Kto i komu skontroluje paliwo?
Do zadań Inspekcji Transportu Drogowego należy m.in. kontrola rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego.
Chodzi głównie o wykrycie w kontrolowanym paliwie znacznika przeznaczonego do znakowania oleju opałowego lub oleju napędowego przeznaczonego na cele opałowe, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowy. W takich przypadkach lejących do baków paliwo opałowe czekają srogie kary pieniężne.
Kontroli takiej podlegają co do zasady:

-
kierowcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne,
-
przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne,
-
w ramach powszechnych usług pocztowych,
-
w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
-
przez podmioty niebędące przedsiębiorcami
-
w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy drogowej.
W związku z tym 20 kwietnia 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie szczegółowego trybu kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu.
Jak przebiega kontrola rodzaju używanego paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu mechanicznego?
Kontrolę rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu mechanicznego przeprowadza się przez:
-
próbę kwasową dokonywaną przez inspektora Inspekcji Transportu Drogowego;
-
analizę dokonywaną przez laboratorium posiadające certyfikat akredytacji w zakresie badań paliw płynnych, wydany przez krajową jednostkę akredytującą zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności.
Jak pobierana będzie próbka paliwa?
W celu przeprowadzenia takiej kontroli, inspektor w obecności kierującego pojazdem pobiera ze zbiornika kontrolowanego pojazdu próbkę paliwa w niezbędnej ilości, jednak nie większej niż 0,5 dm3. Do pobrania próbki inspektor stosuje urządzenie umożliwiające pobranie paliwa ze zbiornika pojazdu i przelanie lub przetłoczenie go do naczynia, w którym będzie poddane próbie kwasowej, lub do pojemników do ww. analizy. Przed pobraniem próbki urządzenie to inspektor przepłukuje paliwem pobranym ze zbiornika kontrolowanego pojazdu. Paliwo pochodzące z płukania umieszcza się w pojemniku na zlewki.
W jaki sposób bada się próbki pobranego paliwa?
Próbę kwasową przeprowadza się przez dodanie odpowiedniej ilości próbki paliwa do naczynia, w którym znajduje się 18 % wodny roztwór kwasu solnego, wymieszanie cieczy, a następnie pozostawienie mieszaniny przez okres 10 minut.
Jeżeli w wyniku próby kwasowej przeprowadzonej w powyższy sposób w naczyniu pojawi się warstwa o zabarwieniu od różowego do czerwonego, wówczas należy uznać, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania oleju opałowego lub oleju napędowego przeznaczonego na cele opałowe, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Inspektor, w przypadku zastrzeżenia co do wyniku próby kwasowej lub na żądanie kontrolowanego, może przekazać badaną próbkę do analizy w laboratorium.

Potrzebujesz porady prawnej?
Jakość paliwa w Polsce. Jest coraz gorzej
4,14 proc. próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2012 roku nie spełniało norm jakościowych – rok wcześniej było to 2,99 proc. Najgorzej wypadły wyniki oleju napędowego - poinformował UOKiK. Niedotrzymanie parametrów paliwa wpływa negatywnie na pracę silnika (...)
Jak przeprowadzana jest kontrola rodzaju paliwa?
W związku z wprowadzeniem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) pojawiły się m.in. nowe przepisy regulujące szczegółowy sposób oraz tryb przeprowadzania przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej kontroli rodzaju paliwa. Zatrzymanie pojazdu Z regulacji ustawy o KAS dotyczących (...)
Inspekcja Handlowa bada jakość paliw. Jest lepiej niż przed rokiem
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 3,92 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych - rok wcześniej było to 4,14 proc. Zastrzeżenia dotyczyły częściej jakości oleju napędowego niż benzyny. Paliwo, które nie spełnia wymagań jakościowych może wpływać na zwiększenie (...)
4,2 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2008 roku sprzedawało benzynę i olej napędowy nie spełniające norm jakościowych - to o 2,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W przypadku gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły 5,8 proc. sprawdzonych placówek. Już drugi rok z rzędu inspektorzy (...)
Jak nie zostać wakacyjnym przemytnikiem?
Wracając z urlopu, zamiast do pracy, możesz trafić do więzienia! Wystarczy, że zabierzesz ze sobą kawałek rafy koralowej lub muszlę chronionego gatunku. Wbrew pozorom w strefie Schengen nie wszystkie towary można swobodnie przewozić. Uwaga, przemytnicy wykorzystują nieświadomych (...)
Monitorowanie jakości paliw stałych
Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw, a także rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przedstawiamy poniżej odpowiedzi Ministerstwa Energii na pytania najczęściej zadawane przez obywateli i przedsiębiorców. Jaki dokument (...)
Samochody osobowe i rozliczanie podatku VAT
Wzór „Lisaka” do 21 sierpnia 2005 r. Przytoczenie starych regulacji jest niezbędne ze względu na zasadę kontynuacji starych rozwiązań dla niektórych podatników. Do 21 sierpnia 2005 r. obowiązywał „wzór Lisaka”, według którego (...)
Odliczanie podatku VAT od paliwa i części - stan prawny do 22 sierpnia 2005 r.
Zmiany w ustawie o VAT nie ominęły również kwestii związanych z odliczaniem paliwa do samochodów firmowych. Poniżej omówimy regulacje obowiązujące do 21.08.2005 r. oraz nowe przepisy, które obowiązują od 22.08.2005 r. Pamiętajmy, że faktury dokumentujące (...)
Oszustwa na paliwie. NIK ujawnia raport
Urzędy miar niezwykle rzadko - bo raz na kilka, kilkanaście lat - sprawdzają, czy dystrybutory na poszczególnych stacjach paliw działają prawidłowo. Prawie w ogóle nie badają dystrybutorów LPG, co oznacza, że rynek sprzedaży gazu jest praktycznie poza jakąkolwiek kontrolą. W dodatku (...)
Najbardziej szkodliwe paliwa nie trafią do domowych palenisk
Prowadzona przez rząd Prawa i Sprawiedliwości restrukturyzacja sektora górnictwa węgla kamiennego daje już wymierne rezultaty w postaci ustabilizowania wydobycia, sprzedaży oraz wskaźników ekonomicznych. Minister Energii, jako nadzorujący sektor górniczy, przechodzi od restrukturyzowania (...)
Efektywność energetyczna budynków - obowiązki i uprawnienia...
Co to jest efektywność energetyczna budynku? Efektywność energetyczna budynku, czyli jego sprawność energetyczna, to stopień przygotowania budynku do zapewnienia komfortu jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem przy jednoczesnym możliwie najniższym zużyciu energii przez ten budynek. Ocena (...)
Przepisy i wymagania dla kotłów na paliwo stałe od 1 stycznia 2020 r.
Poznaj wybrane aspekty wymogów ekoprojektu i etykietowania energetycznego dla kotłów na paliwo stałe, jakie będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Czym jest kocioł? „Kocioł na paliwo stałe” oznacza urządzenie wyposażone w co najmniej jedno źródło (...)
Kontrole kotłów na paliwo stałe
Prezes UOKiK weryfikuje, czy kotły na paliwo stałe spełniają wymagania określone w przepisach. Do tej pory wyeliminowaliśmy ponad 7,2 tys. ofert internetowych, a ponad 170 przedsiębiorców podjęło dobrowolne działania naprawcze - to efekty pracy ekspertów (...)
Skład podatkowy - jak go otworzyć?
Skład podatkowy - czyli co? Skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane lub przeładowywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Skład podatkowy to także miejsce, do którego wymienione wyroby są wprowadzane bądź (...)
Klasyfikacja energetyczna produktów i wychwytywanie oparów paliw
Parlament poparł w pierwszym czytaniu projekt dyrektywy nowelizującej przepisy dotyczące informowania w specyfikacji technicznej o zużyciu energii przez oferowane w sprzedaży produkty elektryczne. Parlament poparł również projekt dyrektywy, która nakłada obowiązek wychwytywania szkodliwych (...)
System monitorowania drogowego przewozu towarów
Cele ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma na celu wdrożenie kolejnego narzędzia uszczelniającego system podatkowy. Ustawa określa zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków (...)
Zmiany w systemie monitorowania przewozu SENT
Podstawowym celem nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw jest objęcie systemem monitorowania kolejowych przewozów towarów tzw. wrażliwych (paliwa silnikowe i ich pochodne, w tym biodiesel; dodatki do paliw; oleje (...)
UOKiK skontrolował jakość paliwa na rynku
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 3,87 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. Większość stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyła oleju napędowego. Inspekcja Handlowa od 2003 r. bada jakość paliwa oferowanego na rynku. W czasie pierwszej kontroli odsetek próbek (...)
Nowelizacja ustawy o KAS - skarbówka może więcej...
Podpisana przez Prezydenta RP 12 grudnia 2018 r. nowelizacja ustawy o KAS ma pomóc zwalczać szarą strefę i zapobiegać wyłudzeniom VAT dzięki sprawniejszej działalności KAS. Nastąpi to poprzez poprawę organizacji KAS, zapewnienie szerszego dostępu do niezbędnych informacji (...)
Jak eliminowany będzie z rynku podrabiany węgiel?
Nowelizacja ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej to kolejny dokument, którego przyjęcie ma wpłynąć na jakość środowiska naturalnego - przede wszystkim pomóc w walce z zanieczyszczającym powietrze smogiem. Jakie (...)