Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji - sprzedawca, który informuje o tym klientów - łamie prawo. Nawet rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach korzystających z wyprzedaży.
W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- 2 lata - tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie.
- Kupując rzeczy na wyprzedaży, ekspozycji lub z promocji - mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
- Możemy żądać: w przypadku rzeczy kupionych po 25 grudnia - naprawy, wymiany, obniżenia ceny (konsument musi wskazać o ile powinna spaść cena) lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
1 rok od momentu zauważenia wady - w takim czasie musimy zawiadomić sprzedawcę o tym, że produkt jest wadliwy. - Zwrot produktu, który po prostu nam się nie podoba - zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Gdy oferuje możliwość zwrotu towaru, sam określa warunki. Może żądać np. dołączenia opakowania, metek. W zamian - może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
- Dowód zakupu - jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinniśmy dostać od każdego sprzedawcy, nawet handlującego na bazarze. Ponadto - dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
[Źródło: UOKiK.gov.pl]

Potrzebujesz porady prawnej?
Przed Black Friday - o czym pamiętać?
„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji jednak nie równe. Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominiały o nich wspólnie Europejskie (...)
Reklamacja, niezgodność towaru z umową, niekompletność - poznaj swoje prawa
Ograniczanie odpowiedzialności sprzedawcy i naruszanie terminów dotyczących zgłaszania zastrzeżeń odnośnie zakupionego towaru - to przykłady niezgodnych z prawem praktyk handlowców. 25 grudnia zmieniają się regulacje dotyczące reklamacji. Przypominamy jakie mamy prawa, gdy produkt kupiony w sklepie jest wadliwy. Niezgodność towaru z umową obejmuje wady fizyczne (np. odklejona podeszwa (...)
Wyjazd zagraniczny - o czym warto pamiętać?
O czym należy pamiętać, podpisując umowę z biurem podróży? Jeśli wybierasz się w podróż z organizatorem wycieczki lub korzystasz z jakichś usług turystycznych, sprawdź dokładnie podpisywaną umowę, zwracając uwagę szczególnie na postanowienia, jakie często kwestionuje UOKiK. Nieostrożność przy zawieraniu umowy, może sprowadzić na podróżnego kłopoty, (...)
Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty
Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości. UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim przypomniał, jakie masz prawa w sezonie letnich obniżek. Ostatnie dni wyprzedaży, zatem rabaty (...)
Sezonowe wyprzedaże. Do czego konsument ma prawo?
Im wcześniej, tym lepsze okazje. Im później, tym większe przeceny. Letnie wyprzedaże to już tradycja na polskim rynku. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru. UOKiK przypomina, jakie prawa przysługują nam podczas sezonowych obniżek. W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach: Po pierwsze – (...)
Black Friday i Cyber Monday – to dni, w których możesz zrobić korzystnie zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych w kraju i zagranicą. Pamiętaj, produkt z wyprzedaży możesz reklamować. Przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Wkrótce wielkie wyprzedaże Już wkrótce nie lada gratka dla wielbicieli okazji. Black Friday i Cyber (...)
Black Friday, Cyber Monday - nie daj się oszukać
70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże! Konsumencie – nie daj się oszukać. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Śledź kampanię UOKiK na Twitterze! Już za kilka dni odbędzie się Black Friday - święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy jednak już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami. W (...)
Zadbaj o swoje prawa na wyprzedażach
Zgodnie z prawem nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny - zaznacza UOKiK. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach - szczególnie (...)
Black Friday - nie daj się zrobić w konia
Masz takie same prawa, jak zawsze W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie również możesz reklamować - przypomina UKOKiK. Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. (...)
Szał wyprzedaży trwa, obniżki wkrótce mogą sięgnąć do -80 proc. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru. Co zrobić z za małym kapeluszem, butem, któremu odpadł obcas lub perfumami z zagranicy, które do nas nie dotarły? Odpowiedzieli eksperci UOKiK. ##baner## Moc wyprzedaży Summer Black Friday, Ausverkauf, (...)
Uchwała NSA Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów 26 lutego 2018 r. podjął następującą uchwałę (sygn. I OPS 5/17): "Pozostawanie nieruchomości we władaniu przedsiębiorstwa PKP bez udokumentowanego prawa w sposób określony w art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. Nr 22, poz. 99 ze zm.) oznacza, (...)