Czy pracownik ponosi ryzyko utraty mienia powierzonego?
Kodeks pracy w art. 114 stanowi, że pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną. Jeżeli pracownik przez niewykonanie swych obowiązków lub ich nienależyte wykonanie doprowadzi do tego, że pracodawca poniesie szkodę to będzie wobec niego odpowiadał materialnie. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
Pracownik odpowiedzialny za mienie powierzone odpowiada w pełnej wysokości za poniesioną przez pracodawcę szkodę. Jednakże tej odpowiedzialności nie należy rozumieć tak, że pracownik ponosi ryzyko utraty tego powierzonego mienia.
W wyroku z 11 maja 1977 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że:
pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę poniesioną przez zakład pracy tylko w razie zawinionego niewykonania obowiązków pracowniczych, pozostającego w związku przyczynowym ze szkodą. Z samego faktu powstania szkody, gdy nie wchodzi w grę szczególna odpowiedzialność za mienie powierzone, nie można domniemywać winy pracownika, jak również niedopełnienia przez niego swoich obowiązków.

Jak widać pracownik musi zawinić, aby ponosić odpowiedzialność, a jego zawinienie powinno pozostawać w związku przyczynowym z powstaniem szkody w powierzonym mu mieniu. Wina może także polegać na niedopilnowaniu mienia.
Wyrok SN z 11 maja 1977 r. (IV PR 109/77; LEX nr 14384)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?