Czas pracy kierowców po 1 maja 2004 r.
Uregulowanie czasu pracy w nowej ustawie dotyczy tyko kierowców zatrudnionych na umowę o pracę. Do najważniejszych zmian przewidzianych w nowej ustawie zaliczyć należy:
- uzupełnienie definicji czasu pracy; od przystąpienia do UE czasem pracy kierowcy ma być również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu. Podobna definicja znajduje się w dyrektywie.
- wprowadzenie pojęcia "okresów pozostawania do dyspozycji" - okresy pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku, podczas których kierowca nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, będąc jednocześnie w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu albo wykonywania innej pracy. Okresy pozostawania do dyspozycji obejmują w szczególności czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym. Opisywane okresy oraz ich czas trwania powinny być znane kierowcy przed wyjazdem lub przed rozpoczęciem danego okresu. Gdy kierowca pracuje w ramach zadaniowego czasu pracy, pozostawanie do dyspozycji wlicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin, jeśli kierowca nie wypracował dobowego czasu pracy. W pozostałym zakresie zaliczany jest do czasu dyżuru.
- możliwość przedłużenia normy tygodniowej czasu pracy - jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin, w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy, tygodniowy czas pracy będzie można przedłużyć do 60 godzin.
- wprowadzenie przerw przeznaczonych na odpoczynek - po sześciu kolejnych godzinach pracy, kierowcy ma przysługiwać przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku, gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, a w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku, gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
- ograniczenie czasu pracy w danej dobie - w przypadku, gdy praca ma być wykonywana w porze nocnej przez co najmniej 4 godziny, czas pracy kierowcy nie będzie mógł przekraczać 10 godzin w danej dobie.
- oświadczenie o pracy u innego pracodawcy - pracodawca będzie zobowiązany do uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o nie pozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy. Wymóg ten jest uzasadniony tym, że czas pracy u danego pracodawcy będzie liczony wraz z czasem pracy u pozostałych.
- obowiązkowa ewidencja czasu pracy - ewidencja czasu pracy, o której mowa w przepisach Kodeksu pracy, prowadzona będzie przez pracodawcę, niezależnie od stosowanego systemu czasu pracy i sposobu wynagradzania za godziny nadliczbowe i za pracę w porze nocnej. Przewidziano ewidencję w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i na przyjęty okres rozliczeniowy.
Źródło: Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?