Niekonstytucyjne niektóre przepisy prawa o zgromadzeniach!

W dniu 10 listopada 2004 r. Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie rozpoznał wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zgodności z Konstytucją niektórych przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym (ustawa nowelizującej).

Trybunał orzekł, że art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej wprowadzający do Prawa o zgromadzeniach zmieniony ust. 2 w art. 3 - w zakresie, w jakim zakazuje uczestnictwa w zgromadzeniach osobom, których wygląd zewnętrzny uniemożliwia ich identyfikację - oraz art. 1 pkt 6 ustawy nowelizującej dodający w art. 12 ust. 1 Prawa o zgromadzeniach pkt 4 - w brzmieniu "wygląd uczestników zgromadzenia uniemożliwia ich identyfikację" są niezgodne z art. 2 i art. 57 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji. Trybunał orzekł także, że art. 1 pkt 5 ustawy nowelizującej dodający do Prawa o zgromadzeniach art. 10 ust. 2 - w zakresie, w jakim ustanawia odpowiedzialność organizatora zgromadzenia za szkodę wyrządzoną przez uczestnika zgromadzenia podczas jego przebiegu lub bezpośrednio po jego rozwiązaniu - jest niezgodny z art. 2 i art. 57 Konstytucji.

Porady prawne

Trybunał uznał, że art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej (zmieniający art. 3 ust. 2 Prawa o zgromadzeniach) zakazujący uczestnictwa w zgromadzeniu osobom, "których wygląd zewnętrzny uniemożliwia ich identyfikację" nie stanowi koniecznego ograniczenia gwarantowanej konstytucyjnie wolności uczestnictwa w zgromadzeniu (art. 57 Konstytucji). Art. 1 pkt 1 kwestionowanej ustawy nie odpowiada także koniecznym wymogom precyzji niezbędnej dla przepisów ustawowych ograniczających konstytucyjne prawa lub wolności. Niejasność uchwalonego przepisu może prowadzić do tego, że ograniczenie wolności uczestnictwa w zgromadzeniu będzie dotyczyć także tych, wobec których nie jest to niezbędne. Trybunał stwierdził również, że zastosowanie przez ustawodawcę regulacji pozwalającej na rozwiązanie zgromadzenia z powodu niemożności zidentyfikowania jego uczestników jest środkiem nadmiernym, naruszającym zasadę proporcjonalności w ograniczaniu praw i wolności konstytucyjnych (art. 31 ust. 3 Konstytucji). Art. 10a ust. 2 zaskarżonej ustawy wprowadza szeroko ujętą odpowiedzialność organizatora zgromadzenia za szkody spowodowane zachowaniem jego uczestników. Jest to odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, a więc niezależna od tego, czy samemu organizatorowi można postawić zarzut braku staranności zachowania. Zdaniem TK formuła odpowiedzialności solidarnej organizatora wraz ze sprawcą bezpośrednim szkody (uczestnikiem zgromadzenia) prowadzi do rozszerzenia granic odpowiedzialności w sposób, który praktycznie przerzuca na organizatora ciężar odpowiedzialności za każdą szkodę wywołaną przez uczestnika zgromadzenia podczas jego przebiegu lub bezpośrednio po jego rozwiązaniu. Niemożliwy do realizacji obowiązek organizatora zgromadzenia, - łącznie z ryzykiem najdalej idącej odpowiedzialności majątkowej - mogą stwarzać istotną, nie uzasadnioną dostatecznie racjami demokratycznego państwa barierę dla realizacji wolności zgromadzeń.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 listopada 2004 r. sygn. akt Kp 1/04


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika