Pełnomocnictwo ogólne w postępowaniu podatkowym
Od kiedy obowiązują nowe przepisy dotyczące pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych?
Z dniem 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy dotyczące uruchomienia Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).
Obowiązujące przepisy prawa:
- ustawa z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201), zwanej dalej „ustawą";
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 stycznia 2017 r. w sprawie upoważnienia organu Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań w zakresie prowadzenia Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (Dz.U. poz. 200).
Do wykonywania zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie prowadzenia Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych wyznaczono Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu.
Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?
Stosownie do art. 138a ustawy strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych.
Pełnomocnictwo będzie podatnik może zatem złożyć raz i upoważnia ono do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych i przed wszystkimi organami podatkowymi, w tym samorządowymi.
Według art. 138d § 3 ustawy pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza mocodawca (adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy mogą sami zgłosić udzielone im pełnomocnictwo ogólne) wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, z konta podatnika na Portalu Podatkowym, według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j § 1 pkt 1, do ministra właściwego do spraw finansów publicznych. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwo składa się w formie pisemnej według wzoru, o którym mowa w zdaniu pierwszym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu (telefon kontaktowy w sprawach CRPO: 43 843 91 36 wew. 373).
W związku z powyższym w przypadku, gdy strona będzie chciała działać przez pełnomocnika ogólnego, zobowiązana będzie do złożenia pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu podatkowego. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego wywiera skutek od dnia wpływu do CRPO.
W przypadku zgłoszenia pełnomocnictwa, jego zmiany, odwołania lub wypowiedzenia ustnie do protokołu - takie pełnomocnictwo musi być zgłoszone przez organ podatkowy za pośrednictwem dedykowanego systemu teleinformatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Pełnomocnictwo takie jest więc w zasadzie składane elektronicznie do centralnego rejestru i nie podlega opłacie skarbowej. Ustanowienie tego rodzaju pełnomocnictwa wyłącza zatem konieczność przedkładania pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy podatkowej.
Co z dawno złożonymi pełnomocnictwami ogólnymi?
Dodatkowo Ministerstwo Finansów poinformowało, że:
- pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed dniem 1 lipca 2016 r. a także ich urzędowo poświadczone odpisy oraz uwierzytelnione odpisy, uznaje się za pełnomocnictwa szczególne w rozumieniu art. 138e ustawy,
- osobę wyznaczoną do reprezentowania kontrolowanego, o której mowa w art. 281a ustawy ustanowioną na podstawie dotychczasowych przepisów, uznaje się za pełnomocnika szczególnego w rozumieniu art. 138e ustawy do spraw kontroli podatkowych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?