Sejm pracuje nad przepisami o aplikacji adwokackiej

To samo orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lutego 2004 r., które stało się impulsem do opracowania projektu zmian w ustawie o radcach prawnych dało asumpt do podobnego działania w ustawie Prawo o adwokaturze.

Jak przebiegać będzie konkurs na aplikację adwokacką?

Konkurs przeprowadzany będzie raz w roku. Polegać ma na sprawdzeniu wiedzy kandydatów z zakresu prawa cywilnego, postępowania cywilnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa pracy, prawa gospodarczego, prawa finansowego, prawa karnego, postępowania karnego, prawa administracyjnego, postępowania administracyjnego wraz z postępowaniem egzekucyjnym w administracji, prawa konstytucyjnego wraz z ustrojem organów ochrony prawnej, prawa europejskiego, ustroju adwokatury oraz etycznych zasad wykonywania zawodu adwokata. Konkurs organizuje okręgowa rada adwokacka, a udział w nim będzie - tak jak dotąd - odpłatny (opłata za udział w konkursie stanowi dochód właściwej okręgowej rady adwokackiej).

Porady prawne

Każdego roku Naczelna Rada Adwokacka powołuje zespół do przygotowania pytań na konkurs dla kandydatów na aplikantów adwokackich, w skład którego wchodzić będzie pięć osób, w tym przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości oraz wyznaczony członek Naczelnej Rady Adwokackiej jako przewodniczący zespołu. Każda okręgowa rada adwokacka może zgłaszać zespołowi, za pośrednictwem przewodniczącego zespołu, własne propozycje pytań konkursowych.

Zespół przygotowuje jeden zestaw pytań w formie testu i dwa zagadnienia prawne na część pisemną konkursu oraz zestawy pytań na część ustną konkursu. Okręgowa rada adwokacka każdego roku powołuje spośród adwokatów będących członkami właściwej izby adwokackiej komisję konkursową do przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów adwokackich. W skład komisji wchodzi ponadto, w zależności od liczby utworzonych zespołów konkursowych, przedstawiciel bądź przedstawiciele Ministra Sprawiedliwości. Liczba członków komisji konkursowej uzależniona jest od liczby kandydatów dopuszczonych do konkursu.

Co zrobić, żeby wziąć udział w konkursie?

Zgłoszenie kandydata do konkursu powinno zawierać:
1) podanie o dopuszczenie do konkursu wraz z wnioskiem o wpisanie na listę aplikantów,
2) kwestionariusz osobowy według wzoru stosowanego w sprawach pracowniczych,
3) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej,
4) oryginał dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych albo wydane przez uczelnię i podpisane przez dziekana wydziału zaświadczenie potwierdzające złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego i uzyskanie tytułu magistra prawa,
5) informację z Krajowego Rejestru Karnego z datą nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed jej złożeniem,
6) dwa zdjęcia legitymacyjne,
7) oświadczenie o toczących się lub zakończonych postępowania karnych i dyscyplinarnych przeciwko kandydatowi,
8) dokument potwierdzający zameldowanie w okręgu działania izby,
9) inne dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje przydatne do zawodu adwokata.

Konkurs składa się z dwóch części:
1) pisemnej, polegającej na rozwiązaniu zestawu 165 pytań w formie testu oraz opracowaniu dwóch zagadnień prawnych,
2) ustnej, polegającej na udzieleniu odpowiedzi na zestaw pytań przygotowanych przez zespół.

Część pisemna konkursu rozpoczyna się w tym samym dniu na terenie całego kraju. Każde z pytań w części pisemnej konkursu zawiera trzy propozycje odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź kandydat otrzymuje jeden punkt. Za opracowanie zagadnienia prawnego kandydat otrzymuje do 30 punktów. Maksymalna liczba punktów możliwa do osiągnięcia z części pisemnej konkursu wynosi 225. Kandydat uzyskuje pozytywną ocenę z części pisemnej konkursu w przypadku uzyskania co najmniej 180 punktów.

Do części ustnej konkursu dopuszcza się kandydatów, którzy uzyskali ocenę pozytywną z części pisemnej konkursu. W części ustnej konkursu kandydat odpowiada na losowo wybrany przez siebie zestaw 5 pytań. Członkowie zespołu konkursowego mogą zadawać kandydatom pytania uzupełniające lub kontrolne. Odpowiedź na każde pytanie z części ustnej konkursu oceniana jest indywidualnie przez każdego z członków zespołu konkursowego przy zastosowaniu skali od 0 do 5 punktów. Uzyskane w ten sposób punkty sumuje się. Maksymalna liczba punktów możliwa do osiągnięcia z części ustnej konkursu wynosi 125. Kandydat uzyskuje pozytywną ocenę z części ustnej konkursu w przypadku uzyskania co najmniej 100 punktów. Kandydat uzyskuje pozytywną ocenę z konkursu w przypadku otrzymania pozytywnych ocen z części pisemnej i ustnej. Uzyskanie pozytywnej oceny z konkursu oznacza przyjęcie na aplikację adwokacką.

Podobnie jak w przypadku zmian w ustawie o radcach prawnych, tak i w tym wypadku wraz z projektem zmian w ustawie został przedstawiony projekt Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów Adwokackich, które ma określać szczegółowy tryb przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów adwokackich, a w szczególności sposób ustalania terminu przeprowadzania konkursu, treść, sposób i termin podania do publicznej wiadomości ogłoszenia o przeprowadzeniu konkursu, informacje o kwalifikacjach wymaganych od kandydatów, wysokość oraz sposób wnoszenia opłaty z tytułu udziału w konkursie, szczegółowy sposób przeprowadzenia konkursu w części pisemnej i ustnej oraz szczegółowy zakres wiedzy podlegający sprawdzeniu, tryb działania komisji konkursowych oraz zespołów konkursowych, sposób sporządzania protokołu z przebiegu postępowania konkursowego oraz termin i sposób podania do publicznej wiadomości wyników konkursu.

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem w terminie do dnia 30 marca każdego roku, nie później jednak niż na dwa miesiące przed konkursem, Naczelna Rada Adwokacka zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, na stronie internetowej, a także wywiesza w swojej siedzibie, ogłoszenie o konkursie. Ogłoszenie wywieszają w swojej siedzibie także okręgowe rady adwokackie.

Zgłoszenie powinno być złożone najpóźniej w ostatnim dniu wyznaczonego terminu. Za dzień złożenia zgłoszenia uważa się dzień jego wpływu do siedziby rady lub nadania w urzędzie pocztowym.

Źródło:


- Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze na stronach sejmowych (druk 3358).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika