Prawo do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...?.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum ... (Wnioskodawca), działające jako jednostka organizacyjna samorządu (jednostka budżetowa) Województwa ... utworzona na mocy uchwały nr ... Sejmiku Województwa ... z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie ?...?, realizuje obecnie projekt pn. ?...?. Inwestycja dofinansowana jest środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Cele projektu są zgodne z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 w zakresie Osi priorytetowej 2: ?Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu?, Działania 2.1, tj. ?Rozwój innowacyjności oraz wsparcie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora ?badania i rozwój?. Celem przedmiotowego działania jest poprawa konkurencyjności gospodarki regionalnej poprzez podnoszenie poziomu innowacyjności, w tym zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań technologicznych produktowych oraz organizacyjnych do przedsiębiorstw i instytucji.

Przedmiotem projektu jest budowa obiektu Laboratorium/Centrum w ... o powierzchni m.in. 4000 m2 z możliwością jego rozbudowy do 6000 m2 i wyposażenie go w nowoczesny sprzęt laboratoryjny, ekspozycję plenerową ?ogród zdarzeń?, 3 miejsca parkingowe dla autokarów i 100 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych. W wyniku realizacji projektu zostaną stworzone optymalne warunki dla rozwoju prac badawczo-naukowych i wysoko wykwalifikowanych kadr, która może prowadzić badania nad dużą populacją nt. skutków innowacyjnego przekazywania wiedzy na decyzje o wyborze zawodu związanego z pracami badawczo-rozwojowymi przez dzieci i młodzież w wyniku wizyty w laboratorium. W laboratorium będzie możliwe prowadzenie ciekawych badań przez dzieci i młodzież pod nadzorem pracowników naukowych, nauczycieli lub studentów. Zakupiony sprzęt laboratoryjny przyczyni się do poszerzenia dostępnych nowoczesnych form kształcenia przez eksperymenty. W laboratorium będą mogły być prowadzone ?badania naukowe? przez dzieci i młodzież zgodnie z ich wiekiem i predyspozycjami. Zakupionych zostanie na wyposażenie ok. 150 szt. środków trwałych i/lub aktów materialnych. Nabywane towary i usługi na realizację przedmiotowej inwestycji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji jest własnością Zainteresowanego. Mieniem zarządzać będzie Wnioskodawca. Obroty ze sprzedaży biletów wstępu do Centrum i wynajęcia pomieszczeń pod sklepik lub małą gastronomię oraz sal na konferencję będzie osiągał Zainteresowany (będzie wystawcą faktur), natomiast osiągnięte dochody będą przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... (zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Efekty projektu Centrum/Laboratorium, do którego będą sprzedawane bilety wstępu i pomieszczenia wynajmowane, będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Natomiast powierzchnia 224,39 m2 będzie służyć części pracowników Wnioskodawcy pracującym przy obsłudze Laboratorium/Centrum jako pomieszczenia biurowe. Wydatki poniesione na budowę i wyposażenie to kwota na poziomie ... zł, przewidziane dochody ze sprzedaży biletów i wynajmu pomieszczeń w roku 2014 szacowane są na poziomie ... zł. Laboratorium/Centrum zaczyna swoją działalność od września 2014 roku. Wydatki na budowę Laboratorium/Centrum ponoszone są 2011 roku.

Wnioskodawca dokona rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT od momentu wynajmowania powierzchni dworu i spichlerza zgodnie z interpretacją IPTPP2/443-823/12-9/AW z 22-01-2013 r., tj. od czerwca 2014 roku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. wydatki na budowę Centrum/Laboratorium dotyczą okresu od 2011 roku ? nadal;
  2. w związku z budową i wyposażeniem Laboratorium/Centrum Zainteresowany od początku realizacji inwestycji zamierzał wykorzystywać nabywane towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  3. planowany termin oddania do użytkowania Laboratorium/Centrum to 29 sierpień 2014 roku (zakończenie robót, sprzedaż biletów wstępu od 8 września 2014 roku);
  4. Laboratorium/Centrum jest zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji (środek trwały w budowie, a od 28-08-2014 r. środek trwały);
  5. wartość początkowa Laboratorium/Centrum przekracza 15 000 zł;
  6. do momentu sprzedaży biletów wstępu i wynajmu pomieszczeń Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał Laboratorium/Centrum do innych czynności;
  7. efekty realizacji przedmiotowego projektu od momentu sprzedaży biletów wstępu i wynajmowania pomieszczeń będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu realizowanego w ramach RPOW ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych na budowę i wyposażenie Laboratorium/Centrum?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur wystawionych na budowę i wyposażenie Laboratorium/Centrum. Wytworzone w ramach projektu nakłady inwestycyjne będą wynajmowane i będą przynosiły dochody ze sprzedaży biletów wstępu, natomiast pomieszczenia biurowe będą dotyczyły pracowników Wnioskodawcy obsługujących Laboratorium/Centrum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei działalność gospodarcza, stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowy warunek dający prawo do odliczenia podatku naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Wyraża on ogólną zasadę, zgodnie z którą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Przepis ten wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że do podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z tego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. ? prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. ).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a ? powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Natomiast jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. ? jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. ? stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na przepis art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? (?).

Art. 96 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni ? do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni ? do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić ? należy więc przyjąć, że nie ma to znaczenia. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Jest to termin o charakterze instrukcyjnym ? ustawa nie wiąże żadnych rzeczywistych sankcji w przypadku późniejszej rejestracji lub braku rejestracji. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Przepisem art. 99 ust. 1 ustawy ustawodawca nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 3 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku (art. 99 ust. 14 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, działający jako jednostka organizacyjna samorządu (jednostka budżetowa) Województwa ... utworzona na mocy uchwały nr ... Sejmiku Województwa ... z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie ?...?, realizuje obecnie projekt pn. ?...?. Inwestycja dofinansowana jest środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Cele projektu są zgodne z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 w zakresie Osi priorytetowej 2: ?Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu?, Działania 2.1, tj. ?Rozwój innowacyjności oraz wsparcie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora ?badania i rozwój?. Celem przedmiotowego działania jest poprawa konkurencyjności gospodarki regionalnej poprzez podnoszenie poziomu innowacyjności, w tym zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań technologicznych produktowych oraz organizacyjnych do przedsiębiorstw i instytucji.

Przedmiotem projektu jest budowa obiektu Laboratorium/Centrum w ... o powierzchni m.in. 4000 m2 z możliwością jego rozbudowy do 6000 m2 i wyposażenie go w nowoczesny sprzęt laboratoryjny, ekspozycję plenerową ?ogród zdarzeń?, 3 miejsca parkingowe dla autokarów i 100 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych. W wyniku realizacji projektu zostaną stworzone optymalne warunki dla rozwoju prac badawczo-naukowych i wysoko wykwalifikowanych kadr, która może prowadzić badania nad dużą populacją nt. skutków innowacyjnego przekazywania wiedzy na decyzje o wyborze zawodu związanego z pracami badawczo-rozwojowymi przez dzieci i młodzież w wyniku wizyty w laboratorium. W laboratorium będzie możliwe prowadzenie ciekawych badań przez dzieci i młodzież pod nadzorem pracowników naukowych, nauczycieli lub studentów. Zakupiony sprzęt laboratoryjny przyczyni się do poszerzenia dostępnych nowoczesnych form kształcenia przez eksperymenty. W laboratorium będą mogły być prowadzone ?badania naukowe? przez dzieci i młodzież zgodnie z ich wiekiem i predyspozycjami. Zakupionych zostanie na wyposażenie ok. 150 szt. środków trwałych i/lub aktów materialnych. Nabywane towary i usługi na realizację przedmiotowej inwestycji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji jest własnością Zainteresowanego. Mieniem zarządzać będzie Wnioskodawca. Obroty ze sprzedaży biletów wstępu do Centrum i wynajęcia pomieszczeń pod sklepik lub małą gastronomię oraz sal na konferencję będzie osiągał Zainteresowany (będzie wystawcą faktur), natomiast osiągnięte dochody będą przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... (zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).

Laboratorium/Centrum jest zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji (środek trwały w budowie, a od 28-08-2014 r. środek trwały). Wartość początkowa Laboratorium/Centrum przekracza 15 000 zł. Planowany termin oddania do użytkowania Laboratorium/Centrum to 29 sierpień 2014 roku (zakończenie robót, sprzedaż biletów wstępu od 8 września 2014 roku).

W związku z budową i wyposażeniem Laboratorium/Centrum Zainteresowany od początku realizacji inwestycji zamierzał wykorzystywać nabywane towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Do momentu sprzedaży biletów wstępu i wynajmu pomieszczeń Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał Laboratorium/Centrum do innych czynności. Efekty realizacji przedmiotowego projektu od momentu sprzedaży biletów wstępu i wynajmowania pomieszczeń będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Laboratorium/Centrum zaczyna swoją działalność od września 2014 roku. Wydatki na jego budowę dotyczą okresu od 2011 roku ? nadal.

Wnioskodawca dokona rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT od momentu wynajmowania powierzchni dworu i spichlerza, tj. od czerwca 2014 roku.

Odnosząc się do okoliczności sprawy należy stwierdzić, że ? jak wskazał Wnioskodawca ? w związku z budową i wyposażeniem Laboratorium/Centrum od początku realizacji inwestycji zamierzał wykorzystywać nabywane towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty realizacji przedmiotowego projektu od momentu sprzedaży biletów wstępu i wynajmowania pomieszczeń będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym jak wynika z wniosku, Zainteresowany w związku z realizacją przedmiotowego projektu dokonywał zakupu towarów i usług przed zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny.

Jednakże treść cyt. wyżej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia.

Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. (tj. w stanie prawnym obowiązującym w czasie ponoszenia wydatków przez Zainteresowanego) nabywał prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury. Z kolei w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Natomiast realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia, i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie podatnik musi usunąć ? najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa ? wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro ? jak wynika z wniosku ? efekty realizacji projektu pn. ?...? będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Zainteresowany ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy i wyposażenia Laboratorium/Centrum, pod warunkiem zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur wystawionych na budowę i wyposażenie Laboratorium/Centrum, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika