Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych
Jaki projekt dotyczy promocji produktów rolno-spożywczych?
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Teraz zajmie się nim Sejm.
Jakie przedsięwzsięcia będą finansowane z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych?
Projekt ustawy zakłada, że 1 lipca 2009 r. zostanie utworzonych siedem funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Będą to fundusze promocji: mleka; mięsa wieprzowego; mięsa wołowego, końskiego i owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb. Ich głównym zadaniem będzie wspieranie wzrostu spożycia i promocji tych produktów na rynku krajowym i światowym. Fundusze powinny także przyczynić się do poprawy jakości wytwarzanych wyrobów i tworzenia silnych grup producenckich.
Z funduszy będzie finansowane m.in.: informowanie o jakości i cechach produktów, w tym ich zaletach; promowanie spożycia; udział w wystawach i targach; badania rynkowe dotyczące spożycia; badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości produktów i ich przetworów (na te zadania przewiduje się 90 proc. środków); szkolenia producentów i przetwórców; działalność krajowych organizacji branżowych (10 proc. środków).
W projekcie ustawy określono także stawki wpłat na te fundusze. Ich wysokość będzie wynosić ok. 0,1 proc. średniej ceny rynkowej danego produktu. Jest to rozwiązanie przejęte z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Wpłat tych będą dokonywać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w danej branży. Środki finansowe funduszy będą gromadzone na wyodrębnionym dla każdego z nich rachunku Agencji Rynku Rolnego (ARR).
Zgodnie z projektem, prezes ARR będzie m.in. dysponował środkami funduszy na podstawie uchwał komisji zarządzających. Będą one powoływane do zarządzania funduszami, a w ich składzie znajdą się przedstawiciele danej branży. Zadaniem komisji będzie m.in. ustalanie planu finansowego funduszu i zasad gospodarowania jego środkami. Prezes Agencji będzie także zapewniał funduszom obsługę prawną i techniczno-biurową, sporządzał sprawozdania z wykonania przez nie planu finansowego. Koszty związane z realizacją przez ARR zadań administracyjnych będą pokrywane ze środków funduszy. Wysokość tych kosztów nie może przekroczyć 3,5 proc. rocznych wpływów na poszczególne fundusze.
Ustawa umożliwi także pozyskanie środków z Unii Europejskiej. Chodzi o możliwość łączenia pieniędzy z funduszy promocji ze środkami dostępnymi w ramach mechanizmu (WPR) „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych", co zapewni szerszy strumień środków na działania promocyjne i informacyjne.
Źródło: www.kprm.gov.pl
Podstawa:
Projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?