Zaakceptuj Twój e-PIT
Tylko do końca kwietnia możesz w usłudze Twój e-PIT zaakceptować albo odrzucić PIT za 2018 r. Jeśli do 30 kwietnia nie zrobisz tego oraz nie rozliczysz się w inny sposób, to administracja skarbowa uzna przygotowany dla ciebie e-PIT za złożony.
Dlaczego warto sprawdzić i zaakceptować Twój e-PIT na podatki.gov.pl do 30 kwietnia?
Jeżeli do 30 kwietnia nie skorzystasz z usługi Twój e-PIT, tzn. nie zaakceptujesz ani nie odrzucisz przygotowanego dla ciebie PIT-37 lub PIT-38 oraz nie złożysz deklaracji w żaden inny sposób (np. przez e-Deklaracje lub w wersji papierowej w urzędzie skarbowym), to administracja skarbowa uzna przygotowany dla ciebie e-PIT za złożony. Znajdziesz go wtedy na podatki.gov.pl w sekcji „Złożone dokumenty”.
Zobacz, jak zaakceptować Twój e-PIT: Twój e-PIT gotowy od 15 lutego
Niedopłata podatku
Jeśli z takiego automatycznie zaakceptowanego zeznania podatkowego będzie wynikać, że masz niedopłatę podatku – to do 31 maja otrzymasz informację o tym z urzędu skarbowego. Będziesz mieć 7 dni od dnia jej doręczenia, aby wpłacić kwotę niedopłaty na konto twojego urzędu skarbowego za pomocą przelewu bankowego lub za pośrednictwem poczty. Numery kont bankowych urzędów skarbowych znajdziesz na stronie podatki.gov.pl
Nadpłata podatku
Natomiast jeśli z twojego e-PIT-a będzie wynikać nadpłata podatku, to odpowiednią kwotę otrzymasz przelewem na konto bankowe – jeżeli urząd skarbowy posiada numer twojego konta. Jeśli nie posiada, to pieniądze otrzymasz przekazem pocztowym. W tej sytuacji 45-dniowy termin do zwrotu nadpłaty będzie liczony od 1 maja br.
e-PIT czeka - jak go zaakceptować?
e-PIT to Twoje zeznanie podatkowe (PIT-37 lub/i PIT-38). W tym roku – po raz pierwszy! – wypełnił je za Ciebie i udostępnił urząd skarbowy. Nie musisz składać żadnego wniosku w tej sprawie. Od 15 lutego wypełnione zeznanie czeka na Ciebie. Nie wchodź na ePUAP, inne strony www czy konta – wszystko jest przygotowane i czeka na Ciebie na stronie Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl
Aby sprawdzić przygotowane rozliczenie, musisz się zalogować. Jak to zrobić? Do wyboru masz dwie drogi: krótszą i dłuższą. Którą wybierasz?
Idź na skróty
Oczywiście, że krótszą! Co zrobić, by ją pokonać? Załóż Profil Zaufany. Już dziś!
– "Aby móc załatwiać sprawy urzędowe w Internecie potrzebujemy trzech elementów. Po pierwsze – musimy móc się zidentyfikować. To stosunkowo łatwe. Po drugie – musimy się uwierzytelnić, a więc potwierdzić, że my to rzeczywiście my. I wreszcie – musimy się podpisać" – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Profil Zaufany umożliwia realizację tego całego procesu w kilka minut. Pozwala na załatwianie wszystkich spraw z jednego miejsca – z domu" – dodał szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
Po pierwsze – przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej
W tej opcji założysz go i potwierdzisz w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunek? Posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.
Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy decydując się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musisz już potwierdzać swoich danych w urzędzie.
Jak to zrobić?
Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego.
Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Druga opcja założenia Profilu Zaufanego – przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym
Podpowiadamy jak to zrobić:
Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl
Krok 2: wybierz możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w punkcie potwierdzającym.
Krok 3: odwiedź punkt potwierdzający. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.
Pełna lista punktów potwierdzających – TUTAJ.
W całej Polsce funkcjonuje niemal 1500 takich punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także poczty.
Ważne: pamiętaj o zabraniu dowodu osobistego.
Przyda się i później
Dzięki Profilowi Zaufanemu nie tylko sprawdzisz swój e-PIT, ale załatwisz też wiele innych urzędowych spraw. Pamiętaj, bez wychodzenia z domu. W pełni online!
- Jakich? To tylko kilka przykładów:
- Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego
- Zarejestrujesz online narodziny dziecka
- Sprawdzisz swoje punkty karne
- Sprawdzisz, czy auto, które chcesz sprowadzić z zagranicy nie było złomowane (Historia Pojazdu)
- Złożysz i sprawdzisz dokumenty rozliczeniowe w ZUS i US
- Złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
- Zgłosisz utratę dowodu osobistego
- Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego...
...i dziesiątki innych spraw.
Dłuższą trasą
Wróćmy do e-PIT. Gdybyście na początku naszej drogi, wybrali jednak tę dłuższą, oto jak możecie się zalogować, by sprawdzić rozliczenie. Potrzebujecie:
- PESEL albo NIP i datę urodzenia,
- jedną z kwot przychodu z dowolnej informacji od pracodawcy/płatnika (np. z PIT-11 za 2018 r.),
- kwotę przychodu z deklaracji za 2017 r.,
- kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z deklaracji za 2017 r.
Przekonani, że jednak warto skorzystać z Profilu Zaufanego?
Zob. też:
- Twój e-PIT - nowa jakość w rozliczeniu podatku
- Twój e-PIT - rozliczenie przygotowane przez administrację skarbową
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?