Podmiot produkujący energię elektryczną i zużywający część tej energii w produkcji oraz podtrzymywaniu (...)

Podmiot produkujący energię elektryczną i zużywający część tej energii w produkcji oraz podtrzymywaniu procesów produkcyjnych energii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 roku (data wpływu 27.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii (małej elektrowni wodnej). Dotychczas działalność ta była zwolniona od podatku akcyzowego na mocy art. 23 ust. 3 ustawy obowiązującej do dnia 28 lutego 2009 roku. Wyprodukowaną energię Wnioskodawca sprzedaje do spółki dystrybucyjnej (nie będącej odbiorcą końcowym). Niewielką część wyprodukowanej energii Zainteresowany zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji podatnika podatku akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy ustawodawca w art. 16 ust. 1 nowej ustawy o podatku akcyzowym wymienił dwie sytuacje powodujące powstanie obowiązku rejestracji:


  • wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą;
  • wykonywanie czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ustawy).


Prowadzona działalność gospodarcza nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż wyprodukowana energia elektryczna nie jest sprzedawana nabywcy końcowemu (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy), a zużycie o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie podlega opodatkowaniu, gdyż jest zwolnione na mocy art. 30 ust. 6 ustawy.

Natomiast art. 6 ust. 1 ustawy ma postać zamkniętego katalogu, wymieniający tylko jeden rodzaj zwolnienia, które nie dotyczy sytuacji Wnioskodawcy. Nie wymieniono w nim zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 6 ustawy, z którego korzysta Wnioskodawca w odniesieniu do energii wykorzystywanej na potrzeby własne elektrowni ? produkcja i podtrzymanie produkcji energii elektrycznej.

Ponadto w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (projekt z 20.02.09) szczegółowo opisano sprawozdawczość dotyczącą zużycia energii elektrycznej na potrzeby produkcji i podtrzymania produkcji przez podmiot, który tę energię wyprodukował. Wykonuje się ją w formie oświadczenia, a nie deklaracji (obowiązkowej dla podmiotów korzystających ze zwolnienia w trybie art. 32 ustawy). Przepis rozporządzenia nigdzie nie wymienia konieczności dokonania rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego, jak ma to miejsce w przypadku zwolnień na mocy art. 32 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy odmienne rozumowanie ww. przepisów skutkowałoby, zarówno po stronie administracji podatkowej jak i Wnioskodawcy, koniecznością prowadzenia uciążliwej sprawozdawczości podatkowej tylko i wyłącznie w celu składania ?zerowych? deklaracji podatku akcyzowego (gdyż zużywana energia jest zwolniona od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy). Dodatkowo wnioskodawca wskazuje, iż wielkość zużywanej energii jest znikoma.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie musi składać wniosku o rejestrację jako podatnik podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 16 ust. 5, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8. W przypadku zmiany zerowej stawki akcyzy na inną stawkę akcyzy zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie 14 dni od dnia zmiany stawki (art. 16 ust. 6 ustawy).

Zatem z brzmienia art. 16 ustawy wynika, iż ustawodawca nałożył obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Natomiast z treści wniosku wynika, iż sprawa dotyczy obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na produkcji energii elektrycznej w elektrowni wodnej. Niewielką część wyprodukowanej energii podmiot ten zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej.


W tej sytuacji wskazać należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.


Analiza obowiązującego stanu prawnego i przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, iż w przypadku Wnioskodawcy przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie zużycie energii elektrycznej, którą sam wyprodukował. W przypadku energii elektrycznej, zgodnie z art. 11 pkt 3 ustawy, obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia energii elektrycznej.

Zaznaczyć należy, iż Zainteresowany trafnie wskazał w opisie własnego stanowiska w sprawie, iż przysługuje mu prawo do zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji oraz podtrzymywania procesów produkcyjnych tej energii. Jednakże podkreślić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, w pierwszej kolejności wystąpi obowiązek podatkowy z tytułu zużycia energii elektrycznej, a następnie zwolnienie od akcyzy na mocy art. 30 ust. 6 ustawy.

Zatem do obowiązków Wnioskodawcy należy przed wykonaniem pierwszej czynności rodzącej powstanie obowiązku podatkowego z tytułu zużycia energii elektrycznej złożenie zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto obowiązek rejestracji wynika również z tytułu wykonywania czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Taką czynnością w opisanej sprawie jest zużycie energii elektrycznej (wyrobu akcyzowego) objętej zwolnieniem od akcyzy. Należy w tym miejscu podkreślić, iż przepis art. 16 ustawy w zakresie dotyczącym wyrobów zwolnionych nie ogranicza się wyłącznie do podmiotów korzystających ze zwolnienia w trybie art. 32 ustawy.

Wskazany przepis ustawy o podatku akcyzowym dotyczy pierwszej czynności z wykorzystaniem jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jedyne wyłączenie z obowiązku rejestracji w zakresie użycia wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zawarto w ust. 7 powołanego przepisu. Stanowi on, iż przepisy ust. 1-6, nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynika również z tytułu wykorzystania do celów zwolnionych energii elektrycznej, z wyłączeniem podmiotów niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Reasumując stwierdza się, iż podmiot produkujący energię elektryczną i zużywający część tej energii w produkcji oraz podtrzymywaniu procesów produkcyjnych energii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika