Jak zarejestrować odbiornik RTV?
Właśnie zakupiłeś telewizor lub radio? Zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych, masz 14 dni na rejestrację odbiornika. Rejestracji dokonasz przez internet lub tradycyjnie - w dowolnym urzędzie pocztowym.
Rejestracja telewizora i radia przez internet
Od początku 2014 roku możliwa jest rejestracja odbiorników RTV bez konieczności wizyty w placówce poczty. Rejestracji dokonać można na stronie internetowej Poczty Polskiej (rtv.poczta-polska.pl) poprzez wypełnienie zamieszczonego tam formularza, w którym podaje się m.in. dane osobowe, PESEL, adres do korespondencji, ilość odbiorników radiowych i telewizorów w gospodarstwie domowym/firmie. W formularzu określa się także, czy chce się otrzymać papierowe blankiety wpłat na rachunki bankowe.
Po wypełnieniu i przesłaniu elektronicznego formularza, w terminie 4 dni roboczych wysłane zostanie na wskazany adres korespondencyjny specjalne pismo - Zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych wraz z kopertą zwrotną (jeżeli pismo nie dotrze w ciągu 9 dni od przesłania formularza, należy złożyć reklamację drogą mailową, na adres rtv_rejestracja@cor.poczta-polska.pl).
Zgłoszenie dostraczone zostanie w dwóch egzemplarzach - jest to oryginał i kopia. Oryginał zostaje u nadawcy, natomiast na kopii należy złożyć odręczny, czytelny podpis i odesłać ją w załączonej kopercie zwrotnej.
Po otrzymaniu podpisanej kopii Zgłoszenia, Dział Obsługi Abonentów w Bydgoszczy przesyła do abonenta Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika oraz - jeśli zaznaczono w formularzu rejestracji opcję otrzymywania blankietów wpłat - 4 spersonalizowane formularze polecenia przelewu/wypłaty gotówki.
Po przyznaniu indywiadualnego numeru identyfikacyjnego, odbiornik RTV uznaje się za zarejestrowany i od tego czasu należy dokonywać opłat abonamentwych zgodnie z obowiązującym cennikiem (Zobacz aktualne stawki opłat RTV).
Rejestracja telewizora i radia w urzędzie pocztowym
Rejestracji dokonać można w dowolnej placówce poczty, bez względu na miejsce zamieszkania. Należy pobrać i wypełnić omówione powyżej Zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych, a następnie wypełniony dokument przekazać pracownikowi poczty.
W ciągu 14 dni od dokonania rejestracji, Poczta Polska dostarcza wnioskodawcy potwierdzenie rejestracji, czyli Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika oraz - jeśli wybrano w formularzu opcję otrzymywania blankietów wpłat - 6 spersonalizowanych formularzy polecenia przelewu/wypłaty gotówki.
Od tego momentu nadawca jest zobowiązany do terminowego uiszczania opłat abonamentowych.
Zmiana danych właściciela odbiornika RTV
Procedura postępowania w przypadku zgłaszania przez użytkownika zmiany danych, jest analogiczna jak w przypadku składania wniosku o rejestrację odbiorników RTV.
Zgłoszenie zmiany danych dotyczy nie tylko sytuacji powstania jakiejkolwiek zmiany informacji podanej we wniosku, lecz obejmuje także zgubienie lub zniszczenie dowodu zarejestrowania oraz zaprzestania używania odbiorników (wyrejestrowanie odbiorników).
Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika jest dokumentem potwierdzającym rejestrację odbiornika RTV i należy zachować go na wypadek kontroli obowiązku rejestracji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?