Mimo że internet jest skarbnicą cyfrowych możliwości, każdego dnia obywatele i przedsiębiorstwa w UE napotykają liczne bariery w cyfrowym świecie - Komisja Europejska uznała za swój priorytet usunięcie tych przeszkód i stworzenie jednolitego rynku cyfrowego.
Kolegium komisarzy dyskutowało po raz pierwszy nad strategią działania, która ma zostać ogłoszona w maju - określiło główne obszary, na których Komisja skoncentruje swoje działania.
Technologia cyfrowa stała się częścią życia codziennego. Od nauki przez oglądanie filmów po internetowe zakupy i sprzedaż czy kontakty z przyjaciółmi, organami publicznymi, a nawet lekarzem - internet jest skarbnicą cyfrowych możliwości. Każdego dnia obywatele i przedsiębiorstwa w UE napotykają jednak liczne bariery - od blokady regionalnej bądź niewydolności dostaw przesyłek po niepołączone usługi elektroniczne.

Zasięg usług cyfrowych pozostaje także często zawężony do granic jednego państwa. Komisja Europejska pod przewodnictwem Jeana-Claude'a Junckera uznała za swój priorytet usunięcie tych przeszkód i stworzenie jednolitego rynku cyfrowego.
Andrus Ansip, wiceprzewodniczący Komisji ds. jednolitego rynku cyfrowego oświadczył - Usuńmy te wszystkie przeszkody i mury blokujące nas w sieci. Ludzie muszą mieć możliwość swobodnego przekraczania granic online, tak jak mogą to czynić w realnym świecie. Trzeba wspomagać rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw w ramach całej UE, a nie zamykać je w obrębie rynków krajowych. To będzie trudna droga, ale potrzebny jest ambitny początek. Pożytki z ery cyfrowej muszą zostać przez Europę w pełni wykorzystane w postaci lepszych usług, wyższego poziomu uczestnictwa w rynku i nowych miejsc pracy.
Zdaniem komisarza ds. gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Günthera H. Oettingera - Europa nie zdoła znaleźć się w czołówce rewolucji cyfrowej, mając mozaikę 28 różnych regulacji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych, praw autorskich, bezpieczeństwa informatycznego i ochrony danych. Potrzebny nam jest europejski rynek, który umożliwi nowym modelom biznesowym rozwój, start-upom - wzrost, a przemysłowi - wykorzystanie internetu przedmiotów. Obywatele także będą musieli zainwestować w swoje umiejętności cyfrowe - czy to w pracy, czy to w czasie wolnym.

Potrzebujesz porady prawnej?
Cyfrowe propozycje Komisji Europejskiej
Przejrzyste platformy internetowe Większa przejrzystość użytkowania, efektywniejsze rozstrzyganie sporów, obserwatorium monitorujące wpływ nowych przepisów na rynek cyfrowy – KE zaproponowała nowe przepisy dla platform internetowych zapewniające małym przedsiębiorstwom (...)
Parlament Europejski przyjął 26 marca 2019 r. nowe przepisy dotyczące praw autorskich w internecie. Platformy internetowe ponoszą odpowiedzialność za treści zamieszczane przez użytkowników. Niektóre zamieszczone materiały, takie jak memy lub GIF-y, zostały wyłączone (...)
Od 25 maja br. w całej UE należy stosować nowe przepisy o ochronie danych - czyli tzw. RODO. Mają one lepie chronić prywatność konsumentów i nakładają na przedsiębiorców obowiązek bezpiecznego przechowywania i zarządzania informacjami identyfikującymi konkretne osoby. - (...)
Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu (...)
Reforma prawa autorskiego w planach prac Komisji Europejskiej
Komisja Europejska zamierza zaproponować w 2015 r. reformę unijnych przepisów o prawie autorskim, aby dostosować je do rozwoju nowych technologii. Przepisy te będą częścią szerszej inicjatywy, dotyczącej stworzenia wspólnego rynku cyfrowego w UE. Plan pracy na ten rok, który Komisja przedstawiła (...)
Cyfrowe bezpieczeństwo według Unii Europejskiej
Wspólne prawo gwarantujące ochronę danych w całej UE. Unijni ministrowie sprawiedliwości zatwierdzili wniosek KE w sprawie stworzenia nowoczesnych zasad, uwzględniających ostatnie zmiany technologiczne. - Ochrona danych to fundamentalna zasada jednolitego rynku cyfrowego, dzięki której Europejczycy (...)
Propozycje KE dla konsumentów i konkurencji
Nowy ład konsumencki Pozwy przedstawicielskie przeciwko firmom stosującym nieuczciwe praktyki wobec konsumentów na jednolitym rynku, kary sięgające 4 proc. rocznych obrotów przedsiębiorstwa, zwalczanie podwójnej jakości produktów – to propozycje (...)
Wymagania dla towarów wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej
Towary, które są wprowadzane do obrotu na rynku unijnym, muszą spełniać określone wymagania. Przeczytaj jakie zasady obowiązują, jeśli chcesz sprzedawać towary w państwach członkowskich Unii Europejskiej – na jednolitym rynku. ##baner## Jednolity rynek towarów Podstawą (...)
28 maja 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej. Wprowadza ono szereg zapisów, dzięki którym wymiana handlowa na terenie Unii Europejskiej będzie znacznie łatwiejsza, ale też (...)
eYouGuide - nowy przewodnik Komisji Europejskiej po "cyfrowych prawach" konsumenta
Kilka dni temu Komisja Europejska uruchomiła nowy przewodnik internetowy eYouGuide, który zawiera praktyczne rady dotyczące tzw. "cyfrowych praw", jakie gwarantuje europejskim konsumentom unijne prawo. Szeroki dostęp do informacji o prawach konsumentów z pewnością przyczyni się (...)
Dyrektywa o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym
Tymczasowe porozumienie osiągnięte w lutym w sprawie praw autorskich w przestrzeni cyfrowej zostanie poddane pod głosowanie plenarne w Parlamencie Europejskim we wtorek, 26 marca 2019 r. Głosowanie nad nowymi przepisami dotyczącymi praw autorskich w Internecie, tzw. ACTA 2 Głosowanie (...)
Jednolity Rynek Cyfrowy - ruszyły prace nad polskim stanowiskiem
Naszym celem jest, aby Polska miała kompleksowe stanowisko w sprawie Jednolitego Rynku Cyfrowego na potrzeby Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniu 12 czerwca br., podczas której ministrowie państw członkowskich UE będą dyskutowali o Jednolitym Rynku Cyfrowym – zapowiada (...)
Polskie stanowisko na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii
Drugiego dnia posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE), które odbyło się 12 czerwca w Luksemburgu, omówione zostały kwestie z obszaru telekomunikacji i społeczeństwa informacyjnego. Polskę reprezentował Jurand Drop - podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji (...)
Komisja Europejska proponuje pakiet cyberbezpieczeństwa
Zapraszamy do konsultacji - Komisja Europejska proponuje pakiet cyberbezpieczeństwa 13 września br. Komisja Europejska opublikowała dokumenty, zwane pakietem cyberbezpieczeństwa, zawierające szereg działań, które mają zapewnić solidne podstawy cyberbezpieczeństwa Unii (...)
Komisja Europejska chce energiczniej zwalczać nielegalne treści w internecie Komisja Europejska przedstawiła wytyczne i zasady, które dotyczą wzmocnienia aktywnego zapobiegania przez platformy internetowe obecności w internecie nielegalnych treści nawołujących do nienawiści, przemocy (...)
Większa elastyczność w zakresie stawek VAT i ograniczenie biurokracji dla małych przedsiębiorstw Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy, które mają zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w ustalaniu stawek podatku od wartości dodanej (VAT) i stworzyć lepsze (...)
Prostsze przepisy oznaczają wzrost gospodarczy
Aby ułatwić życie przedsiębiorstwom i obywatelom, Komisja upraszcza – a nawet wycofuje – niektóre unijne zasady i przepisy. KE zapowiedział, że podejmie dalsze działania w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej. Prawodawstwo UE, które dobrze służy zamierzonym (...)
Z jakiego wsparcia aktywizacyjnego mogą korzystać bezrobotni?
Instrumenty rynku pracy wspierają podstawowe usługi rynku pracy. Osoby bezrobotne mogą korzystać z wielu form aktywizacji zawodowej, przewidzianych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Opisano je w niniejszym artykule. Dodatek aktywizacyjny Dodatek (...)
Swoboda świadczenia usług jest jednym z 4 filarów Jednolitego Rynku. Wraz ze swobodą przedsiębiorczości swoboda świadczenia usług gwarantują mobilność przedsiębiorstw i pracowników w UE. Dozwolone ograniczenia swobody przepływu usług Zakazy zawarte w art. 56 TFUE nie są (...)
Wykładnia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
Kiedy istnieje potrzeba wykładni konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania? Problem interpretacyjny pojawia się m.in. wówczas gdy powstaje sprzeczność pomiędzy normą prawa wewnętrznego i konwencją. Rozstrzygnięcie zależy wtedy od rangi norm zawartych w umowach międzynarodowych (...)