PIT-11, PIT-40A/PIT-11A - ważne dla płatników

Najważniejsze informacje dla płatnika  o warunkach wysyłania PIT-11, PIT-40A/PIT-11A

Płatnicy powinni wysłać drogą elektroniczną PIT-11 i PIT-40A/11A za 2022 r. w aktualnych wersjach formularzy. Przesyłane informacje powinny zawierać prawidłowy numer PESEL/NIP podatnika.

Porady prawne

Płatnik powinien pamiętać, aby za 2022 rok wysłać drogą elektroniczną:

  • PIT-11 - tylko w wersji 29,
  • PIT-40A/11A - tylko w wersji 21.

Tylko najnowsze wersje formularzy umożliwiają ich wypełnienie zgodnie z obowiązującymi przepisami (informacje PIT-11(28) przesłane przed publikacją PIT-11(29) nie wymagają korekty).

Informacje te można przygotować na formularzu dostępnym na stronie podatki.gov.pl w zakładce Formularze elektroniczne dla płatników. Oznaczenie wersji znajduje się w prawym dolnym rogu każdego formularza.

Prawidłowy numer PESEL/NIP

Przypominamy o obowiązku wpisywania prawidłowego numeru PESEL/NIP osoby, dla której płatnik wysyła informację (podatnika). Płatnicy są zobowiązani podawać go organom podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe.

Należy pamiętać, iż wpisanie prawidłowych danych PESEL/NIP osoby, dla której płatnik wysyła informację (podatnika), w dokumentach PIT jest jego obowiązkiem wynikającym z ustawy. Wpisywanie ciągu tych samych cyfr (jak 1111111111 czy 9999999999) jest nieprawidłowe i nie pozwoli na przesłanie informacji drogą elektroniczną.

Prawidłowe wpisanie numeru PESEL/NIP w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwoli na jednoznaczną identyfikację podatnika. Umożliwi to:

  • wygenerowanie i udostępnienie osobie, dla której płatnik wysyła informację, zeznania podatkowego w usłudze Twój e-PIT na podatki.gov.pl, oraz skorzystanie z ulg i odliczeń, co może umożliwić zwrot nadpłaty podatku,
  • zalogowanie się osoby do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem danych autoryzujących, na które składają się m.in. PESEL lub NIP.

Brak prawidłowego numeru PESEL/NIP w przekazanych formularzach podatkowych uniemożliwi skorzystanie z elektronicznej formy złożenia zeznania, a tym samym wywiązanie się z obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387,z późn. zm.).

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika