Stawka na usługi twórcze, artystyczne związane z kulturą i usługi niebędące usługami artystycznymi, (...)

Stawka na usługi twórcze, artystyczne związane z kulturą i usługi niebędące usługami artystycznymi, nie związane z kulturą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki na usługi twórcze, artystyczne związane z kulturą i usługi niebędące usługami artystycznymi, nie związane z kulturą - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki na usługi twórcze, artystyczne związane z kulturą i usługi niebędące usługami artystycznymi, niezwiązane z kulturą.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działalności Jednostki jest zrzeszanie twórców sztuki, podnoszenie ich poziomu twórczego i kwalifikacji w zakresie opracowań plastycznych w architekturze i budownictwie, wzornictwie przemysłowym, wystawiennictwie, jak też w upowszechnianiu kultury narodowej, a ponadto zapewnienie odpowiedniej roli sztuki w warunkach twórczej współpracy z nauką, przemysłem, rzemiosłem i współpracy z twórczością rzemieślniczą i ludową.

Czynności te realizowane są w ten sposób, że Związek otrzymując zamówienie od swojego klienta, przekazuje je swoim zrzeszonym członkom.


Usługi, jakie najczęściej świadczy Związek na rzecz swoich klientów to:


  1. artystyczna (twórcza) architektura związana z kulturą, artystyczne (twórcze) projektowanie architektoniczne związane z kulturą,
  2. usługi architektoniczne niezwiązane z kulturą - usługi te nie są wykonywane w sposób plastyczny np. opracowanie materiałów do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy ? (świadczone od 1 września 2008 r.).


Ponadto wskazano, iż Jednostka po wykonaniu ww. usługi przekazuje bądź udziela swoim klientom licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Usługi określone w punkcie pierwszym są związane z kulturą i wykonywane są przez architektów plastyków (twórców), którzy w sposób twórczy, artystyczny i indywidualny wykonują dzieło zlecone Jednostce, wobec czego zostaje spełniony warunek określony w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który mówi 'Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).' Natomiast w art. 1 ust. 2 ww. ustawy zostały określone usługi, uznane przez ustawodawcę za twórcze, w skład których wchodzą: usługi architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, plastyczne oraz kartograficzne.

Usługi określone w punkcie drugim są usługami architektonicznymi, niemającymi charakteru, artystycznego oraz plastycznego, np. ?opracowanie materiałów od uzyskania decyzji o warunkach zabudowy'.

Z dniem 1 września 2008 roku Jednostka stała się czynnym podatnikiem VAT na podstawie złożonego w dniu 26 sierpnia 2008 r. zgłoszenia VAT-R w urzędzie skarbowym, właściwym ze względu na siedzibę. Zatem od dnia 1 września 2008 r. Związek wykonuje usługi zwolnione od podatku VAT, czyli usługi artystyczne, twórcze związane z kulturą oraz czynności nie będące usługami artystycznymi, które podlegają opodatkowaniu VAT (stawka 22%).


W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz swoich klientów to:


  • obrazy, rysunki, pastele, grafiki, plakaty, druki reklamowe wykonane ręcznie, współczesne PKWiU 92.31.10-00.11,
  • usługi architektoniczne doradcze na etapie projektu koncepcyjnego PKWiU 74.20.21-00.00,
  • usługi projektowe architektoniczne PKWiU 74.20.22-00.00,
  • usługi architektoniczne, pozostałe PKWiU 74.20.23-00.00,
  • usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów PKWiU 92.31.22-00.00.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy Wnioskodawca wykonując w przeszłości, w obecnym czasie oraz w przyszłości usługi twórcze, artystyczne związane z kulturą, postępował, postępuje i będzie postępował prawidłowo traktując te twórcze usługi za zwolnione od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 poz. 11...
  2. Czy usługi Wnioskodawcy, które nie są usługami artystycznymi oraz nie są związane z kulturą, a które Związek zaczął wykonywać od 1 września 2008 r. należy opodatkować stawką 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu /AT jest przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, w tym utworów będących przedmiotem prawa autorskiego.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.


W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:


  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).
  2. plastyczne.
  3. fotograficzne.
  4. lutnicze,
  5. wzornictwa przemysłowego.
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
  7. muzyczne i słowo muzyczne,
  8. sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.
  9. audiowizualne (w tym filmowe).


Wskazano, iż na podstawie unormowań zawartych w załączniku nr 4 pozycja 11 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że w każdym przypadku stwierdzenia świadczenia usługi przez twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, które są związane z kulturą, podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

A zatem Wnioskodawca prawidłowo zaliczał, zalicza i będzie zaliczał usługi, jakie były, są i będą świadczone na rzecz swoich klientów do usług zwolnionych od podatku VAT na podstawie zapisu w załączniku nr 4 pozycja 11. Należy podkreślić, iż wszelkie usługi jakie były, są i będą świadczone przez Jednostkę, do których zastosowano stawkę zwolnioną były, są i będą związane z kulturą z wyłączeniami określonymi w tej ustawie (zał. 4 poz. 11). Usługi natomiast świadczone przez Jednostkę od 1 września 2008 r., nie będące usługami artystycznymi i nie związane z kulturą są i powinny być opodatkowane 22% stawką podstawową, ponieważ nie są wyszczególnione w załączniku 4 poz. 11 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22% (?). Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.


W pozycji 11 tego załącznika, wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:


  • usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  • usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  • usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  • wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  • wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  • wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  • działalności agencji informacyjnych,
  • usług wydawniczych,
  • usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 wraz z oznaczeniem ?ex? dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca świadczy usługi artystycznego (twórczego) projektowania architektonicznego związanego z kulturą (?artystyczna architektura związana z kulturą?) oraz usługi architektoniczne nie związane z kulturą, nie mające charakteru artystycznego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności na rzecz klientów, są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.31.22-00.00 ?Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów? oraz dotyczą grupowania PKWiU 92.31.10-00.11 ?Obrazy, rysunki, pastele, grafiki, plakaty, druki reklamowe wykonane ręcznie, współczesne?. Ponadto wykonuje usługi architektoniczne doradcze na etapie projektu koncepcyjnego PKWiU 74.20.21-00.00, usługi projektowe architektoniczne PKWiU 74.20.22-00.00 oraz architektoniczne, pozostałe PKWiU 74.20.23-00.00.

Po wykonaniu ww. określonych usług Wnioskodawca przekazuje bądź udziela licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania swoim klientom.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.


Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:


  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.


Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia ?utwory? wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc nie będących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jednocześnie wskazać należy, iż w myśl postanowień rozdziału 5 cyt. ustawy, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.

Zgodnie z powyższą ustawą przeniesienie w drodze umowy autorskich praw majątkowych, wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

W tym miejscu należy zauważyć, iż wobec zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę usług architektonicznych o charakterze artystycznym do kategorii 74.20 PKWiU, do nich nie znajdzie zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, dotyczące usług związanych z kulturą, ponieważ zwolnienie to dotyczy usług zaklasyfikowanych w PKWiU ex 92.

Reasumując, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na projektowaniu architektonicznym o charakterze artystycznym (twórczym), są lub będą związane z kulturą i równocześnie zaklasyfikowane zostaną według PKWiU do grupowania 92, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Usługi te nie są bowiem wymienione w wyłączeniach zawartych w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Natomiast pozostałe usługi architektoniczne, w tym także usługi projektowania architektonicznego sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.20 podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, o ile Wnioskodawca nie posiada statusu twórcy, czy artysty wykonawcy w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w każdym przypadku stwierdzenia świadczenia usługi przez twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, które są związane z kulturą, podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług, bowiem usługi te muszą być sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.

Informacyjnie wskazać należy, iż usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania bez względu na symbol PKWiU zostały wymienione w poz. 162 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Podkreślić jednak należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego oraz kwestia uznania Wnioskodawcy za twórcę w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w tym zakresie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika