Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. (...)

Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ) XXXX uprzejmie prosi o odpowiedź na następujące pytanie: czy w świetle obowiązujących uregulowań prawnych dotyczących rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) na podstawie §13 ust. 1 pkt 5 oraz zapisów ust. 2a i 2b, można zakupiony olej smarowy oznaczony symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71-2710 19 99 zwolniony z akcyzy, wykorzystać przez nas do wykonania usług zewnętrznych napraw samochodowych oraz przeglądów technicznych samochodów? Naszym zdaniem uważamy, że użycie oleju smarowego zwolnionego z akcyzy wykorzystywanego przy świadczeniu usług zewnętrznych nie może być traktowane jako jego odsprzedaż. Ponadto przepisy nie definiują pojęcia odsprzedaży. Wobec powyższego fakt świadczenia usługi naprawy bądż przeglądu technicznego nie powinien być utożsamiony z odsprzedażą użytych do jej wykonania materiałów. W związku z wezwaniem do uzupełnienia zapytania, XXXXX składa dodatkowe wyjaśnienia do stanu faktycznego przedmiotowej sprawy: XXXXX zakupuje wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 23.20.18-05.20 ( wielosezonowy olej przekładniowy do skrzyni przekładniowych samochodów Hipol GL-4 80W/90 ). Zakupy dokonywane są w kraju w składzie podatkowym. Do zamówienia składanego sprzedawcy dołączane jest oświadczenie stwierdzające, że zakupiony wyrób wykorzystany będzie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Na podstawie §13 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) sprzedawca stasuje zwolnienie z podatku akcyzowego. Zakupiony olej smarowy od akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie ze złożonym oświadczeniem wykorzystywany jest do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wielosezonowy olej przekładniowy o symbolu PKWiU 23.20.18-05.20 stosowany jest do skrzyni przekładniowych własnych samochodów. Ponadto zużyty został podczas wykonywania usługi naprawy i obsługi technicznej pojazdu samochodowego, będącego własnością innego podmiotu gospodarczego. Olej przekładniowy Hipol GL-5 80W/90 zużyty został do napełnienia ( wymiany ) skrzyni przekładniowej. Wartość zużytego oleju stanowiła składnik ceny świadczonej usługi. Uważamy, że przy świadczeniu tych usług można było zużyć olej smarowy zakupiony bez akcyzy. Na podstawie §13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. ze zmianami w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego sądzimy, że o zwolnieniu oleju smarowego, oznaczonego symbolem PKwIu 23.20.18-05.20 decyduje jego przeznaczenie. Jeśli zużywany jest na cele, o których mowa w §13 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, wówczas korzysta ze zwolnienia. W naszej firmie zakupione oleje smarowe bez akcyzy wykorzystywane są na dolewki i wymiany do skrzyni przekładniowych pojazdów samochodowych. Ustawodawca nie ograniczył ich stosowania do własnych potrzeb ( do własnych pojazdów ). Naszym zdaniem mogą być tym samym stosowane również przy świadczeniu usług napraw i obsług technicznych samochodów innych podmiotów. Ponadto uważamy, iż zużycie oleju smarowego zwolnionego z akcyzy przy świadczeniu usługi naprawy i obsługi nie może być traktowane jako jego odsprzedaż. Naszym zdaniem świadczenie usługi naprawy bądż obsługi technicznej jest tożsame ze sprzedażą usługi, a nie materiału zużytego do jej wykonania.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja Podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim, po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 25 maja 2005 r. ( data wpływu do tutejszego urzędu 1 czerwca 2005 r. ) uzupełnionego pismem z dnia 15 czerwca 2005 r. ( data wwpływu 16 czerwca 2005 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia

uznać przedstawione przez Stronę stanowisko za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

XXXXX wystąpiła do naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim pismem nr XXXXX ( data wpływu 1 czerwca 2005 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowe zapytanie zostało uzupełnione pismem nr XXXXX z dnia 15 czerwca 2005 r. ( data wpływu do urzędu 16 czerwca 2005 r. )

XXXXX przedstawiła: I. wątpliwości w zakresie stosowania prawa podatkowego, które zdaniem XXXXX wymagają udzielenia interpretacji: czy w świetle obowiązujących uregulowań prawnych tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) wielosezonowy olej przekładniowy o symbolu PKWiU 23.20.18-05.20 stosowany do skrzyni przekładniowych własnych samochodów, zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie zużyty do wykonywania usługi naprawy i obsługi technicznej pojazdu samochodowego, będącego własnością innego podmiotu gospodarczego korzysta ze zwolnienia.

II Stan faktyczny: XXXXX zakupuje wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 23.20.18-05.20 i kodzie CN 2710 19 87 ( tj. wielosezonowy olej przekładniowy do skrzyni przekładniowych samochodów Hipol GL-4 80W/90 ) w składzie podatkowym.

Do zamówienia składanego sprzedawcy dołącza oświadczenie stwierdzające, że zakupiony olej Hipol GL-4 80W90 o symbolu PKWiU 23.20.18-05.20 i kodzie CN 2710 19 87 wykorzystany będzie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Z dalszej treści wyjaśnienia wynika, iż sprzedawca stosuje zwolnienie z podatku akcyzowego, o którym mowa w §13 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. )

Jak wynika z treści zapytania, zakupiony olej smarowy ( przekładniowy ) zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie ze złożonym oświadczeniem wykorzystywany jest do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wielosezonowy olej przekładniowy o symbolu PKWiU 23.

20.18-05.20 i kodzie CN 2710 19 87 stosowany jest do skrzyni przekładniowych własnych samochodów. Ponadto zużyty został podczas wykonywania usługi naprawy i obsługi technicznej pojazdu samochodowego, będącego własnością innego podmiotu gospodarczego. Olej przekładniowy zużyty został do napełnienia ( wymiany ) skrzyni przekładniowej. Wartość zużytego oleju stanowiła składnik ceny świadczonej usługi.

III.Stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie: Zdaniem podatnika przy świadczeniu usług naprawy i obsługi technicznej pojazdów samochodowych, będących własnością innych podmiotów, można było zużyć olej smarowy zakupiony bez akcyzy. Powołując się na §13 ust.1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Podmiot sądzi, że o zwolnieniu oleju smarowego decyduje jego przeznaczenie. Według podatnika, jeżeli olej zużywany jest na cele, o których mowa we wskazanym przepisie, wówczas korzysta ze zwolnienia. zakupione oleje smarowe bez akcyzy wykorzystywane są na dolewki i wymianę do skrzyni przekładniowych pojazdów samochodowych. Ustawodawca nie ograniczył ich stosowania do własnych potrzeb-do własnych samochodów, zatem zdaniem Podatnika mogą być tym samym stosowane również przy świadczeniu usług naprawy i obsługi technicznej samochodów innych podmiotów. Podatnik uważa, iż zużycie oleju smarowego zwolnionego z akcyzy przy świadczeniu usług naprawy i obsługi nie może być traktowane jako jego odsprzedaż. Zdaniem wnioskodawcy świadczenie usługi naprawy bądź obsługi technicznej jest tożsame ze sprzedażą usługi, a nie materiału zużytego do jej wykonania.

STANOWISKO NACZELNIKA URZĘDU CELNEGO

Po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim postanowił uznać przedstawione przez Stronę stanowisko za prawidłowe, co uzasadnia następująco:

Opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej 'akcyzą', zasady wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą jak i oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ) oraz przepisy wykonawcze.

Artykuł 4 ustawy o podatku akcyzowym zawiera katalog czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlegają sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Przy czym, za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej ( art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy ).

Wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wymienione w wykazie wyrobów akcyzowych, stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy. W pozycji 4 wskazanego załącznika wymieniono produkty rafinacji ropy naftowej, do których zaliczane są także oleje smarowe.

W rozdziale 6 Działu I ustawy o podatku akcyzowym oraz w wydanym na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 wymienionej ustawy-rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.

U. nr 97, poz. 966 ze zm. ), zostały uregulowane zwolnienia od akcyzy. Przepisy rozporządzenia m. in. określają warunki, jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego, szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania z uwzględnieniem: rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi i przeznaczenie tych wyrobów oraz przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej. W rozdziale 2 powołanego rozporządzenia wskazano zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 5 cytowanego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71-2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zwolnienie wyrobów, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 b pkt 2 ( § 13 ust. 2a ).

Zgodnie z treścią § 13 ust. 2b omawianego rozporządzenia, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1) zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2) dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W dziale II ustawy o podatku akcyzowym zostały uregulowane organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. W Rozdziale 1 została uregulowana procedura zawieszenia poboru akcyzy. Stosownie do treści art. 26 pobór akcyzy zawieszony jest od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jeżeli: wyroby są:

1. produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;

2. przemieszczanie między składami podatkowymi na terytorium kraju;

3. zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania z dnia 23 kwietnia 2004 r. ( Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zm. ) określił w rozdziale 2 szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi.

Należy wskazać, iż przepisów tego rozporządzenia nie stosuje się do procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są one zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych ( § 2a ust. 1 ).

Stosownie do treści § 4 rozporządzenia, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze wzgędu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może byż zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, o którym w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy.

W poz. 4 tabeli stanowiącej załącznik do rozporządzenia zawierającej wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy został wymieniony olej przekładniowy o kodzie CN 2710 19 87 symbolu PKWiU 23.20.18. Na podstawie przedstawionego przez XXXXX stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jako uprawniony nabywca dokonuje zakupu wyrobu akcyzowego zharmonizowanego-oleju smarowego w składzie podatkowym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wyrób ten został przez Podatnika zużyty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usługi naprawy i obsługi technicznej pojazdu samochodowego, a zatem do innych celów niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Reasumując należy stwierdzić, że jeżeli strona zakupuje olej smarowy, zgodnie z ustanowionymi przez przepisy prawa podatkowego-warunkami obrotu, a następnie będzie zużywała zakupiony olej zgodnie z przeznaczeniem, nie będzie ciążył na niej obowiązek w podatku akcyzowym. Nie ma tutaj znaczenia, czy podatnik zużywa zakupiony olej smarowy do samochodów własnych, czy też samochodów stanowiących własność innych podmiotów, ważne jest, aby zużywał do celów określonych w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, czyli zgodnie z przeznaczeniem, co zostało w tym przypadku spełnione.

W związku z powyższym w opisanym stanie faktycznym zawartym w zapytaniu XXXXX nie mamy do czynienia z powstaniem obowiązku podatkowego, gdyż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 wyżej wskazanego rozporządzenia następuje zwolnienie od podatku akcyzowego oleju smarowego ( przejkładniowego ) ze względu na przeznaczenie.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie podjęcia niniejszego rozstrzygnięcia.

Niniejsza interpretacja stosownie do treści art. 14b § 1 i § 2 ustawy-Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy-do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Niniejsza interpretacja obowiązuje tylko w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawnych i jakakolwiek zmiana obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa wywołuje ten skutek, iż traci ona na aktualności.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie stosownie do treści art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim w dwóch egzemplarzach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego jego przedmiotem oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w kwocie 5 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika w znakach opłaty skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika