Czy dochód podatkowy, powiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów - amortyzacja, (...)

Czy dochód podatkowy, powiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów - amortyzacja, należne, nie dokonane wpłaty na PFRON (naliczane miesięcznie i zaliczane do kosztów, bez dokonania wpłat; Podatnik ubiega się o ich umorzenie w PFRON i Ministerstwie Gospodarki i Polityki Społecznej) jest wolny od podatku i można go w całości przeznaczyć na cele statutowe?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 20.04.2005 r., uzupełnionym w dniu 20.05.2005 r. oraz 13.06.2005 r.

p o s t a n a w i a

Porady prawne

uznać stanowisko Podatnika w przedmiocie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów z tytułu amortyzacji oraz należnych, nie dokonanych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że ustalając dochód lub stratę, Jednostka koryguje wynik finansowy brutto odpowiednio o przychody oraz koszty niestanowiące przychodów oraz kosztów w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochód podatkowy zostaje zwiększony o kwotę kosztów niestanowiących kosztu uzyskania przychodu, tj. amortyzacja, odpisy aktualizacyjne na należności, nie dokonane wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które Jednostka nalicza miesięcznie i ewidencjonuje w ciężar kosztów, nie regulując wpłat. Równocześnie ubiega się o ich umorzenie w PFRON i Ministerstwie Gospodarki i Polityki Społecznej. Jednostka takie umorzenie otrzymała za 2002 r., 2003 r. i I kwartał 2004 r.

Podatnik zapytuje, czy dochód podatkowy można w całości przeznaczyć na cele statutowe?

Zdaniem Podatnika, dochód podatkowy powiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów można w całości przeznaczyć na cele statutowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie Podatnik musi spełnić łącznie dwa warunki:

- jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w wyżej powołanym przepisie,

- uzyskany dochód musi być przeznaczony na cele statutowe.

Jak wynika z odpisu aktualnego z Rejestru Przedsiębiorców KRS nr 41396 z dnia 11.

04.2005 r. Podatnik jest jednostką badawczo-rozwojową. W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 ze zm.) jednostkami badawczo-rozwojowymi są państwowe jednostki organizacyjne wyodrębnione pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, tworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, których wyniki powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia społecznego. Stosownie do art. 4 ust. 3 tej ustawy szczegółowy przedmiot i zakres działania jednostki badawczo-rozwojowej określa statut uchwalony przez radę naukową po zaopiniowaniu przez zakładowe organizacje związkowe i zatwierdzony przez organ sprawujący nadzór nad tą jednostkę.

Zgodnie z § 3 Statutu Jednostki przedmiotem działalności Podatnika jest prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych oraz działalności leczniczej, diagnostycznej, rehabilitacyjnej, profilaktycznej oraz organizacyjnej na potrzeby systemu ochrony zdrowia w zakresie chorób układu krążenia. Powyższy wynikający ze statutu Podatnika zakres działalności, tj. realizacja celów z zakresu ochrony zdrowia oraz działalność naukowa, wyczerpuje znamiona działalności uprawniającej Jednostkę do zastosowania zwolnienia od podatku dochodów - w części przeznaczonej na cele tej działalności.

Omawiane zwolnienie odnosi się do dochodu, którym jest w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przepis art. 15 ust. 1 tej ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednostka ponosi wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, m. in. amortyzacja, nie dokonane wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które nalicza miesięcznie i ewidencjonuje w ciężar kosztów, nie regulując wpłat. Równocześnie ubiega się o ich umorzenie w PFRON i Ministerstwie Gospodarki i Polityki Społecznej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4.

Powyższe oznacza, że dochód do opodatkowania u podatników korzystających z przedmiotowych zwolnień wystąpi wówczas, gdy zostanie wydatkowany na inne cele niż wymienione w ustawie.

Zgodnie z pismem Podatnika w opisanej sprawie dochód w wysokości równej kwocie należnych wpłat na PFRON nie został faktycznie wydatkowany. Zatem nie wystąpił dochód do opodatkowania, stanowiący równowartość kosztów poniesionych na cele inne niż związane z działalnością statutową. Dochód ten może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, pod warunkiem jego przeznaczenia na statutowe cele wymienione w tym przepisie.

Należy jednak pamiętać, że przepis art. 25 ust.

4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podatnicy, którzy uprzednio zadeklarowali przeznaczenie dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 i dochód ten wydatkują na inne cele, winni podatek od tego dochodu bez wezwania zadeklarować i wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych na cele statutowe.

W przedmiocie natomiast dochodu stanowiącego równowartość amortyzacji nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu, to może on być wolny od podatku, o ile odpisy z tytułu zużycia dotyczą środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych na cele statutowe. Jeżeli bowiem koszty te wiążą się bezpośrednio z realizacją określonych w przepisach celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem tutejszego Organu Podatkowego, dochód równy kwocie należnych, nie dokonanych wpłat na PFRON, jak też równy amortyzacji nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych na cele statutowe, jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.)


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika