Zasady leczenia w szpitalu
Skierowanie do szpitala
Zarówno lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, jak i specjalista, mogą skierować Cię do szpitala.
Możesz wtedy wybrać dowolną placówkę na terenie Polski, pod warunkiem że ma ona umowę z NFZ.
Skierowanie
Ze względu na stan zdrowia skierowanie do szpitala może wystawić Ci każdy lekarz. Także ten, u którego leczysz się prywatnie. Skierowanie na leczenie szpitalne zachowuje swoją ważność do czasu ustalenia terminu Twojego przyjęcia. Szpital nie musi przyjąć Cię na leczenie natychmiast – to zależy od Twojego stanu zdrowia oraz liczby osób czekających w kolejce na miejsce w szpitalu. Mając skierowanie, nie musisz płacić za leczenie.
Lekarz, który zadecyduje o leczeniu szpitalnym, do Twojego skierowania powinien dołączyć:
- kopię wyników badań diagnostycznych i przeprowadzonych konsultacji, które są podstawą kierowania do szpitala
- istotne informacje o dotychczasowym leczeniu specjalistycznym lub szpitalnym oraz zastosowanym leczeniu.
Oryginał skierowania dostarcz do szpitala w ciągu 14 dni roboczych od dnia wpisu na listę oczekujących. Skierowanie możesz dostarczyć: osobiście, przez osobę trzecią lub wysłać je pocztą. E-skierowanie nie wymaga dostarczania. Szpital zobaczy je automatycznie.
Żaden przepis nie uzależnia zakwalifikowania Cię do leczenia szpitalnego, wpisania na listę oczekujących czy przyjęcia do szpitala od dostarczenia skierowania z poradni przyszpitalnej.
Odsyłanie pacjentów, którzy mają już skierowanie do szpitala, by zarejestrowali się ponownie, tym razem w poradni przyszpitalnej” i tam uzyskali kolejne skierowanie do szpitala, nie ma podstaw prawnych.
Bez skierowania
Do szpitala możesz się zgłosić bez skierowania:
- po wypadku,
- po zatruciu,
- z urazem,
- kiedy rozpoczął się poród,
- w sytuacji zagrożenia życia,
- w sytuacji nagłego pogorszenia się zdrowia.
Szpital musi Cię wtedy przyjąć niezwłocznie, by ratować Twoje życie i zdrowie. Czasami szpital nie ma takiej możliwości, ponieważ np. nie dysponuje odpowiednim sprzętem albo w jego strukturze nie ma oddziału zajmującego się danym problemem zdrowotnym. Wówczas jest zobowiązany zapewnić Ci transport medyczny do właściwego szpitala.
Lista oczekujących
Jeśli nie ma możliwości przyjęcia Cię do szpitala w dniu zgłoszenia, trafisz na listę oczekujących. W razie pogorszenia się Twojego stanu zdrowia i konieczności wcześniejszego (niż w ustalonym terminie) leczenia, ustalany jest nowy termin przyjęcia do szpitala.
Szpital psychiatryczny
Jeśli pilnie potrzebujesz pomocy psychiatrycznej, jesteś w kryzysie psychicznym lub zmagasz się z uzależnieniem, możesz zgłosić się do szpitala psychiatrycznego lub innej placówki, która sprawuje całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową.
Znajdź szpital psychiatryczny lub Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Pobyt w szpitalu
Pacjent, który został przyjęty na oddział szpitalny, będzie leczony w takim zakresie, jaki wynika z oceny jego stanu zdrowia oraz wskazań medycznych.
Kompleksowe leczenie
Podczas leczenia szpital ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatne badania diagnostyczne, leki i wyroby medyczne oraz środki pomocnicze. Muszą one być potrzebne do leczenia schorzenia lub udzielenia świadczenia, które są przyczyną hospitalizacji.
Poza tym darmowe leki i wyroby medyczne przysługują Ci, jeśli w trakcie pobytu w szpitalu okaże się, że:
- pojawiły się u Ciebie schorzenia współistniejące;
- leczysz się przewlekle;
- jesteś w trakcie terapii.
Niedopuszczalne byłoby pozostawienie Cię bez leczenia schorzeń współistniejących, bez względu na to, czy zachorowanie nastąpiło przed czy w trakcie pobytu w szpitalu.
Zakończenie leczenia szpitalnego
Po zakończeniu leczenia szpitalnego oraz w przypadku udzielenia pomocy w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć, stosownie do stanu zdrowia, otrzymasz:
- kartę informacyjną;
- skierowania na świadczenia zalecone w karcie informacyjnej;
- recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne;
- zlecenia na wyroby medyczne, zalecone w karcie informacyjnej;
- zlecenia na transport sanitarny lub transport zgodnie z przepisami ustawy.
Lekarz, który zajmował się Tobą w szpitalu, powinien poinformować na piśmie lekarza, który Cię skierował do szpitala, o:
- rozpoznaniu,
- sposobie leczenia,
- rokowaniu,
- przepisanych lekach (oraz okresie ich stosowania i sposobie dawkowania),
- wyznaczonych wizytach kontrolnych.
Jedzenie w szpitalu
Podczas pobytu w szpitalu masz prawo do wyżywienia. Jego rodzaj zależy od Twojego stanu zdrowia.
Wybór szpitala
Masz prawo zdecydować, w którym szpitalu chcesz się leczyć. Wybrana placówka musi mieć podpisaną umowę z NFZ w danym zakresie i znajdować się na terenie Polski.
Szpital po otrzymaniu skierowania
Przy wyborze szpitala nie obowiązuje rejonizacja. Po otrzymaniu skierowania na leczenie szpitalne masz prawo zdecydować, w której placówce chcesz się leczyć. Wybrane miejsce musi – w danym zakresie – mieć umowę z NFZ i znajdować się na terenie Polski.
Szpital po wezwaniu karetki
Dzwoniąc na numer pogotowia ratunkowego, nie masz możliwości wyboru szpitala, do którego zostanie przewieziona osoba w stanie nagłego zagrożenia życia. Zespół ratownictwa medycznego przetransportuje pacjenta do:
- najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego
- szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
Zakwaterowanie poza szpitalem
Szpital może na Twój wniosek zapewnić Ci bezpłatne zakwaterowanie w miejscu usług hotelarskich (np. hotelu, pensjonacie, schronisku), gdy Twój stan zdrowia:
- wymaga wykonywania procedur medycznych stosowanych w leczeniu szpitalnym
- ale nie wymaga pobytu w szpitalu ani udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń opieki zdrowotnej w odpowiednio urządzonych pomieszczeniach szpitala.
Jeśli korzystasz z zakwaterowania poza szpitalem, to możesz ubiegać się o bezpłatny transport z miejsca zakwaterowania do miejsca udzielania świadczeń.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.);
- ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.);
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 238);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 320);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz.U. z 2020 r. poz. 666, z późn. zm.).
Źródło: pacjent.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?