Cyfra bezprawnie podwyższyła abonament. Decyzja UOKiK

Operator telewizji Cyfra podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem. Spółka zobowiązała się do usunięcia skutków zakwestionowanej przez UOKiK praktyki

ITI Neovision (dawniej: CANAL Cyfrowy) jest operatorem telewizji satelitarnej NC (wcześniej Cyfra ). Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w listopadzie 2013 roku. Zarzuty dotyczyły jednostronnej zmiany warunków umów zawartych z abonentami na czas określony.

Na początku stycznia 2012 r. operator, powołując się na stosowany przez siebie regulamin, poinformował klientów o planowanej od marca podwyżce opłaty abonamentowej za dostęp do kanałów telewizji satelitarnej. W przypadku braku akceptacji nowych warunków przez konsumenta umowa miała zostać zakończona.

Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka mogła naruszyć zasadę dotrzymywania umów przez wprowadzenie jednostronnej zmiany do kontraktu zawartego na czas oznaczony. Zdaniem UOKiK konsument, który zawiera taką umowę, ma prawo oczekiwać, że ustalone warunki będą obowiązywać do zakończenia okresu, na jaki kontrakt został zawarty.

Urząd stwierdził, że zachowanie spółki narażało konsumentów na niewygodę i straty związane z ponoszeniem nieprzewidzianych opłat, zmianą usługodawcy, kosztami zakupu i instalacji sprzętu oraz opłatami aktywacyjnymi.

Operator zobowiązał się do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków zakwestionowanej praktyki:

1. Klienci, którzy nadal korzystają z usługi otrzymają ofertę skorzystania z darmowych usług (pakiet filmów VOD, dostęp do nowego kanału telewizyjnego albo wymiana dekodera),

2. Klienci, którzy nie są już abonentami spółki otrzymają ofertę zawarcia umowy abonenckiej na specjalnych warunkach albo zwrot kwoty 43,16 zł w gotówce.

Spółka podejmie również działania informacyjne dostosowane do poszczególnych grup abonentów (do aktualnych abonentów komunikat zostanie skierowany poprzez ekran telewizora, e-mailem, smsem, pocztą, a także w Internetowym Centrum Abonenta; informacja dla byłych abonentów będzie zaś wyświetlana na stronie internetowej spółki przez 2 miesiące, zostanie też opublikowana w prasie ogólnopolskiej).

Operator został zobowiązany do złożenia sprawozdania z wykonania decyzji Prezesa UOKiK.

Przypominamy, że każdy konsument, który czuje się poszkodowany, może indywidualnie na drodze sądowej starać się o odszkodowanie. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

[Źródło: UOKiK.gov.pl]

Obserwuj nas na:

Tagi: 

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (2)

Henryk Czaplicki

24.4.2015 16:36:17

Re: Cyfra bezprawnie podwyższyła abonament. Decyzja UOKiK

Takiej firmie winno sie odebrac koncesje,ktora nagminnie lamie prawo od szeregu lat,a wlasciwie od poczatku swego dzialania na terenie Polski.Rzekomo jestesmy krajem w ktorym przestrzega sie prawa.Czas skonczyc z ta lipa.

miki

16.4.2015 9:39:46

Re: Cyfra bezprawnie podwyższyła abonament. Decyzja UOKiK

a co z klientami którzy przez taka właśnie praktykę rozwiązali umowę a NC+ nie chciało jej przyjąć przez kilka miesięcy mimo ,że umowa przeszła na czas nieokreślony ?,oni twierdzili ,że podpisaliśmy nową --kłamstwo w końcu gdy wyrazili zgodę abonament cały uregulowałam,oddałam dekoder ,a po kilkunastu tygodniach dostaję wezwanie przed sadowe do zapłaty zaległego abonamentu ,za dekoder na wysyłane reklamacje za co to jaki okres skoro wszystko mam uregulowane i potwierdzenie oddania dekodera w końcu kasują zapłatę za dekoder ale za abonament nie i nawet nie odpisują .W rozmowie telefonicznej jeszcze przed zakończeniem umowy pracownik potwierdza ,że nie mam zaległości ,a mimo to dostaje takie pismo co z takim fantem zrobić ??????

Pokaż wszystkie komentarze (2)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 15.5.2019

    Kara za niechciane telefony z zaproszeniami

    Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową. Przedsiębiorco - zgodę (...)

  • 13.6.2014

    Jak wysoki jest abonament RTV w innych krajach UE?

    W Polce czeka nas kolejna podwyżka w 2015. Od nowego roku będziemy płacili 232,20 zł rocznie. To dużo czy mało? Jak wygląda to w innych krajach UE?

  • 2.4.2015

    Odwołanie od decyzji - Jak napisać i w jakim terminie?

    Odwołanie jest środkiem zaskarżenia przysługującym stronie na decyzję wydaną w pierwszej instancji przez organ administracji publicznej, a także inny organ lub podmiot, który na mocy prawa (...)

  • 22.11.2017

    Jak odzyskać nadpłaty za usługi telekomunikacyjne?

    UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Zdaniem urzędu, operatorzy powinni informować o wysokości nadpłaty i możliwości jej zwrotu. UOKiK (...)

  • 1.10.2019

    Podejrzane praktyki Biedronki...

    Czy właściciel sieci Biedronka stosuje nieuczciwe praktyki wobec dostawców produktów spożywczych? UOKiK wszczął postępowanie w tej sprawie. Przedsiębiorcy grozi kara w wysokości (...)