Nowela ustawy o strażach gminnych

Sejm zaakceptował część poprawek do ustawy zmieniającej ustawę o strażach gminnych. W wyniku nowelizacji, straż gminna uzyskała nowe przywileje, lecz nałożone na nią zostały także nowe obowiązki.

Współpraca z Policją.

W wyniku nowelizacji dodano przepis, na podstawie którego wójt, burmistrz lub prezydent miasta może zawierać porozumienia z właściwym terytorialnie komendantem Policji o współpracy straż gminnych i Policji, w zakresie związanym z wykonywaniem zadań przez strażników gminnych. Dotychczas to Minister Spraw Wewnętrznych odgórnie określał sposoby współpracy straży gminnych z Policją. Obecnie także może określić ta współpracę, jednak będzie musiał wziąć pod uwagę zawarte przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast porozumienia.

Ponadto, Minister do spraw wewnętrznych wyposażony został w możliwość określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu kontroli nad działalnością straży gminnych w zakresie fachowym, uwzględniając potrzebę stosowania przepisów prawnych dotyczących użycia i przechowywania broni palnej bojowej, środków przymusu bezpośredniego oraz innych czynności, do których na podstawie ustawy upoważnieni są strażnicy gminni.

Nowe obowiązki straży.

Porady prawne

Straż, od wejścia w życie nowelizacji, będzie zmuszona do prowadzenia ewidencji etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działań straży, według wzoru określonego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Komendanci straży, za pośrednictwem właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji, do dnia 15 lutego każdego roku, zobowiązani są złożyć informacje Komendantowi Głównemu Policji o danych zawartych w prowadzonej ewidencji.

Ponadto, strażnicy oraz osoby ubiegające się o przyjęcie do służby w straży gminnej będą podlegały obowiązkowym badaniom psychologicznym i lekarskim, na zasadach określonych w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.

Nowe i zmienione uprawnienia strazy gminnych.


Dookreślono także uprawnienia straży związane z oskarżaniem przed sadami zgodnie z ustawą kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Do tej pory straże miały prawo dokonywania czynności sprawdzających, kierowania wniosków o ukaranie do kolegium do spraw wykroczeń, oskarżania przed kolegium do spraw wykroczeń i wnoszenia środków odwoławczych . Obecnie, straże będą miały prawo do dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sadu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych. zgodnie z kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenia.

Dookreślono także, że strażnicy mają prawo do usuwania pojazdów oraz ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, w zakresie i w trybie określonym w ustawie prawo o ruchu drogowym.

Dodano także uprawnienie strażników gminnych do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, czyli tzw. monitoring.

W celu wykonywania swych zadań straż miejska nabyła prawo do przetwarzania danych osobowych uzyskanych:

  • w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia
  • z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp

Jednakże dane te nie mogą obejmować danych ujawniających:

  • pochodzenie rasowe lub etniczne
  • poglądy polityczne
  • przekonania religijne lub filozoficzne
  • przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową
  • stan zdrowia, kod genetyczny, nałogi lub życie seksualne

Jednak nawet te dane będą mogły być przetwarzane, jeżeli osoba zainteresowana wyrazi na to zgodę.

Zmieniono także zasady zgodnie z którymi strażnicy gminni mogą używać przymusu bezpośredniego oraz rodzajów tego przymusu.

Strażnicy gminni odtąd nie będą uprawnieni do używania broni gazowej. Będą mogli jednak użyć:

  • siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony
  • kajdanek
  • pałek obronnych wielofunkcyjnych
  • psów obronnych
  • paralizatorów ręcznych - jedynie takich, na które wymagane jest pozwolenie na broń w rozumieniu przepisów ustawy o broni i amunicji
  • ręcznych miotaczy gazu.

Jeżeli wymienione powyżej środki przymusu bezpośredniego są niewystarczające, strażnik ma prawo użycia broni palnej bojowej w celu:

  • odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie lub zdrowie strażnika lub innej osoby,
  • przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu strażnika lub innej osoby,
  • przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń palną bojowa strażnikowi,
  • w celu odparcia gwałtownego, bezpośredniego i bezprawnego zamachu na konwój ochraniający przedmioty wartościowe lub wartości pieniężne.

Broń palna w wyżej wymienionych przypadkach może być użyta jedynie przy wykonywaniu przez strażników zadań polegających na:

  • ochronie obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej
  • konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

Nowelizacja czeka teraz na podpis Prezydenta.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika