Jeżeli biuro podróży zbankrutuje, to powrót turysty zza granicy pokryje ubezpieczyciel - zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, którym jutro zajmie się Sejm.
Podczas jutrzejszego posiedzenia Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu odświeżającego ustawę o usługach turystycznych. Celem noweli jest zwiększenie ochrony interesów konsumenta na wypadek niewypłacalności organizatora, z którym podpisaliśmy umowę na wakacyjny wyjazd.
Według dokumentu ubezpieczyciel podróży pokryje pełne koszty powrotu klienta do kraju w przypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu. Zwróci on również wszystkie poniesione przez nas wpłaty w razie niewykonania zobowiązań umownych.
- Brak zabezpieczenia naraża nabywców na poważne ryzyko ekonomiczne w postaci utraty wniesionych opłat za imprezę, która się nie odbędzie na skutek bankructwa jej organizatora, oraz konieczność zapłaty z własnych środków za usługi świadczone w ramach imprez, które się rozpoczęły, a za które organizator nie zapłacił usługodawcy - uzasadnia zmiany ustawodawca.
Organizator turystyki będzie mógł zabezpieczyć interesy klientów zawierając umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Nowością będzie pobranie wynagrodzenia od turysty dopiero po wykonaniu umowy, czyli po jego powrocie z wczasów. W przypadku wycieczek krajowych będziemy mogli wpłacić pieniądze na tzw. „rachunek powierniczy". Klienci biura zapłacą za wycieczkę jeszcze przed jej rozpoczęciem. Kwota za usługę zostanie jednak pobrana z rachunku dopiero po prawidłowym wykonaniu umowy.
- Zaproponowana forma zabezpieczenia eliminuje zagrożenie utraty wpłat klientów w przypadku niewykonania umowy - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Nowelizacja przewiduje również zaostrzenie przepisów dotyczących biur zagranicznych, z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu. Będą one mogły sprzedawać w Polsce wycieczki jedynie wtedy, gdy zarejestrują w naszym kraju działalność gospodarczą.
W ustawie określono także termin, w ciągu którego będziemy mogli złożyć reklamację. Obecna ustawa nie precyzuje takiego terminu, co jest przyczyną nadużyć ze strony organizatorów podróży, którzy odmawiają zadośćuczynienia za poniesione przez nas straty.
Po wejściu dokumentu w życie turysta będzie miał 30 dni - licząc od zakończenia imprezy - na wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania. Organizator turystyki otrzyma 30 dni na ustosunkowanie się do naszych żądań. Jeżeli nie otrzymamy w tym czasie odpowiedzi, to uzna się, że reklamacja została przyjęta. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki będzie musiał szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Potrzebujesz porady prawnej?
Wiele osób spędza swój urlop za granicą korzystając z ofert biur podróży lub organizując wyjazd i pobyt we własnym zakresie. W obu wypadkach warto rozważyć wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, które pomoże nam zabezpieczyć się w sytuacjach choroby, wypadku, kradzieży czy w najgorszym scenariuszu nawet śmierci. Ubezpieczenie turystyczne pomoże pokryć (...)
Jak nie zostać wakacyjnym przemytnikiem?
Wracając z urlopu, zamiast do pracy, możesz trafić do więzienia! Wystarczy, że zabierzesz ze sobą kawałek rafy koralowej lub muszlę chronionego gatunku. Wbrew pozorom w strefie Schengen nie wszystkie towary można swobodnie przewozić. Uwaga, przemytnicy wykorzystują nieświadomych turystów jako swoich pośredników! Sprawdź, jak się przed tym chronić. Kłopotliwe (...)
Roaming: Komisja działa na rzecz obniżenia kosztów usług tekstowych i transferu danych za granicą
Użytkownicy telefonów komórkowych mogą spodziewać się od przyszłego lata znacznej obniżki kosztów wysyłania wiadomości tekstowych z zagranicy. Komisja Europejska wystąpiła dziś z wnioskiem obniżenia o 60 proc. cen wiadomości tekstowych wysyłanych w roamingu od dnia 1 lipca 2009 r. Obywatele UE podróżujący do innych krajów UE powinni płacić nie więcej (...)
Podrobione środki ochrony roślin - to się nie opłaca
Szukasz tanich oprysków na aukcjach internetowych? Kupujesz środki ochrony roślin z bagażnika lub na straganie? A może skorzystałeś z usług pośrednika, który dostarczył pestycydy z zagranicy do domu? Dowiedz się, kiedy łamiesz prawo, a kiedy postępujesz zgodnie z nim. Rolniku pamiętaj: kupując podróbki tracisz wiele razy Przełom roku to dla rolników czas planowania (...)
Pożyczki dla branży turystycznej w Polsce Wschodniej
Pożyczki w ramach instrumentu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka pomogą firmom z branży turystycznej przetrwać kryzys związany z pandemią COVID-19. Na co? Do tej pory pożyczki służyły przedsiębiorstwom do finansowania inwestycji w Polsce Wschodniej. Teraz firmy będą mogły wykorzystać pożyczkę w całości na pokrycie bieżących wydatków związanych z działalnością, (...)
Rozmowa z prof. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych Rz: Od 1 stycznia tego roku dokonano niewielkiej zmiany art. 119 ustawy o VAT, czyli przepisu regulującego opodatkowanie usług turystycznych. Na czym one polegają? Witold Modzelewski: Każda firma zajmująca się działalnością turystyczną stała dotychczas przed wyborem: czy wybrać opodatkowanie świadczonych usług (...)
Imprezy TurystycznePrzepisy prawne dotyczące usług turystycznych w całej Europie ujednolicone są Dyrektywą 90/314/WE w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek Konsument wykupując imprezę turystyczną w biurze podróży za granicą ma takie same prawa jak ten, który wykupił ją w Polsce. W Polsce usługi turystyczne uregulowane są ustawą o z 29 sierpnia 1997 (...)
Nowe ułatwienia i wsparcie dla biznesu dotkniętego obostrzeniami Zwolnienie ze składek ZUS za listopad; ustanowienie jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego w wysokości 2080 zł; dopłata dla przedsiębiorców w wysokości 2 tys. zł do każdego miejsca pracy, w tym umowy zlecenie; dotacja w wysokości do 5 tys. zł; zawieszenie opłaty targowej w 2021 roku – to główne (...)
Wiceminister Szejnfeld wspiera polski sektor turystyczny
Przemysł turystyczny, promocja polskiej gospodarki, konsekwencje wejścia Polski do strefy Schengen oraz rozwój turystyki - to główne tematy omawiane podczas spotkania wiceministra gospodarki Adama Szejnfelda z Zarządem Polskiej Izby Turystyki, które odbyło się 15 lipca br. w Warszawie. Wiceminister Szejnfeld podkreślił rolę przedsiębiorców z sektora przemysłu (...)
Nowe przepisy dotyczące gwarancji dla biur podróży
Już za sześć dni wejdą w życie rozporządzenia ministra finansów podnoszące minimalne kwoty gwarancyjne biur podróży oraz wprowadzające nowy sposób ich naliczania. Nowe rozwiązania mają zabezpieczyć turystów. 250 tys. euro - tyle wyniesie minimalna wysokość sumy gwarancyjnej biur podróży, które rozpoczynają swoją działalność turystyczną i zamierzają wykorzystywać loty czarterowe (...)
Jak uniknąć wakacyjnych kłopotów? Poznaj swoje prawa
Wyjeżdżający na wakacje Polacy nie znają swoich praw. Nie wiedzą też, jak i gdzie mogą sprawdzić rzetelność biura podróży. Głośne przypadki kłopotów klientów bankrutujących tour operatorów pokazują, że taka ignorancja może być kosztowna.Zanim zdecydujemy się na wybór oferty danego biura podróży warto sprawdzić czy przedsiębiorca ten działa legalnie co oznacza, że jest (...)
Wakacje z biurem podróży. Jak reklamować wycieczkę?
Jak przygotować się do wyjazdu za granicę i jak długo można reklamować nieudaną wycieczkę? Oto odpowiedzi Jak wynika z badań zleconych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, większość konsumentów twierdzi, że czyta umowy przed wyborem oferty biura podróży. Jednak wciąż niewielu wie ile ma czasu na reklamację nieudanej wycieczki. Wybierając się na wczasy z touroperatorem (...)
Przed wakacjami - poznaj swoje prawa
Większość z nas twierdzi, że czyta umowy przed wyborem oferty biura podróży. Jednak wciąż niewielu wie ile ma czasu na reklamację nieudanej wycieczki – wynika z badań* społecznych przeprowadzonych na zlecenie UOKiK. O czym warto pamiętać wybierając się na urlop przypomina dzisiaj 35 instytucji biorących udział we wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? W (...)
Wakacyjny wypoczynek. Poznaj swoje prawa
Jak uniknąć korków, wysokich opłat za telefon i cła za pamiątki? Co zrobić gdy przewoźnik zgubi nasz bagaż? Jakie ubezpieczenia warto wykupić? O tych oraz innych ważnych sprawach przy planowaniu letniego wypoczynku przypominają 33 instytucje biorące udział we wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie UOKiK (...)
Propozycje KE dla konsumentów i konkurencji
Nowy ład konsumencki Pozwy przedstawicielskie przeciwko firmom stosującym nieuczciwe praktyki wobec konsumentów na jednolitym rynku, kary sięgające 4 proc. rocznych obrotów przedsiębiorstwa, zwalczanie podwójnej jakości produktów – to propozycje KE mające wzmacniać unijne prawa konsumenckie i ich egzekwowanie. - "Oszustwo nie może (...)
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w (...)
Pod takim hasłem rusza kampania billboardowa promująca instytucję polubownych sądów konsumenckich. UOKiK oraz IH będą zachęcać konsumentów i przedsiębiorców do pozasądowego rozwiązywania sporów - szybciej, taniej i skuteczniej. Trzy czwarte Polaków nigdy nie słyszało o polubownych sądach konsumenckich (TNS OBOP, 2007). Właśnie dlatego przez dwa przedświąteczne (...)
W dobie kryzysu finansowego konsumenci są ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu czy skorzystaniu z określonych usług. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej, kupujących towary i usługi w całej Unii Europejskiej chronią przepisy prawa konsumenckiego. Warto o tym pamiętać nie tylko w Światowym Dniu Konsumenta, który przypada 15 marca, ale przez cały rok.Wspólny (...)
Niedozwolone klauzule umowne w obrocie z konsumentami
Wzorce umowne nie są przepisami prawa. Są to kwalifikowane oświadczenia woli o szczególnym reżimie prawnym. Jeśli dany wzorzec spełnia odpowiednie warunki, to będzie on kształtował treść stosunku prawnego wynikającego z umowy. Praktyka stosowania wzorców umownych (czyli postanowień umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnionych indywidualnie) jest efektem i jednocześnie (...)
Ochrona konsumentów co do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
Niedawne orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczyło sporu o pożyczkę hipoteczną. Zgodnie z prawem niemieckim od końca lat 80. bank finansował zakup starych mieszkań. Spółka Heinen & Biege GmbH, która pośredniczy w świadczeniu usług finansowych i usług związanych z nieruchomościami, zajęła się sprzedażą tych mieszkań i pośrednictwem w finansowaniu (...)
Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?
Czego dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, obowiązująca od 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Ochrona konsumentów, (...)
Prawa konsumenta europejskiego
Prawa konsumenta europejskiego sformułowała Rada Wspólnot Europejskich w 1972 r. Parlament Europejski w 1978 r. nadał im charakter karty. Nie jest on jednak samodzielnym organem ustawodawczym i jego uchwały mają charakter jedynie deklaracji politycznych. Karta ta nie jest więc źródłem prawa, wpływa natomiast na kształtowanie się źródeł prawa i praktyki legislacyjnej (...)
Większa ochrona praw konsumenta
Sejm – po głosowaniu nad poprawkami Senatu – ostatecznie przyjął przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawę dotyczącą praw konsumenta. Nowe przepisy skuteczniej dbają o te prawa, np. gdy towar czy usługa cyfrowa, z jakiej konsument korzysta, są niezgodne z zawartą z kontrahentem umową. ##baner## Co regulują nowe przepisy? Ustawa reguluje uprawnienia konsumentów (...)
Składka na ubezpieczenie zdrowotne od 2022 r.
Nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składki Obecnie obowiązują jednolite zasady ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla wszystkich osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz korzystających z ulgi na start. Od nowego roku zasady te będą różne – będą zależały od formy opodatkowania osoby prowadzącej pozarolniczą działalność. Inaczej (...)
Jak najkorzystniej zatrudnić nianię?
Kim jest niania i kto ją zatrudnia? Niania sprawuje opiekę indywidualną, co oznacza, że opiekuje się tylko jednym dzieckiem bądź rodzeństwem, w pełni uwzględniając potrzeby każdego z nich. Dzięki temu dzieci są nie tylko bezpieczne, ale też rozwijają się psychofizycznie w warunkach domowych. Niania może sprawować opiekę nad dziećmi w różnym wieku (od 20 tygodnia życia (...)
Jak ZUS ustala kwotę wolną od potrąceń i egzekucji?
Gdy komornik egzekwuje należność od emeryta lub rencisty za pośrednictwem ZUS (z jego emerytury lub renty), ZUS uwzględnia kwotę wolną od potrąceń i egzekucji. W jaki sposób ustala się tę kwotę? Wskazówki Forum Współpracy W związku z pojawiającymi się przypadkami kwestionowania przez organy egzekucyjne zasad postępowania organów rentowych Zakładu Ubezpieczeń (...)
Emerytura w powszechnym wieku emerytalnym dla osób urodzonych do końca 1948 r.
Osoby, które urodziły się przed 1949 r., osiągnęły już wiek emerytalny, uprawniający do nabycia emerytury. Sprawdź, na jakich zasadach ZUS przyznaje emeryturę i co należy zrobić, żeby ją otrzymać. Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać emeryturę? Żeby uzyskać emeryturę, trzeba udokumentować wymagany staż ubezpieczeniowy, który wynosi: 20 (...)
Ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny
Zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy Weszła w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni – odzyskają całość wpłaconych pieniędzy nawet w przypadku upadłości dewelopera. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wspólnie wyjaśniają najważniejsze (...)
Zabezpieczenie mieszkaniowego otwartego rachunku powierniczego
Deweloper ma obowiązek założenia rachunku powierniczego otwartego lub zamkniętego przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Rachunek otwarty niesie za sobą więcej korzyści dla dewelopera, lecz wiąże się z większym ryzykiem dla jego klientów. Jakie są możliwości zabezpieczenia środków wpłacanych na rachunek powierniczy otwarty? Rachunek powierniczy otwarty Z punktu widzenia (...)
Deweloper upadnie, mieszkanie i tak powstanie
Klienci, którzy kupują jeszcze niewybudowane mieszkania lub domy, nie stracą pieniędzy w przypadku bankructwa dewelopera. Prezydent podpisał ustawę o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Przepisy chroniące przyszłych właścicieli wejdą w życie po sześciu miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że zaczną obowiązywać już wiosną przyszłego (...)
Mieszkaniowy rachunek powierniczy otwarty i zamknięty
Jednym z obowiązków dewelopera jest utworzenie rachunku powierniczego dla wpłat klientów. Możliwe jest utworzenie rachunku otwartego lub zamkniętego. Czym się różnią warianty rachunku powierniczego i jakie są ich zalety i wady? Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 2011 roku o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkaniowego lub domu jednorodzinnego, zwanej ustawą (...)
Bankructwo dewelopera nie będzie już tak groźne
Kupujący nowe mieszkania zyskają większą ochronę na wypadek bankructwa dewelopera. Za trzy dni wejdzie w życie ustawa, która ma ich zabezpieczyć przed utrata pieniędzy w takiej sytuacji. Zgodnie z nowym prawem deweloper będzie zobowiązany zapewnić klientom co najmniej jeden ze środków ochrony, jakie zostały wymienione w ustawie. Ułożono je w kolejności od najbardziej zabezpieczającego (...)