Czy sprzedawca może żądać od konsumenta wykonania ekspertyzy?
Niektórzy sprzedawcy uzależniają przyjęcie i rozpatrzenie reklamacji towaru od przedstawienia ekspertyzy rzeczoznawcy. Praktyka ta, coraz częstsza w obrocie prawnym z udziałem konsumentów, jest nieprawidłowa
(...)Przekroczenie ochronnego terminu domniemania nie może być przez sprzedawców rozumiane w ten sposób, że po jego upływie konsument zawsze musi przedstawić ekspertyzę rzeczoznawcy.
(...)Żądanie opinii rzeczoznawcy jest sprzeczne z zasadą bezpłatności przywrócenia towaru do stanu zgodnego z umową, gdyż naraża konsumenta na koszty ekspertyzy.
(...)Zawarte we wzorcu umowy postanowienie uzależniające przyjęciereklamacji towaru od przedstawienia ekspertyzy stanowi niedozwolone postanowienie umowne, o którym mowa w art. 385 1 k.c.
(...)Przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego powinno odbywać się przed organem rozstrzygającym spór konsumenta z przedsiębiorcą (stałym polubownym sądem konsumenckim czy sądem powszechnym). W postępowaniu reklamacyjnym opinia rzeczoznawcy może być pomocna, gdy zarówno konsument, jak i przedsiębiorca podpiszą oświadczenie, że będą honorować stanowisko rzeczoznawcy w kwestii, czy towar był niezgodny z umową w momencie jego wydania.
Rzeczpospolita 20.06.2006 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?