Nowy sposób doręczania przesyłek sądowych

Od 20 października nowe obowiązki sądu wysyłającego pisma i załączane do nich formularze mają usprawnić doręczanie takich przesyłek. Zmiany są konsekwencją rozszerzenia kręgu uprawnionych do dokonywania doręczeń w postępowaniu cywilnym, może je bowiem wykonywać nie tylko Poczta Polska, ale i osoby zatrudnione w sądzie, komornicy lub sądowa służba doręczeniowa – wskazuje Rzeczpospolita.

 

Przedmiotowe zmiany zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 12 października 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. 2010 r. Nr 190, Poz. 1277).

 

Wśród najistotniejszych zmian – za Rzeczpospolitą - można wymienić:

  • Rezygnacja z nieaktualnego nazewnictwa: „list polecony” na rzecz „przesyłka polecona”;

  • Sprecyzowanie, że przesyłkę doręcza się wskazanemu na niej adresatowi (doręczenie właściwe) lub innemu odbiorcy (doręczenie zastępcze);

  • Wskazanie, kiedy doręczający nie może zostawić przesyłki domownikowi, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi;

  • Wskazanie, że o tym czy miejscem doręczenia ma być mieszkanie, czy miejsce pracy zdecyduje sąd, który umieszcza na piśmie odpowiedni adres;

  • Uregulowanie kwestii, kiedy poczta ma odsyłać potwierdzenia odbioru przesyłki bądź niepodjęcia jej. Dla usprawnienia doręczeń opracowano nowy wzór formularza. Zaznaczanie odpowiednich pól spowoduje, że stanie się czytelniejszy i ułatwi pracę doręczycielowi.