Zakup płyt CD z muzyką do salonu fryzjerskiego
Pytanie:
"Właściciele salonu fryzjersko-kosmetycznego dokonują zakupu płyt CD z muzyką w celu uprzyjemnienia czasu korzystającego z ich usług klientom. Spotkałam się z podejściem, że tego typu zakupy kwalifikowane są jako koszty zakupu materiałów biurowych. Wg mnie jednak fakt, iż w salonie panuje miła atmosfera, jest czynnikiem przyciągającym klientów do korzystania z usług właśnie tego, a nie innego salonu. Wg mnie zakup płyt z muzyką ma znamię reprezentacji i reklamy. Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego i podatku VAT pociąga za sobą zakup płyt muzycznych do salonu fryzjersko-kosmetycznego?"
Odpowiedź prawnika: Zakup płyt CD z muzyką do salonu fryzjerskiego
„(...) Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu podatkowego. Jak wynika z powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Przy czym koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio powiązać z uzyskanym przychodem, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Takimi wydatkami są m.in. wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z przychodami uzyskiwanymi przez podatników, ale niewątpliwie związane są one z ich funkcjonowaniem jako przedsiębiorców. (...) Nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takimi są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają one 0,25 % przychodów. W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych przyjąć należy wykładnię językową pojęcia "reklama" oraz "reprezentacja", zgodnie z którymi za reklamę rozumieć można "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś", zaś pojęcie "reprezentacja" oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) - z pisma Ministerstwa Finansów z 17.07.1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95. (...) Reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów, co w konsekwencji może skutkować zwiększeniem przychodów osiąganych przez podatnika. (...)” Wskazany powyżej cytat to wyciąg z postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanego przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w dniu 8 marca 2006 r. , sygnatura 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG.
Przytoczona przez Panią sytuacja zakupienia płyt CD do salonu fryzjersko–kosmetycznego w celu zapewnienia miłej i przyjemnej atmosfery przebywania w zakładzie wyczerpuje znamiona reprezentacji.
Zakwalifikowanie poniesionych wydatków do kosztów reprezentacji skutkuje w podatku dochodowym od osób fizycznych tym, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na reprezentację firmy w części przekraczającej 0,25% przychodu. Stanowi o tym art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.).
W podatku VAT zaś, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Innymi słowy, z faktury dokumentującej zakup płyt CD podatnik ma prawo odliczyć naliczony podatek VAT. Uprawnienie to przysługuje podatnikowi bez względu na to, czy w podatku dochodowym został przekroczony limit wydatków na reprezentację i reklamę. W sposób bardzo obrazowy, zasady odliczania podatku VAT przy zakupie towarów związanych z reprezentacją, przedstawił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanym 6 października 2005 r. (sygnatura 1421AV/443/2955/05/DL). W postanowieniu naczelnik potwierdził uregulowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT a także określił w jakiej sytuacji podatnikowi, nie przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o naliczony. „ (...) Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Użycie w treści zacytowanego przepisu trybu przypuszczającego, oznacza, iż przepis nie może mieć zastosowania do sytuacji , w których podatnik nie zalicza pewnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jedynie z powodu przekroczenia limitu, lecz mógłby to zrobić gdyby tego limitu nie przekroczył. Wydatki ponoszone na reprezentację i reklamę są wydatkami, które mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadkach, gdy określonego wydatku co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (...).”
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?