Odpowiedź prawnika: Zakup konsumencki
Według przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku. Uprawnienia konsumenta wskazuje art. 8 ust. 1 powoływanej ustawy, stanowiący, że w przypadku niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Należy podkreślić, iż do konsumenta należy udowodnienie, iż towar w chwili wydania był niezgodny z umową.

Jak wynika z powyższego, w chwili obecnej wada dotyczy oprawek zakupionych 23.09.2008 roku, a konkretnie zauszników zamontowanych w okularach w wyniku składanych reklamacji. W każdym razie termin określony w omawianej ustawie nie upłynął. Spór dotyczy tego, czy wspomniane w stanie faktycznym wady zauszników wyniknęły z samego ich używania, czy też z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. To Pan jest obowiązany udowodnić, że zaszedł ten drugi wypadek. Sprzedawca nie odpowiada bowiem za uszkodzenia wynikłe z normalnego używania towaru po jego wydaniu.
Podsumowując, może Pan żądać dokonania naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jeżeli nie byłoby to możliwe, może Pan żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (art. 8 ustawy). Od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. W przypadku odstąpienia od umowy strony zobowiązane są do zwrotu tego, co świadczyły - a więc do zwrotu odpowiednio ceny i okularów.
W chwili obecnej powinien Pan wezwać pisemnie sprzedawcę do naprawy lub wymiany zauszników w określonym terminie, udostępniając w tym celu sprzedawcy towar. W przypadku niedokonania naprawy może Pan pisemnie odstąpić od umowy żądając jednocześnie w określonym terminie zwrotu zapłaconej ceny, oczywiście za zwrotem towaru. W przypadku niespełnienia świadczenia w wyznaczonym terminie można wnieść do sądu pozew o zapłatę.
W przypadku wysuwania żądań dotyczących naprawy, wymiany lub w przypadku odstąpienia od umowy powinien Pan przekazać towar sprzedawcy. Nie oznacza to jednak przekazania dowodu zakupu, który ma dla Pana znaczenie dowodowe. Stąd powinien Pan dysponować przynajmniej kopią paragonu bądź faktury dokumentującą dokonanie transakcji. W przeciwnym wypadku dochodzenie roszczeń przed sądem będzie bardzo utrudnione. Należy także pamiętać, że jest Pan ograniczony dwuletnim terminem od dnia wydania rzeczy.
