Prawo autorskie

Czy każdy blog wymaga rejestracji?

Generalnie to czy blog powinien zostać zarejestrowany zależy od tego jaki blog prowadzimy i nie chodzi tu o czy jest to blog prywatny czy też firmowy, a wyłącznie o jego zawartość, sposób prowadzenia oraz częstotliwość publikacji. Aby postarać się odpowiedzieć na to pytanie należy sięgnąć do przepisów ustawy  z dnia 26 stycznia 1984 r.  Prawo prasowe oraz orzecznictwa w tym zakresie.

Przede wszystkim gdy uznamy, że prowadzimy blog który spełnia cechy prasy będziemy zmuszeni go zarejestrować. Zaliczenie bloga do pojęcia prasy będzie uzależnione w szczególności od celu, któremu służy publikacja internetowa. Jeżeli więc konkretny blog realizuje cechy definicji dziennika lub czasopisma, tj. publikuje się na nim teksty informacyjne, a nie opiniotwórcze, zaliczane do kategorii twórczości literackiej, powinniśmy dokonać rejestracji.

Aby blog został uznany jako dziennik lub czasopismo musi spełniać w szczególności cechy periodyczności przekazu, jednorodności, a także ogólnoinformacyjnego charakteru.

Natomiast gdy prowadzimy bloga który nie spełnia powyższych cech to nie będzie takiego obowiązku

Jednym z obowiązków wynikających z ustawy jest konieczność rejestracji dziennika lub czasopisma, prowadzonego w formie bloga, w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy. We wniosku o rejestrację należy wskazać tytuł bloga, siedzibę i dokładny adres redakcji, dane osobowe redaktora naczelnego, wydawcę, jego siedzibę i dokładny adres, częstotliwość ukazywania się nowych treści na blogu. Każda zmiana ww. danych powinna zostać niezwłocznie zgłoszona organowi rejestracyjnemu. Prowadzenie bloga można rozpocząć po zaakceptowaniu wniosku przez organ lub po upływie 30 dni od zgłoszenia wniosku, w przypadku milczenia ze strony organu. Sankcją za publikowanie treści na blogu, bez dopełnienia obowiązku rejestracji jest kara grzywny. 

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 24 czerwca 2014 r., I CSK 532/13, doprecyzował pojęcie prasy wskazując, że obejmuje ono także publikacje rozpowszechnianie za pomocą internetu, jeżeli spełniają one wymagania określone w art. 7 ust. 2 prawa prasowego. Dotyczy to nie tylko sytuacji, gdy internetowej publikacji towarzyszy publikacja tradycyjna, drukowana, stanowiąca inna, elektroniczną jej postać on line, ale także przypadków, gdy istnieje tylko publikacja w formie elektronicznej, ale zachowuje cechy prasy: określoną periodyczność, nie tworzy zamkniętej, jednorodnej całości, ma stały tytuł (nazwę), kolejny numer i datę. Chodzi tu o regularnie rozpowszechniane za pomocą internetu biuletyny, serwisy i inne periodyki.

Na koniec warto podkreślić że Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 26 lipca 2007 r., IV KK 174/07, potwierdził, że rozpowszechnianie treści przez serwisy internetowe o specyfice prasowej bez rejestracji może być niezgodne z prawem.

Obserwuj nas na:

Tagi: 

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: