Bezpieczne i spokojne wakacje?

Zwiększa się zabezpieczenie finansowe na rzecz klientów biur turystycznych. Od września nie powinno być problemów zarówno z powrotem do Polski jaki uzyskaniem zwrotu zapłaconych pieniędzy, jeśli organizator wyjazdu zbankrutuje bądź w inny sposób nie będzie się wywiązywał z umowy.

Podstawową zmianą jest wprowadzenie obowiązku posiadania w Polsce oddziału przez przedsiębiorcę zagranicznego świadczącego usługi turystyczne na rzecz obywateli polskich. Regulacja ta ma zapewnić większe bezpieczeństwo i większą kontrolę nad zagranicznymi biurami turystycznymi, gdyż odtąd będą oni traktowani jak przedsiębiorcy polscy i będą podlegali takiej samej regulacji i odpowiedzialności, jak polskie biura podróży.

Najważniejsze zmiany dotyczą jednak zabezpieczenia finansowego na wypadek niewypłacalości biura podróży. Zgodnie z nowym przepisem:

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest obowiązany zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności:

  • pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także
  •  
  • zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana, a także
  •  
  • zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, przez: 
  • a) zawarcie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, lub 
    b) zawarcie umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, lub 
    c) przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy; 

 Aby zapewnić tak wysoki poziom ochrony konieczny jest wzrost kosztów ubezpieczenia oraz gwarancji bankowych. Biura podróży najprawdopodobniej nie będą w stanie przyjąc tych sum na siebie w całości. W związku z tym klienci muszą spodziewać się podwyżek.

Zwiększają się także ustawowe wymagania dla przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. Nie będą oni tylko oprowadzać turystów i  czuwać nad prawidłowym wykonaniem usługi ale także fachowo informować o odwiedzających miejscach i sprawować opiekę nad turystami.

Z drugiej strony nowelizacja ustawy wprowadza także pewne ułatwienia dla przedsiębiorców, którzy zamierzają prowadzić działalności gospodarczą w postaci biura podróży. Nowe przepisy likwidują bowiem konieczność posiadania szczególnych kompetencji do prowadzenia biur - roku praktyki w obsłudze turystów i ukończonych studiów wyższych z zakresu turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu, 2 lat praktyki w obsłudze turystów i ukończonej szkoły średniej z zakresu obsługi turystów lub ukończonych studiów wyższych inne niż wymienione powyżej czy też 4 lat praktyki w obsłudze turystów i ukończonej szkoły średniej innej niż wymieniona w poprzednim przykładzie. Jak wykazuje praktyka, nie są one konieczne aby rzetelnie prowadzić biuro podróży.

Ułatwieniem dla przedsiębiorców ma być także możliwość zawieszenia prowadzonej działalności turystycznej na okres maksymalnie dwóch lat.

Pozostaje pytanie: czy te zmiany rzeczywiście spowodują, iż będziemy się czuli bezpiecznie wyjeżdżając do odległych krajów? Czy rzeczywiście nowe przepisy sprawią, iż w przypadku bankructwa biura podróży wrócimy spokojnie do domu i nie będziemy musieli ponosić kosztów powrotu? O tym jak nowe przepisy chronią turystów dowiemy się zapewne już w przyszłe wakacje.

e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika