Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ?..??

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu ?..??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010r. (data wpływu 9 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu pn. ? ?? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat planuje wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. ??.? ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (działanie 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii). Powiat jest realizatorem i beneficjentem projektu.

Odbiorcą (płatnikiem) faktur, rachunków związanych z inwestycją jest Starostwo Powiatowe, które jest jednostką powołaną do obsługi Powiatu. Zarówno Powiat, jak i Starostwo Powiatowe posiadają odrębny NIP oraz są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług i rozliczają się odrębnie w zakresie podatku należnego.

Realizacja projektu odbywać będzie się na obiektach:

  1. Zespołu Szkół Technicznych w którym działalność oświatową prowadzi Zespół Szkół Technicznych oraz Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Powyższe placówki oświatowe są jednostkami organizacyjnymi Powiatu i działają jako jednostki budżetowe.
  2. Zespół Szkół Mechanicznych (jednostka organizacyjna Powiatu o działająca jako jednostka budżetowa)

Wyżej wymieniony projekt zakłada w szczególności przeprowadzenie prac termomodemizacyjnych w dwóch obiektach szkolnych tj.:

  • Zespole Szkól Technicznych wraz z częścią zajmowaną przez Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczną polegających na: wykonaniu wymiany pokrycia dachowego wraz z dociepieniem podłogi ponad poddaszem użytkowym (podłoga strychu), dociepleniu użytkowego stropu poddasza, wymianie stolarki okiennej i częściowo stolarki drzwiowej zewnętrznej, dociepleniu styropianem ścian zewnętrznych, wymianie instalacji centralnego ogrzewania
  • Zespole Szkół Mechanicznych polegających na: wykonaniu wymiany pokrycia dachowego wraz z dociepieniem poddasza użytkowego, dociepleniu styropianem ścian zewnętrznych, dociepleniu sufitów piwnicy w pomieszczeniach nieużytkowych.

Inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1592 ze zm.) Po zakończeniu kolejnych etapów realizacji inwestycji nakłady będą przekazane przez Starostwo do odpowiednich jednostek, w których znajduje się ewidencja poszczególnych budynków dotyczących inwestycji. Każda z tych jednostek ma tytuł prawny do posiadanego budynku. Jedna z jednostek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W budynku, w którym wykonuje swoje zadania statutowe, wynajmuje pomieszczenia oraz za najem wystawia faktury VAT. Podatek odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego. Jednostka ta posiada odrębny NIP i sama rozlicza się z Urzędem Skarbowym. W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowalny. Mając na uwadze powyższe Powiat stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać przez Powiat odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji.

W piśmie z dnia 22 marca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

  1. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2008 ? 2011.
  2. Budynki szkół będące przedmiotem projektu są przekazane placówkom oświatowym nieodpłatnie na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd. Szkoły są zwolnione z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu.
  3. Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanego podatkiem VAT ? towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat jako podatnik VAT ma możliwość odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanych na potrzeby projektu pod nazwą ? ?.?...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.

o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do 31 grudnia 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu:

  • edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym)
  • utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Zatem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT odnośnie zadań powiatu, powinien być Powiat, a nie Starostwo Powiatowe.

Z treści wniosku wynika, że Powiat planuje wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. ??.? ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Powiat jest realizatorem i beneficjentem projektu. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2008 ? 2011.

Odbiorcą (płatnikiem) faktur, rachunków związanych z inwestycją jest Starostwo Powiatowe, które jest jednostką powołaną do obsługi Powiatu. Zarówno Powiat, jak i Starostwo Powiatowe posiadają odrębny NIP oraz są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług i rozliczają się odrębnie w zakresie podatku należnego.

Wyżej wymieniony projekt zakłada w szczególności przeprowadzenie prac termomodemizacyjnych w dwóch obiektach szkolnych tj.:

  • Zespole Szkól Technicznych wraz z częścią zajmowaną przez Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczną polegających na: wykonaniu wymiany pokrycia dachowego wraz z dociepieniem podłogi ponad poddaszem użytkowym (podłoga strychu), dociepleniu użytkowego stropu poddasza, wymianie stolarki okiennej i częściowo stolarki drzwiowej zewnętrznej, dociepleniu styropianem ścian zewnętrznych, wymianie instalacji centralnego ogrzewania
  • Zespole Szkół Mechanicznych polegających na: wykonaniu wymiany pokrycia dachowego wraz z dociepieniem poddasza użytkowego, dociepleniu styropianem ścian zewnętrznych, dociepleniu sufitów piwnicy w pomieszczeniach nieużytkowych.

Inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

Budynki szkół będące przedmiotem projektu są przekazane placówkom oświatowym nieodpłatnie na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd. Szkoły są zwolnione z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu.

W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.

Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanego podatkiem VAT ? towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zmodernizowanych w efekcie projektu budynków do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika