Nowelizacja Dyrektywy o telewizji bez granic
Czego dotyczy nowa Dyrektywa o usługach audiowizualnych?
29 listopada br. Parlament Europejski przyjął ostatecznie nowelizację dyrektywy z 1989 roku o telewizji bez granic. Rozszerza ona zakres dyrektywy m.in. o medialne usługi audiowizualne w Internecie lub w telefonach komórkowych, a także tzw. telewizję na żądanie, czyli usługę umożliwiającą widzom podejmowanie decyzji, kiedy i co z dostępnego katalogu chcą oglądać.
Celem nowelizacji jest m.in. uporządkowanie przepisów dotyczących rynku reklamowego, w tym ograniczeń czasowych, postanowień odnoszących się do reklamy ukrytej i tzw. lokowania produktu („product placement”). Wszystko to ma zapewnić pewność prawną i stworzyć jak najlepsze warunki dla rozwoju konkurencyjności w sektorze audiowizualnych usług medialnych w UE.
Zgodnie ze zmienioną Dyrektywą będzie obowiązywała zasada kraju pochodzenia, która oznacza, że nadawca musi przestrzegać prawodawstwa kraju, w którym ma siedzibę, a nie tego, gdzie świadczy usługi audiowizualne.
Państwa członkowskie UE mają 2 lata na wprowadzenie u siebie jej postanowień. Stąd od końca 2009 roku producenci telewizyjni i filmowi w ramach product placement będą mogli pobierać opłaty za wykorzystanie na planie marek różnych produktów.
W jakich przypadkach będzie dopuszczalne stosowanie product placement?
Lokowanie produktu będzie dozwolone w filmach, serialach - tak w dziełach kinematografii, jak i w filmach i serialach wyprodukowanych dla telewizji - oraz w transmisjach sportowych. Widzowie będą musieli być jednak jasno poinformowani o występowaniu takiego działania. Product placement będzie musiał być także oznaczony w odpowiedni sposób, a więc programy, w których za opłatą umieszcza się jakieś produkty, będą "w odpowiedni sposób oznaczone na początku i na końcu", tak by uniknąć wprowadzenia widzów w błąd. Płatne product placement ma wpłynąć pozytywnie na konkurencyjność producentów UE w stosunku do firm amerykańskich.
Product placement będzie więc zasadniczo dozwolone na rynkach UE z wyjątkiem programów dla dzieci, wiadomości, programów publicystycznych i dokumentalnych. Zakazane będzie też lokowanie produktów tytoniowych oraz leczniczych dostępnych wyłącznie na receptę. Każde państwo członkowskie będzie mogło przyjąć bardziej restrykcyjne zasady, a nawet zupełnie zakazać product placement.
Product placement jest to strategia marketingowa polegająca na umieszczaniu, na przykład w określonych scenach filmu, rzeczywistych i łatwo rozpoznawalnych (chociażby dzięki dobrze widocznemu logo) towarów dostępnych na rynku - takich jak samochody czy telefony komórkowe.
Jak zmienią się ograniczenia w zakresie emisji reklam w telewizji?
Znowelizowana dyrektywa utrzymuje dotychczasowy limit 12 minut pokazywania reklam w ciągu godziny.
Zniesione zostanie natomiast ograniczenie związane z emitowaniem bloków reklamowych w odstępie 20-minutowym. Nie dotyczy to programów informacyjnych i dla dzieci, a także filmów (z wyjątkiem seriali), które będzie można przerywać najwyżej raz na 30 minut. W ogóle niedozwolone będzie zaś przerywanie transmisji religijnych.
W rezultacie większość programów będzie można przerywać blokami reklamowymi w nieograniczonej liczbie, byleby ich czas nie przekraczał owej granicy 12 minut.
Podstawa prawna:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca Dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (tzw. „Dyrektywę o telewizji bez granic”)
Oprac. na podst.: www.euro.pap.com.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?