Usługi polegające na stworzeniu programów nauczania i pakietów edukacyjnych będą podlegały (...)

Usługi polegające na stworzeniu programów nauczania i pakietów edukacyjnych będą podlegały opodatkowaniu stawką 23%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka podpisała umowę o świadczenie usług polegających na stworzeniu programów nauczania i pakietów edukacyjnych dla uczniów zasadniczej szkoły elektrycznej, w ramach projektu ?U.?. Strona zamawiająca usługę jest jednostką objętą systemem oświaty. Spółka jako podatnik VAT czynny nie jest jednostką edukacyjną, świadczy jedynie usługę pośrednio związaną z usługami edukacyjnymi, mającą na celu stworzenie, przy współudziale pedagogów, nowych programów nauczania obejmujących wiedzę praktyczną i technologiczną związaną z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Spółka nie jest bezpośrednim beneficjentem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, z którego będzie finansowany realizowany projekt.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka może uznać usługę stworzenia programów nauczania i pakietów edukacyjnych jako usługę edukacyjną i zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy?
  2. Czy Spółka może taką usługę potraktować jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ?pomimo iż wykonując usługę na rzecz szkoły będzie ona finansowana w całości ze środków publicznych??
  3. Czy prawidłowe jest zastosowanie do ww. usługi podstawowej stawki podatku (23%)?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, do usługi stworzenia programów nauczania i pakietów edukacyjnych dla uczniów szkoły zasadniczej zawodowej, w ramach projektu ?U.?, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ani pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka stwierdziła, iż w Jej ocenie ww. usługi będą opodatkowane podstawową (23%) stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Według regulacji ust. 17 powyższego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Określenie ?ścisły związek? oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka podpisała umowę o świadczenie usług polegających na stworzeniu programów nauczania i pakietów edukacyjnych dla uczniów zasadniczej szkoły elektrycznej. Stroną zamawiającą jest jednostka objęta systemem oświaty. Spółka będąca podatnikiem VAT czynnym nie jest jednostką edukacyjną, świadczy jedynie usługę pośrednio związaną z usługami edukacyjnymi, mającą na celu stworzenie nowych programów nauczania obejmujących wiedzę praktyczną i technologiczną związaną z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Spółka nie jest bezpośrednim beneficjentem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, z którego będzie finansowany ten projekt.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż do świadczenia ww. usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie będą to usługi w zakresie kształcenia i wychowania lub kształcenia na poziomie wyższym, a ponadto Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową. Usługi polegające na stworzeniu programów nauczania i pakietów edukacyjnych nie będą również objęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewidzianym dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż nie będą nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Treść wniosku wskazuje, iż tworzone przy współudziale pedagogów nowe programy nauczania będą stanowiły podstawę w oparciu, o którą będą realizowane usługi kształcenia uczniów, jednak to nie Spółka będzie świadczyła te usługi, tylko szkoła. Ponadto ? jak wskazała Spółka - usługi te będą pośrednio związane z usługami edukacyjnym, zatem nie znajdzie do nich zastosowania zwolnienie przewidziane dla usług ściśle związanych z usługami podstawowymi.

Wobec powyższego świadczenie tych usług będzie podlegało opodatkowaniu stawką podstawową ? 23%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika