pomysłami? Prezentujemy je w poniższym pliku.

103 POMYSŁY NA BEZPIECZNE DROGI. CO PROPONUJĄ EUROPOSŁOWIE?

Przypominamy, że przyjęta przez Parlament Europejski rezolucja nie stanowi aktu prawnego, który zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia zmian. Jest jednak dokumentem pokazującym kierunki oczekiwanych zmian. Propozycje mogą przerodzić się w dyrektywy, które Polska będzie musiał implementować.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl