Jak składać skargi i wnioski dotyczące administracji publicznej

Kto może składać skargi i wnioski i do jakich instytucji?

Zgodnie z art. 63 Konstytucji RP, każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

Kluczowe informacje

Prawo do składania skarg i wniosków przysługuje każdemu - nie tylko obywatelom polskim, ale także cudzoziemcom przebywającym na terytorium Polski.

  • Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym
  • Można działać we własnym interesie
  • Można reprezentować inną osobę za jej wyraźną zgodą

Dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (w aktualnym brzmieniu) szczegółowo reguluje procedury związane ze skargami i wnioskami. Zagwarantowane w Konstytucji prawo realizowane jest na zasadach określonych w przepisach tego działu.

Rodzaje pism: skargi, wnioski, petycje

Skargi

Dotyczą zaniedbań, nieprawidłowości w działaniu organów lub ich pracowników. Służą do sygnalizowania problemów i dochodzenia swoich praw.

Wnioski

Służą do proponowania usprawnień, zmian organizacyjnych, wzmocnienia praworządności czy lepszego zaspokajania potrzeb społecznych.

Petycje

Regulowane odrębną ustawą z 2014 r. Petycja na ogół żąda działań o szerszym charakterze

Należy pamiętać, że petycja jest na ogół szerszą przedmiotowo formą skargi czy wniosku i będzie załatwiana tak samo jak każda skarga czy wniosek, chyba że składa się ją w trybie ustawy o petycjach.

Ważne rozróżnienie

O tym, czy pismo jest skargą, wnioskiem czy petycją, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Pismo nazwane przez wnoszącego "skargą" może być faktycznie np. odwołaniem od decyzji administracyjnej - wówczas zostanie rozpatrzone w odpowiednim trybie.

Ochrona przed represjami

Kodeks postępowania administracyjnego gwarantuje, że nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi czy wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych. Dotyczy to również dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku.

Organy państwowe i samorządowe są zobowiązane do przeciwdziałania hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków.

Sposób przyjmowania skarg i wniosków

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (które nadal obowiązuje w 2025 r.), organy mają obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków.

1
Wyznaczenie odpowiedzialnych

Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg powierza się wyodrębnionej komórce organizacyjnej lub imiennie wyznaczonym pracownikom. Informacja o tym musi być dostępna w widocznym miejscu.

2
Dni i godziny przyjęć

Kierownicy organów lub ich zastępcy przyjmują obywateli co najmniej raz w tygodniu. Przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny odbywać się po godzinach pracy.

3
Formy składania

Skargi i wnioski można składać: pisemnie, telegraficznie, faksem, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.

Wymagane elementy skargi lub wniosku

Minimalnymi wymaganymi elementami skargi czy wniosku są:

  • Dane o podmiocie wnoszącym - imię i nazwisko lub nazwa
  • Adres wnoszącego
  • Treść dająca możliwość ustalenia przedmiotu skargi czy wniosku

Konsekwencje braków formalnych

Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Jeśli nie można ustalić przedmiotu skargi, wzywane jest do wyjaśnienia w terminie 7 dni, z pouczeniem o pozostawieniu bez rozpoznania w przypadku nieusunięcia braków.

Rozpatrywanie skarg i wniosków

Organy rozpatrują skargi i wnioski w ramach swojej właściwości. Jeśli organ otrzyma skargę spoza swojej właściwości, ma obowiązek przekazać ją właściwemu organowi w terminie 7 dni, zawiadamiając o tym skarżącego.

Gdy rozpatrzenie wymaga uprzedniego zbadania sprawy, organ zbiera niezbędne materiały i może zwrócić się do innych organów o wyjaśnienia.

Na co można złożyc skargę?

Przedmiotem skargi może być w szczególności:

  • Zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy lub ich pracowników
  • Naruszenie praworządności lub interesów skarżących
  • Przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw
  • Nieprofesjonalne traktowanie obywateli
  • Błędy w procedurach administracyjnych

Gdzie składać skargę - organy właściwe

Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów, właściwymi są:

Organ, którego dotyczy skarga Organ właściwy do rozpatrzenia
Rady gminy, powiatu, sejmiku województwa Wojewoda (w sprawach finansowych - RIO)
Wójt, burmistrz, prezydent miasta Rada gminy
Zarząd powiatu, starosta Rada powiatu
Zarząd i marszałek województwa Sejmik województwa
Wojewoda Właściwy minister lub Prezes RM
Minister Prezes Rady Ministrów

Terminy załatwiania

Podstawowy termin

Organ właściwy powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od jej otrzymania.

Specjalne terminy dotyczą pism od parlamentarzystów i radnych:

  • Posłowie, senatorowie i radni powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia w terminie 14 dni
  • Jeśli załatwienie wymaga zebrania dodatkowych informacji - o stanie rozpatrzenia także w terminie 14 dni

Przekroczenie terminu

W przypadku niezałatwienia skargi w terminie, organ ma obowiązek zawiadomić skarżącego o przyczynach zwłoki i wskazać nowy termin. Na niezałatwienie w terminie przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia.

Sposób załatwiania skarg

Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać:

  • Oznaczenie organu, od którego pochodzi
  • Wskazanie sposobu załatwienia skargi
  • Podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska osoby upoważnionej
  • W przypadku odmowy - uzasadnienie faktyczne i prawne

Jeśli skarga zostanie uznana za bezzasadną, a skarżący ponowi ją bez wskazania nowych okoliczności, organ może podtrzymać poprzednie stanowisko bez zawiadamiania skarżącego - z odpowiednią adnotacją w aktach.

Wnioski - szczegółowe informacje

Przedmiotem wniosku mogą być sprawy dotyczące:

  • Ulepszenia organizacji i usprawnienia pracy
  • Wzmocnienia praworządności i zapobiegania nadużyciom
  • Ochrony własności publicznej i społecznej
  • Lepszego zaspokajania potrzeb ludności
  • Wprowadzenia nowych rozwiązań organizacyjnych

Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Terminy załatwiania są takie same jak w przypadku skarg - miesiąc od złożenia, 14 dni dla parlamentarzystów i radnych.

Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków

Zwierzchni nadzór nad całym systemem sprawuje Prezes Rady Ministrów (dla sądów - Krajowa Rada Sądownictwa).

Ministrowie

Nadzorują skargi załatwiane przez ministerstwa i jednostki bezpośrednio podległe

Terenowe organy

Sprawują nadzór nad jednostkami organizacyjnymi, które nadzorują

Samorządy

Prezes RM i wojewodowie nadzorują skargi załatwiane przez organy JST

Organy sprawujące nadzór dokonują okresowych ocen nie rzadziej niż raz na 2 lata, dążąc do usunięcia przyczyn skarg i wykorzystania wniosków dla poprawy działalności.

Podstawa prawna

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.) - art. 63
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 572) - Dział VIII
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. 2002 r. Nr 5, poz. 46)
  • Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. 2014 r. poz. 1195 ze zm.)

Podsumowanie

Składanie skarg i wniosków to fundamentalne prawo każdego człowieka w Polsce. System został zaprojektowany tak, aby chronić obywateli przed niesprawiedliwością i umożliwiać im wpływ na poprawę funkcjonowania administracji publicznej. Pamiętaj o przestrzeganiu terminów i prawidłowym formułowaniu swoich żądań.

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.