Zmieniają się zasady opodatkowania wysyłek koleją za granicę
Polski podatnik wysyłający towary za granicę czy wynajmujący tam wagony kolejowe musi od 1 lipca stosować wprost przepisy unijne. Dlatego wysyłający zapłaci VAT szybciej, a wynajmujący zapłaci go więcej
(...)Polska firma wysyłkowa, która dotychczas wysyłała znaczne ilości towaru np. do Niemiec czy Hiszpanii, musiała zaczynać płacić VAT w kraju wysyłki dopiero od transakcji następnej, po przekroczeniu ustawowego limitu obrotów - 35 tys. euro. Od 1 lipca powinna zaczynać już od wysyłki, w trakcie której ów limit zostaje przekroczony.
(...)Unijne rozporządzenie określa też dokładnie miejsce świadczenia niektórych usług, np. tłumaczenia tekstów, transmisji telewizyjnych meczów piłki nożnej, czy ubiegania się o zwrot VAT.
(...)Największe znaczenie w rozporządzeniu Rady ma przepis nakazujący zaliczać przyczepy, naczepy i wagony kolejowe do środków transportu. W Polsce uznawało się za nie jedynie wagony z własnym napędem, a przepisy o VAT przewidują różne zasady opodatkowania najmu środków transportu i pozostałych towarów. Za najem tych pierwszych VAT płaci się w kraju siedziby świadczącego usługę (wynajmującego), za najem drugich - w kraju siedziby nabywcy (najemcy).
Rzeczpospolita 4.07.2006 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?