Potrzebę uregulowania kwestii związanych z umieszczaniem reklam świetlnych poza pasem drogowym, czyli m.in. na budynkach, zgłaszał rzecznik praw obywatelskich.
– Zależy nam, aby wprowadzić bardziej precyzyjne przepisy dotyczące umieszczania reklam na budynkach i w otoczeniu budynków, które pozwalałyby na ocenę konkretnej sytuacji – wskazuje na łamach Gazety Prawnej Kamila Dołowska, dyrektor zespołu prawa cywilnego w biurze RPO.
Resort transportu twierdzi, że działania w tym zakresie zostały już podjęte, a do prac zaangażowano ośrodki naukowe. Ministerstwo podkreśla, że konieczne jest określenie wpływu reklam podświetlanych np. halogenami na wzrost liczby wypadków drogowych.
- Zalecenia Politechniki Poznańskiej wskazują już między innymi, że maksymalna luminacja powierzchni reklamy nie powinna przekraczać: w nocy 400 cd/m2 (kandela na metr kw.), zaś w ciągu dnia 5000 cd/m2, a wyświetlanie ruchomych obrazów na wszelkich tego typu urządzeniach usytuowanych w pobliżu drogi w polu widzenia kierowców powinno być zabronione – wskazał w piśmie do rzecznika minister Sławomir Nowak.
Minister zapowiedział, że prace nad przygotowaniem podstawowych zmian legislacyjnych powinny zostać zakończone do końca roku.