Czy w celu obliczenia należnego podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni może pomniejszyć (...)

Czy w celu obliczenia należnego podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni może pomniejszyć przychody ze sprzedaży udokumentowane wydrukami raportów okresowych z kasy fiskalnej o kwoty udzielonych bonifikat?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 24 lipca 2009 r. znak ILPB1/415-739/09-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 lipca 2009 r., i w tym też dniu wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży leków - apteka. Przy sprzedaży niektórych leków z cenami urzędowymi i umownymi apteka udziela kupującemu preferencji cenowej, która nosi nazwę rabatu oraz w niektórych przypadkach (karta stałego klienta) również bonifikaty.

Udzielony rabat zmniejsza cenę leku, kwotę należnego podatku VAT oraz sumę PLN do zapłaty. Ponadto kwota PLN udzielonego rabatu jest widoczna na paragonie fiskalnym dla klienta.

Natomiast bonifikata jest udzielana klientowi (karta stałego klienta) tylko jako obniżka kwoty do zapłaty, bez pomniejszania na paragonie fiskalnym - kwoty obrotu razem i należnego podatku VAT.

Nie ma ona jednak wpływu na obniżkę cen poszczególnych artykułów wyszczególnionych na dokumencie sprzedaży - paragonie fiskalnym. W dolnej części paragonu fiskalnego dla klienta jest drukowana jedynie kwota udzielonej bonifikaty i faktyczna kwota do zapłaty.

Również w raporcie dziennym z kasy fiskalnej i raporcie okresowym przychód i należny podatek VAT są wykazane bez pomniejszania o udzielone bonifikaty. Przy czym do kasy apteki wpływa faktycznie kwota pomniejszona o udzielone bonifikaty.

Kwoty udzielonych bonifikat są widoczne w dokumencie - Raport Kasowy (wydruk dzienny komputerowy).

W przypadku udzielenia klientowi zarówno rabatu, jak i bonifikaty, w raporcie fiskalnym widoczny jest tylko udzielony rabat, przy czym na końcu paragonu (pod jego treścią fiskalną) drukowana jest łączna kwota udzielonego rabatu i bonifikaty, jako rabat łączny.

Szczegóły takiej sprzedaży najlepiej są widoczne w przypadku dodatkowego udokumentowania takiej sprzedaży fakturą (wystawianą na żądanie klienta). Na fakturze widać % udzielonego rabatu pomniejszającego cenę i należny podatek VAT oraz kwotę bonifikaty pomniejszającej jedynie kwotę do zapłaty przez klienta.

Apteka pracuje na ogólnopolskim programie xxx i prowadzi księgi rachunkowe. Raport kasowy spełnia wymagania dowodu księgowego określonego ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 121, poz. 591 ze zm.).

Bonifikaty są widoczne w dokumencie księgowym - komputerowy wydruk - Raport kasowy dzienny, podpisanym przez osoby odpowiedzialne za sprzedaż i stan gotówki w kasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w celu obliczenia należnego podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni może pomniejszyć przychody ze sprzedaży udokumentowane wydrukami raportów okresowych z kasy fiskalnej o kwoty udzielonych bonifikat...

Zdaniem Wnioskodawczyni, udzielona bonifikata bezspornie pomniejsza uzyskany przychód zgodnie z cyt. art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako przychód do opodatkowania tym podatkiem można przyjąć przychody ze sprzedaży udokumentowane wydrukiem z kasy fiskalnej, pomniejszone o należny podatek VAT oraz kwoty udzielonych bonifikat udokumentowane dziennymi Raportami kasowymi podpisanymi przez osoby upoważnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia ?bonifikata?, a zatem należy odnieść się do definicji słownikowych. Według Słownika Języka Polskiego PWN, pod redakcją M.

Szymczyka, Warszawa 1996 r. str. 178 ? bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi; zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę, opust, rabat. Zatem bonifikata to obniżka ceny przyznawana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów albo forma rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty kontrahenta. Jest to rodzaj rabatu, czyli obniżki ustalonej ceny określonego towaru, wyrażonej procentowo lub kwotowo.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Wartość udzielonych bonifikat pomniejsza więc przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W praktyce, przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków lub materiałów medycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji ceny leku lub materiału medycznego wydawanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

Przepisy ustawy podatkowej nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat, jednak prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Z przedstawionych informacji wynika, iż udzielane bonifikaty obniżają kwotę do zapłaty, bez pomniejszania cen sprzedaży na paragonie fiskalnym, a wartość udzielonych bonifikat można ustalić na podstawie zestawień udokumentowanych dziennymi raportami kasowymi podpisanymi przez osoby upoważnione.

Wnioskodawczyni uważa, że są one podstawą ustalenia wartości udzielonych bonifikat, pomniejszających przychód.

Podatnicy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do przestrzegania zasad regulowanych przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338). W myśl § 5 ust.1 pkt 6 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności, kolejny numer paragonu fiskalnego.

Natomiast stosownie do § 2 pkt 18 tego rozporządzenia przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej od podatku. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży.

W świetle powyższego paragony fiskalne a zarazem raporty fiskalne muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży i potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczej. Podkreślić również należy, że w momencie sprzedaży obie strony transakcji znają cenę sprzedaży. Cena ta powinna zatem znaleźć odzwierciedlenie w dokumencie potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych rabatów i bonifikat winien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz dobowym raporcie fiskalnym.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, a także informacje przedstawione przez Wnioskodawczynię stwierdza się, że bonifikata bezspornie pomniejszać będzie przychód. Jednakże, aby bonifikata mogła być zaewidencjonowana w księdze podatkowej musi być udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym, a za taki uważa się ? w przypadku sprzedaży detalicznej, dokonywanej przy zastosowaniu kasy fiskalnej ? m.in. fiskalny raport dobowy lub tez zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Reasumując, przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. Same tylko wydruki Raportów kasowych, w których ujęte są udzielone klientom bonifikaty, nie zawierające wspomnianych elementów - nie stanowią podstawy do pomniejszenia przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika