Administracyjne opłaty manipulacyjne
24 stycznia 2006 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną Vadain International sp. z o.o. dotyczącą prawa do sądu - opłaty manipulacyjnej dodatkowej.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 276 § 2 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny jest zgodny z art. 2, art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 42 i art. 46 Konstytucji.
Przepis Kodeksu celnego nakazujący pobranie przez organ celny opłaty manipulacyjnej dodatkowej w wysokości odpowiadającej wartości nadwyżki między towarem przedstawionym a ujawnionym w wyniku rewizji celnej jest zgodny z Konstytucją. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że przepis Kodeksu celnego nakazujący pobranie przez organ celny opłaty manipulacyjnej dodatkowej w wysokości odpowiadającej wartości nadwyżki między towarem przedstawionym a ujawnionym w wyniku rewizji celnej jest zgodny z Konstytucją. Kwestionowana opłata manipulacyjna dodatkowa różni się zasadniczo od opłat manipulacyjnych zwykłych stanowiących pokrycie pewnych czynności urzędowych, ponieważ ma charakter sankcji administracyjnej. Zdaniem Trybunału sankcje administracyjne są specyficzną formą odpowiedzialności prawnej polegającej na stosowaniu kar pieniężnych, które nie mają charakteru grzywny. Administracyjne kary pieniężne to środki mające na celu mobilizowanie podmiotów do terminowego i prawidłowego wykonywania obowiązków na rzecz państwa.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 stycznia 2006 r., sygn. akt SK 52/04
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?