Czy Gimnazjum jako partnerowi projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego (...)

Czy Gimnazjum jako partnerowi projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszej inwestycji pn. '....'?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gimnazjum przedstawione we wniosku z dnia 01 marca 2012r. (data wpływu 05 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2012r. do został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gimnazjum jest partnerem projektu realizowanego wspólnie z Gminą ??? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Liderem niniejszego projektu jest Gmina, do zadań której należy poniesienie nakładów na rozbudowę szkoły podstawowej o część gimnazjalną. Natomiast Gimnazjum jako partner projektu odpowiedzialne jest za zakup wyposażenia do pracowni językowych, chemii, fizyki z astronomią, biologii z salką botaniczną, biblioteki, centrum medialnego 1 i centrum medialnego 2 przy bibliotece.

Niniejsze wyposażenie służyć będzie do prowadzenia zajęć szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum.

Ponadto przewiduje się również nieodpłatne udostępnianie wybranych sal mieszkańcom gminy w trakcie przeprowadzanych przez gimnazjum imprez edukacyjnych.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wytworzone mienie nie będzie służyło gimnazjum do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Beneficjentem projektu pn. ??? jest Gmina.
  3. Faktury dokumentujące wydatki ww. projektu będą wystawiane na Gimnazjum.
  4. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu zakupione wyposażenie służyć będzie do prowadzenia zajęć szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum.

Ponadto przewiduje się również nieodpłatne udostępnianie wybranych sal mieszkańcom gminy w trakcie przeprowadzanych przez gimnazjum imprez edukacyjnych.

Wobec powyższego wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy jako partnerowi projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszej inwestycji pn. '?.'...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gimnazjum jako jednostka budżetowa Gminy wykonuje zadania własne gminy w zakresie edukacji publicznej. Zakupione wyposażenie do pracowni językowych, chemii, fizyki z astronomią, biologii z salką botaniczną, biblioteki, centrum medialnego 1 i centrum medialnego 2 przy bibliotece służyć będzie do prowadzenia zajęć szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum.

Wobec powyższego Gimnazjum nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych, więc nie zostaną spełnione warunki, które umożliwiają obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia musi dokonać podatnik podatku od towarów i usług za towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony i są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym Gimnazjum nie przysługuje prawo, o którym mowa w art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany jest partnerem projektu realizowanego wspólnie z Gminą ?...? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego beneficjentem i liderem jest Gmina, do zadań której należy poniesienie nakładów na rozbudowę szkoły podstawowej o część gimnazjalną.

Gimnazjum jako partner projektu odpowiedzialne jest za zakup wyposażenia do pracowni językowych, chemii, fizyki z astronomią, biologii z salką botaniczną, biblioteki, centrum medialnego 1 i centrum medialnego 2 przy bibliotece, które służyć będzie do prowadzenia zajęć szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum. Zakupione wyposażenie służyć będzie do prowadzenia zajęć szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum. Mienie nie będzie służyło Gimnazjum do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto przewiduje się również nieodpłatne udostępnianie wybranych sal mieszkańcom gminy w trakcie przeprowadzanych przez gimnazjum imprez edukacyjnych. Faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Publiczne Gimnazjum

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto przedmiot projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ???, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika