Dopiero za rok wszyscy płatnicy będą musieli używać bezpiecznych certyfikatów przy rozliczaniu składek
Prezydent podpisał ustawę odsuwającą obowiązek stosowania podpisu elektronicznego przez płatników składek rozliczających się przez Internet.
Zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z 13 czerwca 2008 r. nie została jeszcze opublikowana w Dzienniku Ustaw, ale zainteresowani mogą być pewni, że nie będą musieli stosować od 21 lipca bezpiecznych certyfikatów w elektronicznych rozliczeniach z ZUS. Stanie się to obowiązkowe dla wszystkich zatrudniających powyżej pięciu osób dopiero 21 lipca 2009 r., czyli o rok później.
(...)Nowi płatnicy, którzy zgłoszą się przed tym dniem, również otrzymają certyfikaty z rocznym terminem ważności. ZUS nie odnawia natomiast certyfikatów, których termin ważności upłynie później niż do 20 lipca. Jeśli płatnik zgubi taki właśnie certyfikat, to ZUS anuluje go i wyda duplikat z nowymi kluczami, ale z datą ważności poprzedniego.
Płatnicy, których darmowe certyfikaty wygasają po 21 lipca, powinni kupić bezpieczny podpis elektroniczny w jednej z trzech firm: Certum, Sigillum, KIR. Koszt to kilkaset złotych, jeżeli nie będzie też potrzebny nowszy komputer i oprogramowanie.