Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od realizacji zadań?

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od realizacji zadań?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ?? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ??. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia23 kwietnia 2013 r. o wymagany podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, wpisana do krajowego rejestru sądowego, prowadząca wyłącznie działalność statutową zgodnie ze statutem stowarzyszenia.

Ochotnicza Straż Pożarna wykonuje remont połączony z modernizacją i wyposażeniem istniejącej świetlicy wiejskiej oraz innych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych do tego obiektu. Świetlica jest własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. Służy i jest wykorzystywana przez mieszkańców, jak również przez mieszkańców okolicznych miejscowości na różnego rodzaju spotkania towarzyskie, rodzinne, przyjęcia weselne, komunie oraz spotkania miejscowych organizacji społecznych, tj.: Koła Gospodyń Wiejskich, Kółka Rolniczego, Koła Pszczelarzy, Rzemieślników, Organizacji kościelnych (chór, ministranci). Przyjmowana jest w niej rok rocznie na wspólnym posiłku pielgrzymka (?). Organizowane są w niej również szkolenia rolnicze, zabawy, stypy, zebrania sołeckie i spotkania integracyjne miejscowego społeczeństwa.

Wykonywana operacja (zadanie) wyszczególnione w projekcie nosi tytuł ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ??.

Celem operacji jest umożliwienie mieszkańcom wsi uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi poprzez remont połączony z modernizacją, wyposażenie oraz udostępnienie świetlicy wiejskiej.

Cel operacji wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. Powyżej wskazany cel jest zgodny z Przedsięwzięciem 1. Atrakcyjność obszarów wiejskich na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców LGD, z celem Ogólnym 1: Poprawa warunków i jakości życia mieszkańców LGD i wiąże się z celem szczegółowym 1.1 Poprawa estetyki i atrakcyjności obszaru LGD w tym stanu obiektów, infrastruktury, przestrzeni publicznej oraz trenów rekreacyjnych do roku 2015. Cel operacji jest zgodny z kryteriami wyboru przez LGD ? Ochotnicza Straż Pożarna ma siedzibę na obszarze LGD, zakres operacji wpisuje się w zakres wskazany w kryteriach wyboru ? zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego, w tym przez remont lub wyposażenie świetlic wiejskich.

Aby zapewnić realizację celu ww. projektu konieczne jest poniesienie przez Ochotniczą Straż Pożarną następujących kosztów:

  • zakup zestawu zastawy stołowej do zaplecza kuchennego - 23 222,38 zł
  • koszt usługi wykonania zabudowy ścian werandy - 1 819,27 zł
  • koszt usługi wykonania robót wykończeniowych pomieszczenia werandy - 7 068,05 zł
  • koszt usługi wykonania elewacji pomieszczenia werandy - 2 889,40 zł

Razem: 34 999,10 zł

Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ws. szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach zadania ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ?? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660) do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005.

W instrukcji do wniosku o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie:

Jeśli Ochotnicza Straż Pożarna zalicza do kosztów kwalifikowanych VAT, to powinna wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odzyskania VAT.

Wnioskodawca nadmienił, iż po zakończeniu zadania ewentualne efekty przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ani nie będą udostępniane odpłatnie. Zakupione towary będą stanowiły własność Ochotniczej Straży Pożarnej wzbogacając majątek trwały.

Ponadto, Zainteresowany poinformował, że Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od realizacji zadań?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania VAT naliczonego od realizowanych zadań i powinna do kosztów kwalifikowanych zaliczyć także podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-10 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści wniosku wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem i prowadzi wyłącznie działalność statutową zgodnie ze statutem stowarzyszenia. Wnioskodawca wykonuje remont połączony z modernizacją i wyposażeniem istniejącej świetlicy wiejskiej oraz innych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych do tego obiektu. Świetlica jest własnością Ochotniczej Straży Pożarnej i jest wykorzystywana przez mieszkańców, jak również przez mieszkańców okolicznych miejscowości.

Wykonywane zadanie wyszczególnione w projekcie nosi tytuł ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ?? i jest objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem operacji jest umożliwienie mieszkańcom wsi uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi poprzez remont połączony z modernizacją, wyposażenie oraz udostępnienie świetlicy wiejskiej.

Wnioskodawca wskazał, iż po zakończeniu zadania ewentualne efekty przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ani nie będą udostępniane odpłatnie. Zakupione towary będą stanowiły własność Ochotniczej Straży Pożarnej wzbogacając majątek trwały.

Ponadto, Zainteresowany poinformował, że Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania pt. ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ?? nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W zakresie ww. zadania Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013, poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pt. ?Remont i doposażenie w naczynia świetlicy wiejskiej ??.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika