Czy w sytuacji wykonywania przez Wnioskodawcę, będący jednostką organizacyjną Gminy, na zlecenie (...)

Czy w sytuacji wykonywania przez Wnioskodawcę, będący jednostką organizacyjną Gminy, na zlecenie Gminy usług w zakresie remontów dróg gminnych i związanych z realizacją tych inwestycji zakupów materiałów budowlanych, Zainteresowany może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów budowlanych tj. czy istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów budowlanych wykorzystywanych przy realizacji inwestycji w przypadku gdy efekt tej inwestycji nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę, zaś remontowane drogi są drogami gminnymi, a wykonanie inwestycji w postaci ich remontu nie będzie służyło Zainteresowanemu do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej? Czy Wnioskodawca będący jednostką organizacyjną Gminy wykonujący usługi w zakresie remontu dróg gminnych na zlecenie gminy - jednostki samorządu terytorialnego (z których to inwestycji jednostka organizacyjna nie korzysta, ani też zrealizowana inwestycja nie wejdzie do jej majątku i nie będzie służyła w żaden sposób do prowadzenia działalność tej jednostki) - ma prawo odliczenia podatku naliczonego nawet jeśli w jednostce organizacyjnej nie pojawi się sprzedaż opodatkowana bezpośrednio związana z tymi inwestycjami?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z remontami dróg gminnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z remontami dróg gminnych,
  • prawa do odliczenia przez Gminę podatku VAT w związku z remontami dróg gminnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, postawienia pytania związanego z zagadnieniami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Urzędu Gminy. Zakład jest podatnikiem VAT. Wykonuje zadania w obszarze gospodarki wodno-kanalizacyjnej (sprzedaż wody, odprowadzanie ścieków). Jednocześnie na zlecenie Gminy Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie remontów dróg gminnych. Wykonywanie takich usług wiąże się z koniecznością zakupu materiałów koniecznych do realizacji inwestycji. Stawka VAT na materiały wynosi 23%. Zakład wykonuje jedynie usługi na zlecenie Gminy, natomiast nie będzie osiągał żadnych przychodów związanych z prowadzonymi usługami, generujących podatek VAT ? należny. Drogi nie wejdą do majątku Wnioskodawcy, nie będzie dokonywana żadna sprzedaż związana z zakupem materiałów na remont dróg czy z samą realizacją inwestycji. Wszystkie koszty związane z zakupami materiałów są pokrywane przez Gminę i pochodzą z budżetu Gminy.

Jednostka ma obowiązek wykonywać wszelkie prace zlecone przez Gminę, jednakże nie może wystawiać faktur VAT gdyż statut jednostki na to nie zezwala.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w sytuacji wykonywania przez Wnioskodawcę, będącego jednostką organizacyjną Gminy, na zlecenie Gminy usług w zakresie remontów dróg gminnych i związanych z realizacją tych inwestycji zakupów materiałów budowlanych, Zainteresowany może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów budowlanych tj. czy istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów budowlanych wykorzystywanych przy realizacji inwestycji w przypadku gdy efekt tej inwestycji nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę, zaś remontowane drogi są drogami gminnymi, a wykonanie inwestycji w postaci ich remontu nie będzie służyło Zainteresowanemu do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej?

Czy Wnioskodawca będący jednostką organizacyjną Gminy wykonujący usługi w zakresie remontu dróg gminnych na zlecenie gminy - jednostki samorządu terytorialnego (z których to inwestycji jednostka organizacyjna nie korzysta, ani też zrealizowana inwestycja nie wejdzie do jej majątku i nie będzie służyła w żaden sposób do prowadzenia działalność tej jednostki) - ma prawo odliczenia podatku naliczonego nawet jeśli w jednostce organizacyjnej nie pojawi się sprzedaż opodatkowana bezpośrednio związana z tymi inwestycjami?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w zaistniałej sytuacji nie jest uprawniony do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów budowlanych, gdyż zakupy te nie będą nawet pośrednio generowały w przyszłości podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (takich które generują podatek należny). Zakup materiałów budowalnych koniecznych do wykorzystania przy remoncie dróg gminnych nie ma zdaniem Wnioskodawcy związku z wykonywaniem przez Zakład czynności opodatkowanych. Efekt przeprowadzonych na rzecz i zlecenie Gminy inwestycji nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę, zaś remontowane drogi są drogami gminnymi, a wykonanie inwestycji w postaci ich remontu nie będzie służyło Zainteresowanemu do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Zakład w żaden sposób nie korzysta i nie będzie korzystał z inwestycji dla prowadzenia własnej działalności. W związku z zakupami materiałów nie pojawi się w Zakładzie opodatkowana sprzedaż umożliwiająca dokonanie odliczeń.

Reasumując z tytułu zakupu materiałów budowlanych i realizacji opisanej inwestycji Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT jest jednostką organizacyjną Urzędu Gminy. Zainteresowany
wykonuje zadania związane ze sprzedażą wody i odprowadzeniem ścieków. Jednocześnie na zlecenie Urzędu Gminy Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie remontów dróg gminnych co wiąże się z zakupami materiałów koniecznych do realizacji inwestycji. Stawka VAT na materiały wynosi 23%. Zainteresowany nie będzie osiągał żadnych przychodów związanych z prowadzonymi usługami, generujących podatek VAT ? należny. Drogi nie wejdą do majątku Wnioskodawcy, nie będzie dokonywana żadna sprzedaż związana z zakupem materiałów na remont dróg czy z samą realizacją inwestycji. Wszystkie koszty związane z zakupami materiałów są pokrywane przez Gminę i pochodzą z budżetu Gminy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ?zakupione materiały nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie dróg gminnych, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupami materiałów związanych z remontami dróg gminnych. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia przez Gminę podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych został załatwiony postanowieniem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika