Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Ustawy o radcach prawnych, zgłoszenie o przystąpieniu kandydata do konkursu na aplikację radcowską powinno zawierać:
-
wniosek o dopuszczenie do egzaminu konkursowego,
-
kwestionariusz osobowy,
-
życiorys,
-
oryginał albo urzędowy odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskania tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego,
-
informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed jej złożeniem,
-
zdjęcia.
Z powyższego wynika brak obowiązku przedłożenia zaświadczenia o zameldowaniu w okręgu właściwej izby, w której przeprowadzony jest egzamin. W obowiązującym stanie prawnym zniknął zatem wymóg meldunkowy, o którym mowa w pytaniu.
Koszty aplikacji radcowskiej ustalone są w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości opłaty rocznej za aplikację radcowską. Rozporządzenie przewiduje, że opłata roczna za aplikację radcowską jest równa czterokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów Ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w wysokości obowiązującej w momencie rozpoczęcia roku szkoleniowego.