Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W przypadku sporu pomiędzy członkami spółdzielni a samą spółdzielnią przepisy prawa nie wprowadzają żadnego obowiązku polubownego rozpatrzenia sprawy np. poprzez zwołanie zebrania lokatorów. W związku z tym zarząd mógł, ale nie musiał (nie miał takiego obowiązku) zwołać zebranie lokatorów w celu polubownego rozpatrzenia sprawy. Dostarczenie wody odbywa sie na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę zawartej pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług (spółdzielnią). Umowa ta powinna zawierać w szczególności postanowienia dotyczące sposobu wzajemnych rozliczeń. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się co do zasady na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku - w oparciu o przeciętne normy zużycia wody. W przypadku jednak zaopatrzenia mieszkań w osobne wodomierze umowa z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym może określać, że rozliczenia wody będą dokonywane na podstawie tych wodomierzy, następnie nastąpi porównanie stanu zużytej wody wykazanego przez te wodomierze i wodomierz główny. Stratę wody wynikającą z odczytu wodomierza głównego doliczy się zaś do każdego mieszkania. W tym przypadku na każdym lokatorze będzie spoczywał obowiązek nie tylko płacenia należności określonej na podstawie licznika znajdującego się w mieszkaniu, ale także na podstawie licznika głównego (oczywiście pod warunkiem, że taki sposób rozliczenia został określony w umowie). W związku z tym Pani obowiązkiem było uiszczenie nie tylko opłat związanych z Pani mieszkaniem, ale także kosztów strat ciepła na węźle. Członek spółdzielni ma ponadto obowiązek uczestniczyć w pokrywaniu jej strat. W ciągu dwóch tygodni od doręczenia nakazu zapłaty może Pani, a także inni lokatorzy, zaspokoić roszczenie w całości albo wnieść w tym terminie sprzeciw do sądu, który wydał nakaz zapłaty.