Duplikat faktury z poprzedniego roku

Pytanie:

"Firma w 2007 roku otrzymała duplikat faktury wystawionej w 2006 r. Jak wygląda sytuacja otrzymania przez firmę faktury kosztowej dokumentującej wydatek dokonany np. w czerwcu 2006 roku i wystawionej pierwotnie w czerwcu 2006 roku, która zaginęła i firma zwróciła się o duplikat, który otrzymała w kwietniu 2007 r.? Czy dla potrzeb VAT można wpisać tę fakturę do rejestru i odliczyć VAT w kwietniu 2007 roku, jak również uznać ją za koszt i wpisać do książki przychodów i rozchodów w 2007 roku?"

Odpowiedź prawnika: Duplikat faktury z poprzedniego roku

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Zatem, jeśli oryginał faktury VAT zaginął, zanim podatnik go otrzymał, będzie on miał prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dopiero po otrzymaniu duplikatu faktury. Zgodnie bowiem z § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług  (Dz. U. Nr 95 poz. 798), jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury. Faktura taka musi zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury powinien być wystawiony w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Z punktu widzenia uprawnienia podatnika do odliczenia podatku naliczonego duplikat faktury ma taką samą moc, jak jej oryginał.

Natomiast, jeśli podatnik otrzymał oryginał faktury, powinien obniżyć podatek należny o podatek naliczony z niej wynikający w miesiącu, w którym fakturę otrzymał (lub w miesiącu następnym). Późniejsze zagubienie tej faktury i wystawienie duplikatu przez dostawcę nie wpływa na zasady odliczenia VAT. W szczególności z żadnego przepisu nie wynika, aby konsekwencją zagubienia faktury i otrzymania duplikatu była konieczność dokonywania korekt w deklaracjach poprzednio złożonych.

W każdym przypadku jednak podatnik powinien zadbać, by nie zaistniały wątpliwości co do momentu otrzymania zagubionej faktury (lub jej duplikatu). Zakwestionowanie przez organy podatkowe chwili otrzymania tych dokumentów może doprowadzić do stwierdzenie, że podatnik nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Natomiast przepisy o podatku dochodowym co do zasady nie wiążą z otrzymaniem faktury VAT takich skutków, jak przepisy o VAT. Zatem, jeśli faktura zaginęła i nie była zaksięgowana, natomiast dopiero w następnym roku podatnik otrzymał duplikat faktury, powinien uznać koszt i wpisać fakturę do księgi przychodów i rozchodów w okresie, w którym koszt był poniesiony.

Polecamy też: Faktury i noty korygujące oraz duplikaty faktur


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika