Sprawdzenie towaru a rękojmia

Pytanie:

Zakupiłem urządzenie używane o wartości 400 tyś. zł. (maszyna stolarska). Przy zakupie nie było możliwości uruchomienia jej i sprawdzenia. Dostawca zapewniał, że urządzenie działa. Zapłaciłem przed odbiorem całą wartość urządzenia. Jednak w trakcie jej uruchamiania na zakładzie produkcyjnym okazało się, że urządzenie ma wady. Dostawca mógł i nie musiał o nich wiedzieć. Dzwoniłem do niego wiele razy i prosiłem, aby przyjechał, obejrzał i zaradził. Jednak Pan już potem nie odbierał telefonów i sam musiałem urządzenie naprawić. Co mogę zrobić w tej sytuacji. Tym bardziej, że na fakturze napisane jest "...żadnych gwarancji, zakupiona jak obejrzana".

Masz inne pytanie do prawnika?

8.9.2005

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Sprawdzenie towaru a rękojmia

Przede wszystkim należy zauważyć, iż rzecz została zakupiona w ramach działalności gospodarczej, więc powinna zostać sprawdzona w czasie w sposób przyjęty dla danego rodzaju rzeczy. W przeciwnym wypadku kupujący traci uprawnienia z rękojmii. Jednakże jeśli rzeczywiście nie było ku temu możliwości  u sprzedawcy (i możliwe jest stwierdzenie tego faktu), uprawnienia z rękojmi można uznać za zachowane. Dodatkowo uprawnienia z rękojmi nie wygasają w opisanym przypadku, jeśli sprzedawca zapewnił, że rzecz nie ma wad. Fakt tego zapewnienia musiałby jednak udowodnić kupujący. W każdym razie rękojmia dotyczy tylko takich wad towaru, które wynikają z jego właściwości istniejących już w chwili zakupu. Pozostaje jeszcze kwestia faktury. Jeżeli została ona podpisana przez kupującego w chwili zawierania umowy sprzedaży, to sprzedawca mógłby skutecznie twierdzić, iż kupujący obejrzał rzecz (jeśli założymy, że sformułowanie „zakupiona jak obejrzana” oznaczać ma  „zakupiona po obejrzeniu”). Nie ma przy tym znaczenia sformułowanie żadnych gwarancji, gdyż gwarancja nie jest tym samym co rękojmia. Gwarancja może, lecz nie musi być udzielona przez sprzedawcę - konieczny jest tu dokument gwarancji. Z kolei rękojmia w tym przypadku mogła zostać wyłączona, lecz wtedy sformułowanie powinno brzmieć „żadnych reklamacji”. Jeżeli kupujący sam dokonał naprawy wadliwego towaru, może żądać zwrotu kosztów.

Porady prawne
Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Jakie prawa przysługują konsumentom?

Jakie prawa przysługują konsumentom?

Jeśli zamierzasz sprzedawać towary lub świadczyć usługi, musisz przestrzegać praw konsumenta. Te prawa obejmują między innymi: gwarancję, rękojmię czy prawo do zwrotu towaru. Nie możesz też stosować w umowach klauzul niedozwolonych. Sprawdź, jakie prawa mają konsumenci. Kim jest (...)

Jak bezpiecznie kupić używany samochód?

Jak bezpiecznie kupić używany samochód?

Dziesięcioletni samochód tanio sprzedam! Stan idealny! Obecny rynek samochodowy jest bardzo konkurencyjny. Sprzedawcy nadal reklamują stare samochody jako garażowane, dobrze utrzymane i bezwypadkowe. Klient, który uwierzy w takie zapewnienia może się srodze rozczarować już podczas (...)

Warunki techniczne jakie musi spełniać projekt budowlany

Warunki techniczne jakie musi spełniać projekt budowlany

    Pozwolenie na budowę   Aby uzyskać pozwolenie na budowę konieczne jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Składa się go do organu architektonieczno-budowlanego, którym jest starostwo powiatowe lub gmina. Wniosek powinien zawierać następujące dokumenty: akt (...)

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)

Rękojmia za wady

Rękojmia za wady

Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)

Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

  Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego wprowadziła nowe zasady odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Ustawa w zakresie sprzedaży konsumenckiej wyłączyła stosowanie przepisów o rękojmi (...)

Zgodność towaru z umową

Zgodność towaru z umową

    Kto odpowiada za niezgodność towaru z umową?   Za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca. Zasady tej odpowiedzialności reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej implementująca do polskiego prawa unijną dyrektywę o niektórych (...)

Nabycie własności rzeczy od nieuprawnionego do jej rozporządzania (od niewłaściciela)

Nabycie własności rzeczy od nieuprawnionego do jej rozporządzania (od niewłaściciela)

  Do czego służą księgi wieczyste? System ksiąg wieczystych, stanowi swoisty rejestr nieruchomości. W zasadzie każda nieruchomość powinna mieć urządzoną księgę wieczystą. W księdze takiej wpisuje się dane dotyczące położenia nieruchomości, oznaczenia działek gruntu, wchodzących (...)

Należyta staranność w VAT

Należyta staranność w VAT

Na czym polega należyta staranność? Należyta staranność w VAT to wskazanie najważniejszych okoliczności, które będą brać pod uwagę urzędnicy skarbowi w ocenie działalności przedsiębiorców przy rozliczeniach VAT. Została przedstawiona w formie dokumentu pn. „Metodyka (...)

Niektóre prawa i obowiazki konsumentów przy sprzedaży konsumenckiej

Niektóre prawa i obowiazki konsumentów przy sprzedaży konsumenckiej

  Kiedy umowa sprzedaży ma charakter konsumencki?     Nie każda umowa sprzedaży podlega rygorom nowej ustawy.   Sprzedażą konsumencką jest tylko taka umowa sprzedaży, która jest dokonywana w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, jej przedmiotem są rzeczy (...)

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i jej opodatkowanie VAT-em

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i jej opodatkowanie VAT-em

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – warunki dla dostawcy i nabywcy  Wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów ma miejsce, gdy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Przepisy (...)

Sprzedaż zdalna w przepisach UE

Sprzedaż zdalna w przepisach UE

Sprzedaż na odległość i sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa w UE Poniżej przedstawiono informacje dotyczące wyłącznie sprzedaży towarów i usług konsumentowi końcowemu, a nie innym przedsiębiorstwom. Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa może okazać się (...)

Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

  Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. (...)

Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?

Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?

Kupującym przysługują różne prawa. Najszerszą ochroną są objęte osoby prywatne – kupujący bez faktury czy rachunku na firmę. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z niektórych instytucji ochrony konsumenckiej. Przeczytaj, czy takie prawa przysługują (...)

Gwarancja a rękojmia

Gwarancja a rękojmia

Reklamację możemy złożyć zarówno z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy), jak i z tytułu gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar i wyłącznie do konsumenta (...)

Rękojmia konsumencka w przepisach UE

Rękojmia konsumencka w przepisach UE

Najważniejsze prawa konsumenckie według przepisów UE Według unijnych przepisów, w razie zakupu towarów lub usług przez internet, na odległość (telefonicznie czy mailowo) bądź poza lokalem przedsiębiorstwa (np. od akwizytora lub sprzedawcy obwoźnego) konsument ma prawo (...)

Gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dzieło z osobą prywatną...

Gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dzieło z osobą prywatną...

  Jakie umowy o dzieło są uregulowane w sposób szczególny? Do części umów o dzieło, wyróżnionych zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej, znajdą zastosowanie modyfikacje wynikające z odpowiedniego stosowania przepisów o sprzedaży (...)

Rejestracja VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym

Rejestracja VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym

Transakcje wymagające numeru unijnego Podatnicy muszą również dokonać czynności rejestracyjnych dla określonych transakcji w obrocie wewnątrz Unii Europejskiej. W wyniku rejestracji podatnicy ci otrzymują numer, pod którym są zidentyfikowani dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Potocznie (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Black Friday i Cyber Monday – to dni, w których możesz zrobić korzystnie zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych w kraju i zagranicą. Pamiętaj, produkt z wyprzedaży możesz reklamować. Przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Wkrótce wielkie wyprzedaże Już (...)

Nowe przepisy konsumenckie - co się zmieniło

Nowe przepisy konsumenckie - co się zmieniło

Dłuższy czas na odstąpienie od umowy Ustawa o prawach konsumenta wydłuża z 10 do 14 dni termin na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, a więc także od umowy zawartej przez Internet. Więcej obowiązków dla przedsiębiorcy Bardzo (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Obowiązek sprawdzenia przesyłki a rękojmia

Obowiązek sprawdzenia przesyłki a rękojmia

Kurier dostarcza przesyłkę. Przesyłkę (zapakowaną) odbiera teściowa. Po moim powrocie (z delegacji) po 6 dniach od odbioru przesyłki stwierdzam, że jest ona uszkodzona. Uszkodzenie nie zostało spowodowane po odbiorze przesyłki. Co z reklamacją z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca (wysyłkowa (...)

Zakup zadłużonej nieruchomości

Zakup zadłużonej nieruchomości

Zakupiłem nieruchomość, notariusz nie wymagał zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami od sprzedającej, a ja nie sprawdziłem, czy mieszkanie nie jest zadłużone, notariusz w akcie przyjął oświadczenie od sprzedającej, że mieszkanie jest wolne od obciążeń, ja też to przyjąłem, (...)

Sprzedaż konsumencka energii cieplnej

Sprzedaż konsumencka energii cieplnej

Czy zapisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r. mają zastosowanie przy sprzedaży energii cieplnej na odległość (centralne ogrzewanie)? Chodzi o sprzedaż energii cieplnej przez spółdzielnię lokatorowi niebędącego (...)

Rękojmia za sprzedaż hurtową

Rękojmia za sprzedaż hurtową

Prowadzę działalność gospodarczą i kupiłem towar w hurtowni, ale potem w moim sklepie się okazało, że towar ma wady uniemożliwiające jego użytkowanie (wada nie daje się usunąć) i nie mogłem go sprzedać. Hurtownik nie chce zwrócić towaru, ani obniżyć ceny. Czy ma takie prawo? Odpowiedzialność (...)

Gwarancja i rękojmia za sprzedany towar

Gwarancja i rękojmia za sprzedany towar

Jeżeli spółka z o.o. jest w likwidacji - to czy na sprzedawane w tym okresie maszyny, części, których budowa była przedmiotem działalności ma obowiązek udzielać gwarancji i rękojmi? Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej (...)

Reklamacja towaru

Reklamacja towaru

Spółka jest dystrybutorem towaru, który zamawia bezpośrednio u producenta na podstawie indywidualnych zleceń przyjmowanych od klientów. Reklamacje towaru klient zgłasza do spółki jako do dystrybutora a dystrybutor przekazuje producentowi. Warunki reklamacji i gwarancji określone przez producenta (...)

Nabycie nieruchomości - ogólne zasady

Nabycie nieruchomości - ogólne zasady

Zamierzam nabyć własność nieruchomości, co muszę sprawdzić, aby uniknąć komplikacji w przyszłości? Gdzie sprawdzić stan prawny nieruchomości? Pierwszym i najważniejszym krokiem jaki należy podjąć przed wizytą u notariusza jest sprawdzenie księgi wieczystej dla danej nieruchomości. (...)

Rekojmia miedzy przedsiębiorcami

Rekojmia miedzy przedsiębiorcami

Jest to pytanie odnoszące się bezpośrednio do poprzednio zadanego pytania - spółka z o. o. kupiła monitor, a gwarant nie oddaje go juz ponad 2 miesiące, wiec spółka z o. o pyta od kogo może domagać sie zwrotu pieniędzy. Czy rękojmia dotyczy obrotu miedzy osobami prawnymi (kupującym i sprzedającym (...)

Sprzedaż wadliwego obuwia

Sprzedaż wadliwego obuwia

Kupiłem buty, w których po jakimś czasie poprzerywały się samoczynnie nitki. Producent nie uznał mi gwarancji stwierdzając, że nici zostały przerwane mechanicznie. Co mogę w tej sprawie zrobić, aby jednak uznano mi gwarancję i wymianę lub zwrot pieniędzy? Jestem przekonany, że wina spoczywa (...)

Rozpatrzenie reklamacji

Rozpatrzenie reklamacji

Prowadzę punkt sprzedaży odzieży robaczej jak i ochronnej. Klient zimą zakupił gumofilce , które w m-cu bieżącym zwrócił w celu złożenia reklamacji .Uważam jednak że sposób użytkowania obuwia był niewłaściwy Czy mam obowiązek przyjąć zwrócony towar. W jaki sposób mam prawnie to (...)

Wymiana towaru na podstawie gwarancji

Wymiana towaru na podstawie gwarancji

23-05-2001r zakupiłem samochód po upływie sześciu miesięcy zaczął się psuć. Ostatnia naprawa trwa 53 dni (14 dni w warunkach gwarancji - jednak nie ma nic na temat co obowiązuje gwaranta w przypadku niedotrzymania terminu) usterka związana z tą naprawą była zgłaszana w ASO dwukrotnie przed (...)

Gwarancja i rękojmia przy sprzedaży komisowej

Gwarancja i rękojmia przy sprzedaży komisowej

Prowadzę sklep internetowy, klienci mogą również przyjść do siedziby i kupić tak jak w sklepie realnym. Moja działalność polega na sprzedaży rzeczy nowych i komisie sprzętu fotograficznego. Ile wynosi gwarancja i rękojmia dla sprzętu sprzedanego w sklepie realnym, internetowym systemie (...)

Zepsuty sprzęt AGD a uprawnienia gwarancyjne

Zepsuty sprzęt AGD a uprawnienia gwarancyjne

Zakupiłem ekspres do kawy jako osoba fizyczna. Ekspres popsuł mi się po 2 latach i 3 miesiącach. Popsuł się cały podzespół elektroniczny. Gwarancja była na 2 lata. W czasie gwarancji sprzęt był 2 razy naprawiany (po 4 dni), ale były to inne usterki. Czy jest jakiś okres ochronny po gwarancji (...)

Zwrot nieuszkodzonego towaru

Zwrot nieuszkodzonego towaru

Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot sprawnego, nieuszkodzonego towaru od klienta, który wcześniej dokonał zakupu tego towaru? Czy można zwrócić sprawny towar do sklepu? Czy jest przepis, który to reguluje? Sprzedawca co do zasady nie ma żadnego obowiązku przyjęcia zwrotu sprawnego, (...)

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Prosimy o opinię prawną w sprawie reklamacji towaru przez klienta. W naszym stacjonarnym sklepie (działamy również przez internet), klient zakupił towar. Nie zajrzał on do pudełka czy z towarem jest wszystko w porządku (pomimo naszych rad). Niedawno dostaliśmy od tego samego klienta informację, (...)