Czy należny jest z tytułu tej transakcji podatek dochodowy od osób fizycznych?

Czy należny jest z tytułu tej transakcji podatek dochodowy od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011r. (data wpływu do Organu 08 grudnia 2011r.), uzupełnionym w dniach 28 lutego 2012r. i 01 marca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 20 lutego 2012r. Znak: IBPBII/2/415-211/12/MMa wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 28 lutego 2012r. i 01 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W drodze licytacji komornik sądowy przy sądzie rejonowym sprzedał nieruchomość będącą własnością wnioskodawczyni na poczet spłaty zobowiązań wobec wierzycieli prowadzonego przez wnioskodawczynię przedsiębiorstwa. Nieruchomość wraz z budynkiem była własnością prywatną nie związaną z prowadzoną przez wnioskodawczynię działalnością, zakupioną w dniu 15 czerwca 2009r. Postępowanie egzekucyjne toczyło się przed komornikiem sądowym. W wyniku przeprowadzonej licytacji nieruchomości uzyskano kwotę 101.980,00 zł. W dniu 17 marca 2011r. nastąpiło uprawomocnienie się postanowienia Sądu Rejonowego o udzieleniu przybicia. Postanowienie Sądu w przedmiocie przysądzenia własności zostało wydane w dniu 20 kwietnia 2011r. Komornik w dniu 16 maja 2011r. wydał postanowienie o podziale kwoty uzyskanej w drodze licytacji. Wnioskodawczyni wskazuje, że w komorniczym planie podziału uwzględniono nieistniejącą wierzytelność w wysokości 19.069,43 zł na rzecz urzędu skarbowego. W dniu 01 czerwca 2011r. komornik cyt.: ?za dłużniczkę? tj. w imieniu wnioskodawczyni wystawił fakturę VAT o numerze 1/2011. Faktura zawierała liczne błędy formalne wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z dnia 30 marca 2011r. nr 68 poz. 360) w tym między innymi naruszenie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia tj. podanie jedynie jednego numeru NIP i wystawienie faktury przez komornika niejako ?w zastępstwie? dłużnika. Komornik nie podał również pełnego oznaczenia nieruchomości (§ 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia). Po otrzymaniu informacji o wydaniu postanowienia w przedmiocie podziału uzyskanej kwoty w ustawowym terminie wnioskodawczyni złożyła zarzuty i oprotestowała plan podziału. W zarzutach wnioskodawczyni podniosła kwestie prywatne przeznaczenia nieruchomości, która została przez komornika zlicytowana. Przedmiotowa nieruchomość nigdy nie została wykorzystana przez wnioskodawczynię do celów prowadzonej działalności gospodarczej, była zakupiona oraz użytkowana przez wnioskodawczynię prywatnie, w celach mieszkaniowych. W dniu 31 sierpnia 2011r. przed Sądem Rejonowym odbyła się rozprawa dotycząca zarzutów jakie wnioskodawczyni złożyła do komorniczego planu podziału. Sąd stwierdził, że nie do Sądu należy rozstrzyganie czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji jest należny i powinien zostać naliczony. W tym zakresie wnioskodawczyni również skierowała wniosek o interpretację.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy należny jest z tytułu tej transakcji podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawczyni, komornik dokonując sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie uwzględnił przeznaczenia nieruchomości. W zakresie przedmiotowej nieruchomości wnioskodawczyni działała wyłącznie w sferze prywatnej ponieważ nieruchomość zakupiła do majątku osobistego, do celów mieszkaniowych. Koszty zakupu nieruchomości oraz jej utrzymania nigdy nie były przez wnioskodawczynię uwzględnione, a ponosiła je z majątku prywatnego. Ustosunkowując się do powyższego wnioskodawczyni uważa, iż podatek dochodowy od osób fizycznych nie powinien być w tym przypadku należny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni kupiła w dniu 15 czerwca 2009r. nieruchomość, która została sprzedana w drodze licytacji komorniczej a środki uzyskane przez komornika z tej sprzedaży zostały rozdysponowane na poczet spłat zobowiązań wobec wierzycieli prowadzonego przez wnioskodawczynię przedsiębiorstwa. Uprawomocnienie się wyroku sądu o udzieleniu przybicia nastąpiło w dniu 17 marca 2011r. natomiast postanowienie sądu w przedmiocie przysądzenia własności zostało wydane w dniu 20 kwietnia 2011r.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w drodze licytacji komorniczej nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowej nieruchomości należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

I tak zgodnie z art. 30e ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl art. 30e ust. 2 tej ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany w zeznaniu podatkowym o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 30e ust. 5 ww. ustawy dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ww. ustawy w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są zobowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Reasumując, skoro odpłatne zbycie nieruchomości nie zostało dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej, nieruchomość była zakupiona do majątku prywatnego wnioskodawczyni i w działalności gospodarczej nie była wykorzystywana, to jej sprzedaż stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, że sprzedaż nastąpiła w drodze licytacji komorniczej. Istotne jest, że sprzedaży tej dokonano przed upływem pięcioletniego terminu o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ze sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy. Przy czym w zeznaniu PIT-39 oprócz przychodu uzyskanego w wyniku licytacji wnioskodawczyni będzie mogła wykazać również koszty uzyskania przychodu w postaci ceny nabycia nieruchomości oraz nakładów zwiększających wartość nieruchomości udokumentowanych fakturami VAT, o ile takie nakłady wnioskodawczyni poczyniła. Zaznaczyć jednak należy, że nakładami nie są bieżące koszty utrzymania nieruchomości.

Stanowisko wnioskodawczyni Organ uznał za nieprawidłowe, gdyż o braku obowiązku podatkowego nie świadczy ani sprzedaż nieruchomości, która została zakupiona na cele mieszkalne wnioskodawczyni, ani fakt odpłatnego zbycia w drodze komorniczej licytacji.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika